Anbefalte innlegg

Heisann

Har kommet en skrikelyd akkurat idet jeg starter bilen når klima`n står på. Varer ikke mange sekundene, men det skriker godt. Når det har regnet er det ingen lyd, men på solskinnsdager kommer det igjen. Er det noe som må smöres opp???

Håper noen kan hjelpe meg, Roy.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk viftereima...på noen modeller,drives ac kompressoren av samma reim;)

Motstanden på reima øker når ac`n står på,og er reima slakk,kan det være årsaken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmmm, skifta profilreim+ en god del av strammesystemet på S-sentrum for 5 måneder siden så det burde väre i orden. Men takk for tips, skal få sjekka det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fiksa det?

Har ikke fått sett på det enda, men tviler litt på at den er slapp. Da hadde den vel skriki når det regnet også. Har en feeling på at det noe som trenger smøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje klimakomressoren er gåen :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje klimakomressoren er gåen :(

Kan det stemme med at den ikke skriker da det er fuktig ute?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det stemme med at den ikke skriker da det er fuktig ute?

Ja... den lille fuktigheten virker vel som en slags "smøring" hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett om begge viftene går? om da har to eletriske da. Hvis ikke ac-radiatoren får kjøling når bilen står stille øker trykket i systemet og kompressoren får stor motstand som igjen reima får og da kan den begynne å skrike selv om reima er stram.. Du kan trykke på "ECON" og starte bilen og få en til å se om viftene starter når du igjen trykker på "auto". Dette er en mulighet om reima er stram.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er skrikelyden fra motorrommet eller inni bilen? Er det inni bilen kan det være den lille viften inni dashbordet som suger luft ned til temperatursensoren under rillene midt på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja... den lille fuktigheten virker vel som en slags "smøring" hehe

Isåfall så bør det holde å smøre opp med litt olje - vi får se: rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sett om begge viftene går? om da har to eletriske da. Hvis ikke ac-radiatoren får kjøling når bilen står stille øker trykket i systemet og kompressoren får stor motstand som igjen reima får og da kan den begynne å skrike selv om reima er stram.. Du kan trykke på "ECON" og starte bilen og få en til å se om viftene starter når du igjen trykker på "auto". Dette er en mulighet om reima er stram.

Det har jeg ikke fått sjekket. Må legge til at skrikingen kun kommer ved oppstart av bilen, ikke når bilen står på tomgang og er varm. Takk for tips

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er skrikelyden fra motorrommet eller inni bilen? Er det inni bilen kan det være den lille viften inni dashbordet som suger luft ned til temperatursensoren under rillene midt på.

Skrikelyden kommer fra motorrommet, og den er HØY.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ala samma problemet på min A6, skriker kun ved oppstart. Jeg har hatt bilen på møller og de fikk fram feilkoder på AC systemet.

Ett eller annet måtte byttes ved kompressoren, husker ikke hva det var. pris 3700,-

Morten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er lagrene i el-vifta for ac ute i motorrommet som lager skrikelyden. Typisk at den skriker rett etter oppstart for så å gi seg etterhvert. Har smurt min egen mange ganger og nå har den holdt kjeft lenge.

Prøv evt å skru av klima rett etter oppstart eller en start uten klima slått på. Tipper det er stille da. Kompressoren starter og stopper umiddelbart da du trykker inn knappen, mens vifta har litt forsinkelse. Dermed kan du høre om det er kompressor eller vifte som lager lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg så heldig å ha instruksjonsbok på tysk. Fant iallefall ut at lyden forsvant da jeg slo av knappen med snökrystalltegn. Er dette kompressoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er lagrene i el-vifta for ac ute i motorrommet som lager skrikelyden. Typisk at den skriker rett etter oppstart for så å gi seg etterhvert. Har smurt min egen mange ganger og nå har den holdt kjeft lenge.

Prøv evt å skru av klima rett etter oppstart eller en start uten klima slått på. Tipper det er stille da. Kompressoren starter og stopper umiddelbart da du trykker inn knappen, mens vifta har litt forsinkelse. Dermed kan du høre om det er kompressor eller vifte som lager lyd.

Har en forsinkelse på ca 1-2 sekund tenker jeg. Får gå på med smöring å teste. Hva smurte du med?

Gearolje? Takk for tips:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg så heldig å ha instruksjonsbok på tysk. Fant iallefall ut at lyden forsvant da jeg slo av knappen med snökrystalltegn. Er dette kompressoren?

Kan stemme bra. Har akkurat samme lyden på golfen min, men ikke om jeg slår av AC idet jeg starter opp.

Dette skjer også kun om bilen er "kald". Om jeg har kjørt og stopper motoren, og så starter etter en halvtime, kommer ikke lyden.

Selv har jeg slutta å bry meg om det, for det har jo ikke blitt værre:p

Men rimelig irriterende lyd, og om det er et lager som skriker er det jo fare for at det kan ryke etterhvert... Kompressor er kostbart!(bytta for drøyt to år sida)

Bent Owe: Så det hjelper å smøre den opp? Hva brukte du til å smøre med for at det skal holde? Og hva direkte smurte du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.