#1 Skrevet Juli 31, 2009 Legger ut ett spørsmål for broderen. Han har vert så uheldig å fått bensin på tanken ved et uhell (=motorhavari) og har blitt fortalt at diesel pumpa nå er gåen. Han har fått pris på 20000 for ny pumpe men det må da vel gå an å overhale desse pumpene? Noen som vet hvem som kan overhale slike pumper og ca pris? Hvis det finnes noen i Rogaland,Hordaland området så hadde det vert å fåretrekke. Bilen er en 2000 modell med 110 HK. Johan 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Juli 31, 2009 Det skal veldig mye til før pumpene ryker på disse aller første TDI'ene (90/110 hk), da det ikke er like høye trykk og små toleranser som på de nyere pumpedyse/commonrail-motorene. Er det noe spesielt som tyder på at pumpen er defekt, eller er det bare en diagnose verkstedet har stilt? Tapp av bensinen, fyll full tank med diesel, bytt dieselfilteret og fyll en liter totaktsolje på tanken for litt ekstra smøring, så går det som oftest bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Juli 31, 2009 Det skal veldig mye til før pumpene ryker på disse aller første TDI'ene (90/110 hk), da det ikke er like høye trykk og små toleranser som på de nyere pumpedyse/commonrail-motorene. Er det noe spesielt som tyder på at pumpen er defekt, eller er det bare en diagnose verkstedet har stilt? Tapp av bensinen, fyll full tank med diesel, bytt dieselfilteret og fyll en liter totaktsolje på tanken for litt ekstra smøring, så går det som oftest bra. Jeg antar det er en diagnose han har fått av verkstedet, men vet ikke hvordan dei har kommet frem til denne konklusjonen. Broderen sier at motoren hørtes helt jæv....g ut når den gikk før den stoppa, men det kan vel være feil tenning pga bensin? Skal høre med han det du nevner her. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Juli 31, 2009 Det skal veldig mye til før pumpene ryker på disse aller første TDI'ene (90/110 hk) VP37 pumpene tåler ikke særlig med bensin før det du skjærer innmaten desverre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Juli 31, 2009 Hør med Bjørn Jacobsen (bjoern-j@online.no) angående overhalt pumpe. Med din i innbytte tror jeg han kan gi deg en grei pris. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Juli 31, 2009 Hør med Bjørn Jacobsen (bjoern-j@online.no) angående overhalt pumpe. Med din i innbytte tror jeg han kan gi deg en grei pris. Ok, den er god. Takker for tipset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 31, 2009 Kan også sjekke med dieselgrosisten, http://www.invenit.no tror jeg det var 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 31, 2009 Jeg antar det er en diagnose han har fått av verkstedet, men vet ikke hvordan dei har kommet frem til denne konklusjonen. Broderen sier at motoren hørtes helt jæv....g ut når den gikk før den stoppa, men det kan vel være feil tenning pga bensin? Skal høre med han det du nevner her. Selv om Petter Lønning som nok har mye mer førstehåndserfaring enn meg med dette sier at det skal lite til på disse pumpene er det ihvertfall verdt et forsøk å prøve å tanke opp med diesel og litt slik olje. Enten funker det fint, eller så gjør det ikke det.. Den eventuelle skaden har uansett allerede skjedd, så man har ikke noe å risikere. (BTW: de gamle forkammermotorene som f.eks. TDK hadde innsprøytningstrykk på 150-160 bar og kunne omtrent kjøres på 70-80% bensin uten at noe tok skade, men det er de mye mindre toleransene og det høyere trykket i de moderne motorene som gjør de så følsomme) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Juli 31, 2009 Enig i at det er verdt ett forsøk på å gjenopplive motor og pumpe med ny diesel og totaktsolje. Det som ikke er så bra er at når motoren har gått på bensin så har stempler og råder fått mye bank pga tidligere detonasjon og HØYE sylindertrykk! Får håpe alt har gått bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Juli 31, 2009 TDK hadde innsprøytningstrykk på 150-160 bar og kunne omtrent kjøres på 70-80% bensin uten at noe tok skade, men det er de mye mindre toleransene og det høyere trykket i de moderne motorene som gjør de så følsomme) Dysene brukt med VE37 pumpene (1.6TD, 1.9TD osv.) hadde hvis jeg husker korrekt åpningstrykk på 185 bar. Det vil si start av injeksjon begynner på 185bar men trykket blir mye høyere enn dette. Men tross alt lavt trykk når en sammenligner PD og CR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...