Tig-sveising, trenger råd.

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sliter litt med Tig-sveisingen min. Når jeg sveiser med tilsettning så "blåser" alle punktene ut, ser ut som stjerneskudd. Senter av punktet blir blåst bort, noe som resulterer i et hull eller deformert sveisepunkt. HVA gjør dette?

DC Tig, Rød wolfram, Argon 4.0 dekkgass, 11-12l/min. Usikker betegnelsen på tilsatsen, men skal være til stål. Hva skal evt. stå på pinnene?

Er slik på både ny 0.75 plate og 52 år gammelt tysk kvalitetsstål.. : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å spørre dumt, men får den gass ? i de tilfellene man har glemt å skru på gassen, så vil det bli som "stjerneskudd" og man brenner gjerne opp wolfram...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

11-12l/min er målt fremme ved wolfram'en, så ja. Ikke noe problem med smelting av wolfram heller, denne er fin og spis helt til jeg dypper den. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags apparat og innstillinger bruker du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt gammelt et, det må jeg nesten få notere meg neste gang jeg er der. Men skal det ha noe å si?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at jordings klypa står i + på apparatet,står den på minus så skjer det du opplever.

Så må den du sveiser på være helt rent/fettfritt

Hvilken farge er det på tilsats tråden?

Svart(stål) er somregel kobber farget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et godt gammelt et, det må jeg nesten få notere meg neste gang jeg er der. Men skal det ha noe å si?

Såklart, pluss det han under her skriver.

Sjekk at jordings klypa står i + på apparatet,står den på minus så skjer det du opplever.

Så må den du sveiser på være helt rent/fettfritt

Hvilken farge er det på tilsats tråden?

Svart(stål) er somregel kobber farget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert med på at ett av kretskorta i apparatet har blitt ødelagt, og da har det bare tulla seg slik som du forklarer.

Hatt noe "velikehold" på den? Som å blåse støv av den en og annen gang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådene er kobberfarget ja, står TWZ S1 og FR 70 S3 på dem.

Skal sjekke opp om noen har bytta om på pluss og minus, for sånn har det ikke vært hele tiden. : bråk :

Vedlikehold.. tja.. har vel blåst av det innimellom. Kanskje på tide igjen. :)

31072009478.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klypa står på pluss, har prøvd uten HF tenning, med og uten tilsats. Virker som det spruter når smeltebadet blir "dypt".

Hjalp lite å blåse rent apparatet. Noen som vet hva som forårsaker dette, teorien bak det hele? Det er jo DC, hvordan kan sveisestrømmen forårsake no sånt? Derfor jeg lurte på om instillinger virkelig kan gjøre no sånt. Virker jo som noe kjemisk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du slipt området skikkeligt rent før du sveiser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nytt stål, har ikke vasket bort oljen dog.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å børst med en roterende stålbørste før du prøver å sveise...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg prøve i morgen, tviler litt da men. Har sveisa noen meter med Tig på nytt stål og aldri hatt dette problemet. Takk for tips. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PROBLEM SOLVED! :)

Det sitter en o-ring under der hvor man skrur til for å feste wolframen, denne var dårlig hos meg så den dro med luft inn i sveisebadet. Snudde denne og sveisen ble strøken. Må vel til med en ny, for fjusker litt innimellom ennå. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.