Erfaringer rundt lavpris vinterdekk?

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med Hankooks piggdekk W409? Synes de ser veldig bra ut i allefall.

Vurderer å kjøpe, men ikke hvis det er dårlige saker.

 

Ellers noe dere kan anbefale i 225/45-17? Trenger ikke være pigg, men bør ikke koste skjorta. De Hankook dekkene får jeg tak i til ca 4800,- for 4 stk, så dette er prisklassen jeg vil legge meg på.

 

Hva med Federal Himalaya WS1 som bl.a norsk bildelsenter bruker i sine vinterpakker? Noen som har prøvd disse?

 

Kom gjerne med erfaringer og pris, og hvor dere har handlet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lokale dekkpusheren anbefalte meg Hankook IceBear i nevnte dimensjon og mente jeg måtte opp en god del i pris for å få dekk som var merkbart bedre. Kjører selv på Michelin X-Ice i 225/45-17 og er MEGET fornøyd. Valget falt på disse fremfor Hankook da han hadde fått inn et lite parti med Michelin-dekka som han solgte til samme pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

valgte noen vinterdekk til min Golf 3 for noen år tilbake som var av typen lavpris. Dette gjør jeg ikke igjen. Det var piggdekk, og dekkene virket gode i starten, men ble kjapt dårligere etter bruk. Glatte og ikke særlig presise / beregnlige. Sats på gode dekk tbh, litt kjei å gli ut og få en helvettes sum i rep. utgifter på bilen pga dritdekk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

valgte noen vinterdekk til min Golf 3 for noen år tilbake som var av typen lavpris. Dette gjør jeg ikke igjen. Det var piggdekk, og dekkene virket gode i starten, men ble kjapt dårligere etter bruk. Glatte og ikke særlig presise / beregnlige. Sats på gode dekk tbh, litt kjei å gli ut og få en helvettes sum i rep. utgifter på bilen pga dritdekk :)

 

Dette Silje sier her er jeg helt enig i... Hvorfor spare 1-2K på dekk, når det kanskje er den ekstra kostnaden som kan redde deg den dagen bilen sklir, kanskje bilen ikke ville sklidd med de bedre dekkene. En ting er skade på bilen, men en annen ting er person skade...: klø : Syntes det er billig forsikring jeg.

Jeg kjøpte Vredestein pigg dekk i vinter og er meget fornøyd med disse. De er ikke de dyreste, men på Motor sin test kom disse meget godt ut i testen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i hovedsak ikke ute etter å spare penger ( forde om det hadda vært fint ;) ) men har vanskelig for å tru at det kun er "de gamle gode traverne" vi bruker mest (?) her i Norge ( nokian, continental, bridgestone, michelin, gislaved o.l ) som er gode vinterdekk.

Har selv KUN kjørt de såkalte kvalitetsdekkene som Nokian RSI, Bridgestone Blizzak og Continental Conti Contact 3 og har forsåvidt vært fornøyde med disse. Men jeg er ikke imponert i senk akkurat. Derfor hadde det vært gøy og prøvd ett "ukurrant" merke, for å se hvor ille det eventuelt kan være.

Derfor spør jeg om deres erfaringer med slike dekk, og vil helst slippe å høre hvor dyrt det blir hvis jeg skulle være så dum kræsje med andre sko enn Hakka 5 :nana:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er i hovedsak ikke ute etter å spare penger ( forde om det hadda vært fint ;) ) men har vanskelig for å tru at det kun er "de gamle gode traverne" vi bruker mest (?) her i Norge ( nokian, continental, bridgestone, michelin, gislaved o.l ) som er gode vinterdekk.

 

Du må huske at det er "de gamle traverne" som gidder å bruke mye tid og penger på å utvikle dekk for nordiske forhold. Det er en grunn til at dekkene koster mer også, selv om det meste du betaler for dekket havner rett i foret hos importøren, da. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber selv på dekkveksted og vil IKKE anbefale billigdekk. En kompis av meg, jobber forøverig på samme sted, satte på khumo sine piggdekk, husker ikke hva dem het for noe mere akkurat nå, og jeg satte på nokian hakka 4. Begge har like biler, golf 2 td. Skal si deg det var forskjell ja! Nei, jeg holder meg til dekk jeg vet leverer kvalitet, har også brukt hakka 5 på min Mercedes 190e, funker utmerket.

Kan ta med i farta til dere som er fornøyd med nokian hakka 5, nå har nye hakka 7 kommet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt Nankang 225/45 17 på 2 biler nå med henholdvis Quattro og 4-motion, fungert helt greit!

På Quattro'n hadde vi piggfrie Nankang og på Passaten nå har vi Nankang pigg, omtrent like begge to, støyer lite og står bra på, piggdekkene føles tryggere i svinger og ved nedbremsing.

Selv om jeg har handlet billig dekk så har jeg verken kjørt av veien eller kollidert, kommer jo selvfølgelig ann på

sjaføren bak rattet om han har vettet på rett sted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De vredstein piggdekka som kom i fjor var helt suverene etter min mening. Tevo selger iallefall disse til en grei penge. Dekkskift har også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens! :)

Er enige i at de dyre dekka er dyre fordi produsenten sikkert har lagt mye penger i gummiblandingene sine. Har som sagt selv kun kjørt disse "testvinnerne" i alle år. Men inni mellom dukker det jo opp overraskende tester med slike billigdekk som gjør det bra på test. Bl.a Nankang som nevnt her oppe.

Roger, Hvilke Nankang dekk er det snakk om?

Helge, er dette dyre dekk, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt Nankang 225/45 17 på 2 biler nå med henholdvis Quattro og 4-motion, fungert helt greit!

På Quattro'n hadde vi piggfrie Nankang og på Passaten nå har vi Nankang pigg, omtrent like begge to, støyer lite og står bra på, piggdekkene føles tryggere i svinger og ved nedbremsing.

Selv om jeg har handlet billig dekk så har jeg verken kjørt av veien eller kollidert, kommer jo selvfølgelig ann på

sjaføren bak rattet om han har vettet på rett sted.

 

Spørs om du angrer deg når elgen har totalvraka bilen din.. og du ligger på sykehuset å leser bilblad med dekktest å ser at du får 20 meter korterte bremselengde ved å spytte i et par lapper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens! :)

Er enige i at de dyre dekka er dyre fordi produsenten sikkert har lagt mye penger i gummiblandingene sine. Har som sagt selv kun kjørt disse "testvinnerne" i alle år. Men inni mellom dukker det jo opp overraskende tester med slike billigdekk som gjør det bra på test. Bl.a Nankang som nevnt her oppe.

Roger, Hvilke Nankang dekk er det snakk om?

Helge, er dette dyre dekk, eller?

 

Heisann.

 

Nei, det er ikke dyre dekk. Og de var meget gode. Brukte slike på vintertreffet, og det var helt sheriff. Slik jeg forstår det solgte vredestein 3 til 4 ganger mer enn forventet av dette dekket, ettersom at det gode ryktet spredde seg. Og at importører ikke tok inn andre typer, ettersom at dette gjorde det så bra. Ville tatt kontakt med Tevo eller Dekkskift, begge firma har gode rykter. Spesielt dekkskift når man snakker med VAG folk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om du angrer deg når elgen har totalvraka bilen din.. og du ligger på sykehuset å leser bilblad med dekktest å ser at du får 20 meter korterte bremselengde ved å spytte i et par lapper.

 

Leste en test med bl.a Nankang en eller annen gang, og der var bremsestrekningen med Nankang kortere på is/snø enn testvinneren hadde. Så er vel ikke bestandig at bremsestrekning er eneste kriterie for ett godt dekk, men totalvurderingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann.

 

Nei, det er ikke dyre dekk. Og de var meget gode. Brukte slike på vintertreffet, og det var helt sheriff. Slik jeg forstår det solgte vredestein 3 til 4 ganger mer enn forventet av dette dekket, ettersom at det gode ryktet spredde seg. Og at importører ikke tok inn andre typer, ettersom at dette gjorde det så bra. Ville tatt kontakt med Tevo eller Dekkskift, begge firma har gode rykter. Spesielt dekkskift når man snakker med VAG folk.

 

Takk for det, skal sjekke litt rundt :) Husker du hva dette vredstein dekket het?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper aldri annet enn nokian når det gjelder vinterdekk. Betalte 5500kr ferdig montert på felg for nokian WR piggfritt i fjor. 215.45.17

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det, skal sjekke litt rundt :) Husker du hva dette vredstein dekket het?

 

Vredestein Arctrac

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/bilogbat/article2288415.ece#top

http://www.dinside.no/789558/her-er-vinterens-beste-dekk

 

Jeg kjøper aldri annet enn nokian når det gjelder vinterdekk. Betalte 5500kr ferdig montert på felg for nokian WR piggfritt i fjor. 215.45.17

 

Hei.

 

Jeg har alltid også holdt meg kun til Nokian Hakka (nyeste modell) pigg. Men etter å ha prøvd Vredestein Arctrac så er jeg faktisk av den oppfatning av at de er bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør trygt, kjør stil..

Kjør Pirelli med et smil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne diskusjonen kommer hver høst :)

 

mine erfaringer:

Nankang SV kjøpte jeg nye til min S6 c4 da jeg hentet den. Jeg gikk da fra å kjøre A4 b5 TQ med helt nye Continental piggfritt. Litt vanskelig å sammenligne i og med at bilene er såpass forskjellige på vektfordeling/vekt, men Nankang imponerte meg stort. Særlig på snøføre, suverent bra faktisk. På is var de helt ok (hva kan man forvente av pf-dekk..?) -og støynivået på asfalt syntes jeg virket temmelig lavt. Dette var 225/45/17 -Kjørte på disse to vintre uten å merke noen svekkelse mtp. hardhet. Ingenting kast i dekket heller.

 

Kjører nå sammenlignbar bil mtp. vekt/fordeling. Har Michelin Maxi Ice piggfritt, og disse har fått meget bra kritikk for det meste. Synes de er litt uberegnelige. De er ok jevnt over, men slipper noen ganger når jeg absolutt ikke venter det. Har vasket dem, sjekka trykk og produksjonsdato... men det er ingenting som "feiler" dekkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøper aldri annet enn nokian når det gjelder vinterdekk. Betalte 5500kr ferdig montert på felg for nokian WR piggfritt i fjor. 215.45.17

 

Hei.

Disse dekkene har jeg sett mye på, og i mitt hode har disse falt under kategorien "lavpris vinterdekk" da de er ca 3000,- billigere enn Nokian R/RSI i samme dim.

Så dette er altså knall gode dekk? Hvorfor så mye billigere? De er ikke M+S merket hvis jeg ikke husker helt feil?

 

Er det i det hele tatt et must at dekkene er M+S merket, noen som vet?

 

Takk for svar folkens, er fint å høre erfaringene deres med spesifikke dekk, og ikke kun generelt prat om at billig dekk er dårlig, mens dyre dekk er bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toyo Garit er billig og fungerer bra. Nexen Winguard og Hankook 605 bør være bra. Nankang har Goodyear Ice Navi for halv pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.