#1 Skrevet August 2, 2009 Heisann! Lurer litt på når registerreima skal skiftes på de forskjellige vw-audi motorene. Har hørt iallfall på audi at intervallene er 5 år eller 120k km intervall på bensin og 90k km men fremdeles 5års intervall på diesel motorene. Har også hørt at det er 180k intervall på 2,4 literen, men aldri hørt om noe års intervall. Det jeg vet er at gummien blir mindre slitesterk med årene og jeg byttet min på 183k km på min egen a4 1,6 95 modellen pga liten dokumentasjon om at den hadde blitt byttet. På forhånd takk for svar;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 2, 2009 Jeg har også en a4 med en 1.6, men ADP motor (du har sikkert en annen kode på din). Har fått opplyst at det ikke finnes noen fastsatt anbefalt intervall på denne motoren.. Men min ble skiftet sist i tidlig '02, så da har det altså gått 7.5 år siden sist.. Så tok den sist uke! Fikk også opplyst at ADP-motoren visstnok var den eneste av audimotorene som ikke fikk motorhavari av en gåen regreim.. Hmm.. Må legge til at når bilen var ny var intervallet 120 000 på 1.8 iallefall.. men så skjedde det at de røk før 120 000, og da senket de det til 60 000. Leste det på et amerikansk audiforum.. Haynes anbefaler hver 60 000, men er nok greit å se an på hvilken kjøring og hvor lang tid man bruker på de 60 000.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 2, 2009 (endret) Det er vel ikke noen generell fasit på dette, det er ikke en fast intervall for bensin og en for diesel. Alt dette står i service heftet. Her er noen eksempel hentet fra de fleste diesel er vel 90k (inkl PD) unntagen 2,5 V6 som er 120k 2,8 og 2,4 V6 bensin er 120k sammen med 2,7 BT (Unntagen rs4 som er hver 60k!) 1,8 bensin er 180k intervall på På min 2,5 TDI er det for eksempel 120K, på A2'n er det 90k. Dette er hentet fra service hefte for 2001-2004 modller. Det med 5 år er vel bare for å forsikre seg at reima ikke skal morkne, det er mange som har blitt sjekka og fint kan kjøre over 5 år når km ikke tilsier reg. bytte. At de ikke bare bruker kjede er jo helt utrolig, det har de vel endelig begynt å skjønne nå, iallfall på nye v6 diesel. På det området har jo mercedes og bmw vert utrolig tidlige på i forhold. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2009 Takker for gode svar! Hjalp masse det! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2009 Jeg har også en a4 med en 1.6, men ADP motor (du har sikkert en annen kode på din). Har fått opplyst at det ikke finnes noen fastsatt anbefalt intervall på denne motoren.. Men min ble skiftet sist i tidlig '02, så da har det altså gått 7.5 år siden sist.. Så tok den sist uke! Fikk også opplyst at ADP-motoren visstnok var den eneste av audimotorene som ikke fikk motorhavari av en gåen regreim.. Hmm.. Må legge til at når bilen var ny var intervallet 120 000 på 1.8 iallefall.. men så skjedde det at de røk før 120 000, og da senket de det til 60 000. Leste det på et amerikansk audiforum.. Haynes anbefaler hver 60 000, men er nok greit å se an på hvilken kjøring og hvor lang tid man bruker på de 60 000.. Trur ikke jeg har AHL kodet motor så er vel ADP jeg også har om jeg ikke husker helt feil nå. Jeg fikk iallfall vite at mine intervaller var 120k km og 5 år men.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...