#1 Skrevet August 3, 2009 (endret) Hei alle sammmen! Jeg skal kjøpe ny bil og har sett på VW Sharan:) dette er jo en bil som drar en relativt stor caravan og har plass til en del bagasje og barn. Har tenkt litt på Caravelle men de koster jo både skjorta, buksa og litt til..., Er det noen av dere der ute som vet hva jeg må se etter når jeg skal kjøpe en slik, jeg tenker da på motor, driverk, el, karr., osv. Noen spessielle årsmodeller jeg må styre unna?? Hadde tenkt på nyere enn 2002:p Kom med tips!! Med Vennlig Hilsen Kenneth Dørum 90868636 kennethd@lofotkraft.net 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 3, 2009 (endret) Hei, Har en Sharan selv (2003-mod registert i 2002). Sharan er en suveren familiebil når det gjelder plass for unger og stæsj - og ungene har kanonutsikt fra baksetet gjennom store vinduer. Vi er kjempefornøyd med bilen, men feil/reparasjoner og slikt ligger nok noe høyere enn gjennomsnittsbiler (både i hyppighet og pris). Det er jo et kjent problem med slark i forhjulsopphenget på en den VW-modeller. Skal du ha en driftssikker og feilfri bil, så vil jeg nok velge japansk. Men det er jo noe alle vet. Sharan kommer dårlig ut på disse indeksene som viser antall feil på de forskjellige bilmodellene. Det kan jo ha litt å gjøre med det relativt sett er få slik biler i statistikken sammenlignet med de store volummodellene, og når feil oppstår viser dette tydelig igjen i statistikken. Vi kjøpte gjennom forhandler (Bilkilden i Stavanger, meget bra service og oppfølging), og det angrer jeg ikke på. Forhandlere gir bruktbilgaranti (varierer mellom 3 og 12 mnd). Uansett har du 6 måneders reklamasjonrett overfor forhandler gjennom Forbrukerkjøpsloven - uavhengig av bruktbilgarantiens lengde. Jeg fikk ordnet flere mekaniske og elektriske feil som jeg oppdaget etter jeg hadde kjøpt den og innenfor garantitiden (mot liten egenandel). Og ta gjerne en NAF-test på aktuell bil, sjekk særlig hjuloppheng og drivverk. Utstyr/faktorer jeg ville hatt på bilen: - Ikke eldre enn 2003 eller gått særlig mer enn ca 100 000 km. - 1,9 TDI med minimum 115 hk (noen få modeller har 130 hk originalt), styr unna den med 90 hk. - Obligatorisk: Ekstra vannvarmer (går på diesel - Eberspracher eller Webasto). På vår er den ettermontert i kjølevannskretsen og ikke programmerbar, den starter/stopper automatisk etter forhåndsdefinerte parametre. Du får den originalmontert i mange Sharan, og da er varmeren programmerbar gjennom et betjeningsdisplay i taket over dashbordet. Den fungerer da både som motor- og kupevarmer. - Vinterpakke: Varmetråder i frontruta (must!), oppvarmede spylerdyser, setevarmere. - 3-punktsbelte i midtsetet på andre rad (ikke standard) - 2-sone automatisk klimaanlegg (Climatronic) - i modeller etter 2004 er det også ekstra luftdyser i taket på 2. og 3. seterad. - Utstyr som anbefales (varierer fra modell til modell): Kjørecomputer, multifunksjonsratt, cd-veksler, navigasjon, anlegg med høyttalere bak, 6 gir. - Sota ruter bak. - Utstyrsutgave Trendline eller Highline (vår er en Trendline bruktimportert fra Tyskland med en egen betegnelse "Cruise"). - Tips: Bytt ut evt tøymatter i dørken med gummimatter, disse er tilpasset Sharan og får du hos VW-forhandler. - Kjekt å ha: Avtagbar krok, baklukespoiler (for finishen sin del). Det er flere forhandlere i Norge som selger/importerer mye Sharan: Bexrud Bil (http://www.bexrud-bil.no) Autopunkt/Bilconsult (http://www.autopunkt.org) Bilkilden (http://www.bilkilden.no) Med hilsen Sveinung Ims Kvaløysletta 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 3, 2009 NB! Clima er meget svak på disse og er ikke billig å reparere. Både lekkasjer på anlegget og kompressorhavari. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 3, 2009 Kan bli kule disse da FK coilovers + 18x8.5 ET35 brabus monoblock IV's 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 3, 2009 Hei, Har en Sharan selv (2003-mod registert i 2002). Sharan er en suveren familiebil når det gjelder plass for unger og stæsj - og ungene har kanonutsikt fra baksetet gjennom store vinduer. Vi er kjempefornøyd med bilen, men feil/reparasjoner og slikt ligger nok noe høyere enn gjennomsnittsbiler (både i hyppighet og pris). Det er jo et kjent problem med slark i forhjulsopphenget på en den VW-modeller. Skal du ha en driftssikker og feilfri bil, så vil jeg nok velge japansk. Men det er jo noe alle vet. Sharan kommer dårlig ut på disse indeksene som viser antall feil på de forskjellige bilmodellene. Det kan jo ha litt å gjøre med det relativt sett er få slik biler i statistikken sammenlignet med de store volummodellene, og når feil oppstår viser dette tydelig igjen i statistikken. Vi kjøpte gjennom forhandler (Bilkilden i Stavanger, meget bra service og oppfølging), og det angrer jeg ikke på. Forhandlere gir bruktbilgaranti (varierer mellom 3 og 12 mnd). Uansett har du 6 måneders reklamasjonrett overfor forhandler gjennom Forbrukerkjøpsloven - uavhengig av bruktbilgarantiens lengde. Jeg fikk ordnet flere mekaniske og elektriske feil som jeg oppdaget etter jeg hadde kjøpt den og innenfor garantitiden (mot liten egenandel). Og ta gjerne en NAF-test på aktuell bil, sjekk særlig hjuloppheng og drivverk. Utstyr/faktorer jeg ville hatt på bilen: - Ikke eldre enn 2003 eller gått særlig mer enn ca 100 000 km. - 1,9 TDI med minimum 115 hk (noen få modeller har 130 hk originalt), styr unna den med 90 hk. - Obligatorisk: Ekstra vannvarmer (går på diesel - Eberspracher eller Webasto). På vår er den ettermontert i kjølevannskretsen og ikke programmerbar, den starter/stopper automatisk etter forhåndsdefinerte parametre. Du får den originalmontert i mange Sharan, og da er varmeren programmerbar gjennom et betjeningsdisplay i taket over dashbordet. Den fungerer da både som motor- og kupevarmer. - Vinterpakke: Varmetråder i frontruta (must!), oppvarmede spylerdyser, setevarmere. - 3-punktsbelte i midtsetet på andre rad (ikke standard) - 2-sone automatisk klimaanlegg (Climatronic) - i modeller etter 2004 er det også ekstra luftdyser i taket på 2. og 3. seterad. - Utstyr som anbefales (varierer fra modell til modell): Kjørecomputer, multifunksjonsratt, cd-veksler, navigasjon, anlegg med høyttalere bak, 6 gir. - Sota ruter bak. - Utstyrsutgave Trendline eller Highline (vår er en Trendline bruktimportert fra Tyskland med en egen betegnelse "Cruise"). - Tips: Bytt ut evt tøymatter i dørken med gummimatter, disse er tilpasset Sharan og får du hos VW-forhandler. - Kjekt å ha: Avtagbar krok, baklukespoiler (for finishen sin del). Det er flere forhandlere i Norge som selger/importerer mye Sharan: Bexrud Bil (http://www.bexrud-bil.no) Autopunkt/Bilconsult (http://www.autopunkt.org) Bilkilden (http://www.bilkilden.no) Med hilsen Sveinung Ims Kvaløysletta Hei og tusen takk for mange tips og veiledning. Dette var til stor hjelp. Jeg er fortsatt på utkikk etter sharan men jeg skal ta til følge det du nevner her. Med Vennlig hilsen Kenneth Dørum. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 4, 2009 Vet dere hvordan disse bilene er karroserimessig, med tanke på rust?? Kenneth. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2009 Kan ikke noe om sharan, men kan annbefale bexrud bil i horten:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 4, 2009 (endret) Sharan er vel den eneste VW som ikke har skikkelig rustgaranti. Og den er laget i Portugal, og er akkurat samme bilen som Ford Galaxy (frem til sånn ca 2003 minnes jeg) og Seat Alhambra. Stort sett bare merket i grillen som er forskjellen. Tror jeg ville styrt unna denne, om den nå het Alhambra, Galaxy eller Sharan. Kjekk der og da, men etterpå kommer kostnadene rullende................ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 4, 2009 Vet dere hvordan disse bilene er karroserimessig, med tanke på rust??Kenneth. Overaskende dårlig faktisk. Så en galaxy igår med rusthull i kanalen og overflaterust i begge hjulbuene bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 4, 2009 Hadde jeg vært deg, ville jeg styrt unna Sharan å heller godt for en Caravelle hvis du har behov for stor bil. Grunnen til det er at Sharan er stemplet Ford, (Eneste forsjellen er emblema og lyktene på nyere type) og ford ruster. Jeg har aldri hatt interesse for Sharan og kan dermed veldig lite om den, men som tidligere nevnt her i tråden, så vet jeg de er kjent for dårlig hjuloppheng og rust. Ikke er de noe kjekke å skru i heller (Jeg jobber som biloppretter hos Møller Bil.) Min mening : STYR UNNA SJITEN 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 5, 2009 En kamerat av meg kjøpte en Sharan 130hk Tdi 4 Motion,mener den var 02 eller 03 modell. Flott Highline'utgave med god plass og mange smarte løsninger. Men bilen stod stort sett på verksted,med forskjellige feil. Stort sett var det problemer med motor og bremser. Bilen hans er nå solgt,og det er han glad for. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 5, 2009 Med mindre du er Lotto-millionær må du ikke finne på å kjøpe en Sharan... Det er en grunn til att du får feriepenger i Juli, det er så du har råd til å reparere klima'n før ferien. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 5, 2009 Med mindre du er Lotto-millionær må du ikke finne på å kjøpe en Sharan...Det er en grunn til att du får feriepenger i Juli, det er så du har råd til å reparere klima'n før ferien. Hehe , det med klimaen og kompressorer, gjelder nå andre vw også. Feks min golf, og mangen andre sine golfer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 5, 2009 Trond i BILCONSULT i Hamar er en kompis av meg og har selv kjøpt bil av han. Han har solgt Sharaner så lenge jeg kan huske og har lang erfaring med salg av disse. Bilene blir også grundig sjekket på et Bosch verksted før salg og kan leveres med drifts garanti. Link til bilene hans, han finner også biler på bestilling. http://www.finn.no/finn/car/used/result?orgId=643769248 Har en Touran selv men kunne godt tenke meg en Sharan med automat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...