Tungstartet etter bytte av bensinpumpe - Audi A4 1.8

Anbefalte innlegg

Hei !

 

Var på tur nordover fra Ålesund til Trondheim for å besøke slekt i ferien, men bilen stoppet etter ca 2 timers kjøring. Kom meg akkurat inn på en busslomme, men fikk ikke start på bilen igjen. Det ble kinnet noen ganger, men ikke overdrevet lenge...

 

Fikk bytta pumpa på et lokalt verksted like ved der jeg hadde "havari", men i ettertid har bilen blitt tungstartet. Kan f.eks plugger ha tatt skade av kinningen ? Evt. hva kan det skyldes at den er tungstartet ?

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner denne jeg.

jeg har nettopp byttet til ATPturbo bensinpumpe etter at den orginale pumpa tok kveld. I ettertid så har bilen vært meget tungstartet på kald motor. Fungerer ypperlig når den er varm. Like før pumpa tok kveld så knakk jeg røret til åndingshuset på blokka , kan det være at det kommer frost inn der som gjør den tungstartet ?

 

Et slikt rør:

825ad4fa.jpg

 

 

Det er en 1.8T, og jeg har ikke testa vagcom

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

låner denne jeg.

jeg har nettopp byttet til ATPturbo bensinpumpe etter at den orginale pumpa tok kveld. I ettertid så har bilen vært meget tungstartet på kald motor. Fungerer ypperlig når den er varm. Like før pumpa tok kveld så knakk jeg røret til åndingshuset på blokka , kan det være at det kommer frost inn der som gjør den tungstartet ?

 

Et slikt rør:

825ad4fa.jpg

 

 

Det er en 1.8T, og jeg har ikke testa vagcom

 

Falskluft kalles det da;) omvendt choke i praksis.. lite gunstig hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så rart at den fungerer fint når det er plussgrader og varm motor . Lite gunstig er det nok ja

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var ikke tungstartet på vintern, med ødlagt åndingsrør ;P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så rart at den fungerer fint når det er plussgrader og varm motor . Lite gunstig er det nok ja

 

Det er fordi du ikke trenger så mye bensin i forhold til luft når du starter motorn når den er varm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var ikke tungstartet på vintern, med ødlagt åndingsrør ;P

 

 

Og det var 1.8T ?

 

Kan det være noe med den nye bensinpumpa da? Hører den bygger opp trykk hver gabg, å bensinen kommer frem til fuelrail

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å fikse på det som er ødelagt først for så å spekulere i hva som være feil etter på? :P Bilen blir kjip å starte om falsklufta er stor nok, men den kan fortsatt funke greit når den er varm :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å fikse på det som er ødelagt først for så å spekulere i hva som være feil etter på? :P Bilen blir kjip å starte om falsklufta er stor nok, men den kan fortsatt funke greit når den er varm :)

 

Spurte her først, så jeg kanskje slapp å demontere halve motoren for å komme til åndingsrøret. Sliter med å få start i det heletatt nå. Den starter, men legger seg på rundt 2-300 rpm i noen sek før den dauer ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tatt en titt med vagcom først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, når den ligger på 2-300 rpm i disse få sekundene å jeg toucher gassen, så dør den ut med en gang.

For mye bensin / falskluft ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bytter det røret uten å fjerne noe mere enn de 3 skruverne som holder ekspansjonstanken. Da vipper du den til side, tar på hansker, banner noe voldsomt først som sist, så bytter du røret :) BTDT! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytter jo det røret ved å dra ut metallklipset. Tok bussen til jobb å henta det røret på prosjektmotoren nå, så får vel ut i kulda å skru da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja klips i ene enden og slangeklemme i den andre. Tenkte på hva du måtte demontere for å komme til :) Litt bannskap så går det :) Prøv å bytte bankesensorer under der uten å demontere..:P Thats a bitch I can tell you..!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke frekt ment, men om du har en feil som uansett bør utbedres og som i tillegg har stor sannsynlighet for å være synderen til feilen, så er spekulering unødvendig til man har funnet ut om dette var årsaken til feilen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Da har jeg nettopp skifta åndingsrør (klokka er feil i bilen) , ingen forskjell. Vet at det er lite batteri på filmen, har nesten tømt det på kjinning

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si meg, når motorn dør, er pluggene tørre eller våte? Er den pumpa du har bytta til plug n play og en erstattningsdel for den orginale? Krever ikke justerbar btr? Har du riktig trykk på bensinen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et noob spm.

Er det retur til tank? Kan det være noe falskluft i systemet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et noob spm.

Er det retur til tank? Kan det være noe falskluft i systemet? :)

 

Ja, det er retur til tank. Som regel går pumpa "på full gass" hele tida, og så reguleres trykk og tilstrømningen til dysene ved at det står en btr (bensintrykksregulator) i endel av fuelrailen som bestemmer hvor mye som går tilbake til tanken.

 

Men hellers tvilsomt at det er luft i bensinen om det var det du tenkte på, det ville forsvunnet relativt fort uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, slik er det ikke på min. Jeg har retur i bensinfilteret og ikke i enden av fuelrailen. Jeg må lufte i enden av fuelrailen dersom jeg hadde bytta dyse,filter etc. AVJ motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, slik er det ikke på min. Jeg har retur i bensinfilteret og ikke i enden av fuelrailen. Jeg må lufte i enden av fuelrailen dersom jeg hadde bytta dyse,filter etc. AVJ motor.

 

Trenger ikke være enden av fuelrailen, men funker ca på samme måten :)

 

Jupp, man skal lufte på samtligemotorer, men det er ikke så nøye som ved feks bremser etter min erfaring hvert fall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var denne løst for min del iallefall. Leste litt rundt på nettet om cold start symptomer, så sto det CTS . Å da kom jeg på at temp målern i bilen hadde hoppa vilt noen ganger. Så tol turen til jobb igjen å henta G62 sensoren å bytta. Vips så starta den :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.