Temperaturproblemer på VR6 motor!Hjelp!

Anbefalte innlegg

Da jeg var å henta bilen min etter den var ferdig eu-godkjent i dag, var jeg lykkelig over at den endelig var eu-godkent og i bra stand .. - trodde jeg! Da jeg så bilen, stod den og gikk og det kom damp ut av panseret. Det stod 130 grader på temp. måleren. Jeg skrudde av bilen så fort jeg kunne og henta de som hadde tatt kontrollen. Vi lot den stod rolig i halvannen time. Da vi kom tilbake,sjekka vi olja og den var like fin, ikke noe vann i olja. Nå har jeg vel kjørt fem mil siden da, men den går fortsatt varm. Det har den gjort lenge og, men den har stått stabil på under 100 grader. Hva bør sjekkes/skiftes for at den skal bli i orden igjen? Driver toppakninga å går? Takker for svar.

Mvh Hans Olav

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke lekker/bruker vann så ville jeg skjekket termostaten.

Hvis den låser seg i åpen posisjon så blir det som å kjøre uten og da kan du risikere at vannet blir pumpet så fort rundt i systemet at radiatoren ikke rekker å kjøle ned vannet.

Husk. termostaten skal opprettholde driftstemp på motoren. så når den står delevis stengt så hindrer den også for mye gjennomstømning i radiatoren som da rekker å kjøle vannet mer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, dette hjalp veldig!

Da drar jeg å bestiller ny termostat i morgen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk også pakninga i lokket til ekspansjonstanken! har nettopp hatt det problemet på en kompis sin vr6 og den kokte ganske så fort! er det ikke tett der vil den koke ved 100 grader som vann gjør! men er den tett så vil vannet bli mye varmere før det koker! bare ett tips å sjekke pakninga koster kanskje 3kr også:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VR6 er jo også "heite" motorer og liker ikke å stå på tomgang. Temperaturen på min legger seg rundt 100gr ved småkjøring/tomgang. Uansett lurt å sjekke pakning/termostat :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som termostat, prøv og bytt den.. Hvis ikke det hjelper, sjekk kjølesystemet som de sier over her.. Sjekk temp-bryteren på radiator, at viftene slår inn ved rett temp, det er viktig at de gjør..

I værste fall, som i mitt tillfelle, toppakning... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som termostat, prøv og bytt den.. Hvis ikke det hjelper, sjekk kjølesystemet som de sier over her.. Sjekk temp-bryteren på radiator, at viftene slår inn ved rett temp, det er viktig at de gjør..

I værste fall, som i mitt tillfelle, toppakning... ;)

Har bestilt termostat, så håper det skal hjelpe. Blir bytte i morra. Har montert bryter til vifta, så jeg tvansstyrer den. Syns det er greit jeg.

Håper inderlig det ikke er toppakning.. Satse på at det er termostaten. Billigst det :)

Takker for alle svar!:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte nettopp bytte vannpumpen...men det sjekker du ganske greitt ved å sette på full varme på varmeapparatet, og om det leverer varm luft over tid så sirkulerer vannet.

Om det ikke sirkulerer, blir det som å slå på varmeapparatet uten motor i gang, varmt med en gang, og så blir det kaldt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.