Levetid div motorkomponenter

Anbefalte innlegg

Da er jeg tilbake fra en litt trøblete ferieavslutning, da vannpumpen gikk i dass 200km fra Hirstshals.

Heldigvis hadde jeg tid til å kjøre i 60km/t hele veien så jeg rakk ferja..

 

Og siden jeg den siste tiden har byttet endel vesentlige deler på A4'n, så tenkte jeg å lage en tråd hvor folk kan legge inn sin erfaring av levetid på komponenter som bensinpumpe, turbo, vannpumpe osv osv osv...

 

Mine erfaringer:

Bensinpumpe tåler ca 283000 km (Basert på 1999 A4 1,8T og en '92 A100 2,3, som begge gikk på mellom 280'-285'km)

Vannpumpe tåler 284'km, kun erfart med A4'n, da det på 2,3 blir byttet samtidig som reg-reim.

 

Andre med sine erfaringer, så jeg vet hva jeg har i vente...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vakuum pumpen til sentrallåsen tok kvelden på 270'km i A4 en min..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slike tall er jo så relative, at det er umulig å sammenligne..

 

En bykjørt bil som har gått 280k km, har låst dørene sine over dobbelt så mange ganger som en langkjørt bil f.eks.

 

Bensinpumpe/vannpumpe, er også relatert til temperatur, lengde på turer ++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo klart, ikke uenig der.

Men samtidig, gir en pekepinne hva en kan forventet.

Jeg går igrunn og venter på at turboen skal da kvelden da mange har gjort det rundt 200'km, men la meg krysse fingrene og håpe kjøremønster berger den lengere.

 

Men uansett, kan denne tråden gi en antydning av hva en kan regne med kan skje på en bil som har noen km på nakken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering:

- Turbo byttet på 317' km. Dette var originalturboen.

Obs...på turboen fra Norsk Bildelsenter så er det gjengede hull for å skru fast eksosanlegg, mens på originalturboen står det ut pinnebolter som en skrur mutter på. M10x20mm fikser biffen, men ble litt paff når jeg fant det ut med "halve" motorrommet demontert på en lørdag formiddag. Men ordnet seg.

 

Ellers så begynner div slager å få det. Grunnen til turbobytte var oljelukt i bilen ved pådrag, samt suselyd. Turbobyttet fjernet luka, men ikke suselyden ved pådrag. En L-formet slange fra innsugsmanifoilen til vakuum-systemet var synderen. Og med det forsvant suselyd, og bilen gikk merkbart bedre...rart hva trykklekkasjer gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering:

Obs...på turboen fra Norsk Bildelsenter så er det gjengede hull for å skru fast eksosanlegg, mens på originalturboen står det ut pinnebolter som en skrur mutter på.

 

Slik er det nok på alle turboene, du må bare skaffe deg de pinboltene selv og skru de i før du monterer turboen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.