#1 Skrevet August 4, 2009 Var oppe hos vegvesenet i dag for å få godkjent undestellet Bilstein PSS9 på min RS4 B5. Der fikk jeg jo selvfølgelig punkter på ting jeg ikke hadde kjørt opp dit for å vise. Ikke rart folk er redd for å gå til biltilsynet.. Et av punktene kommer da av at det er en ny regel som sier at eksosanlegget må dokumenteres (KF kap. 24.4). Man kan altså ikke lage sitt eget i garasjen lengre. Man må ha papirer på det før de i det hele tatt tar hensyn til støy og avgasser. Jeg har komplett eksos fra manifoldene og bak, kjøpt av Autospeed Performance. Er det noen som vet hva vegvesenet trenger av papirer eventuelt noen med papirer liggende? De fant ingen merker på anlegget, men det var visst ikke så farlig (heldigvis, om de ikke går tilbake på det da) om jeg bare hadde noen papirer å vise til . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 4, 2009 (endret) Papirer på eksosannlegg? Jeg skjønner kanskje at de trenger dokumentasjon eller egen måling på at det nye eksosannlegget ikke forurenser mer enn det orginale. Men hvis man kommer med et hjemmelagd eksosannlegg som tilfredstiller kravene satt for denne bilen, hva slags god grunn kan de ha til å gi mangellapp på eksos bare fordi det ikke er orginalt? Forresten: Må være utrolig morro å få anmerkninger på andre ting, når man skal gjøre ting riktig å føre modifikasjoner inn i vognkortet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 4, 2009 Var borti akkurat det samma når jeg skulle godkjenne understellet.. Der klaga han på eksosen.. "Detta var vel noe grovt" sa han og ville ha papirer på det.. Heldigvis klarte jeg å få han til å tenke på andre ting ved å stille spørsmål til understellet... Kicka også på at parklyspærene var så blå i glasset, men gav seg da han skrudde dem på og fikk se at det lyste hvitt.. Skjønner heller ikke hvorfor dem MÅ ha dokumentasjon på det når dem har utstyr til å måle både avgass og støy på eksosanlegget. Er alle verdier innenfor grensa så burde det jo være allright... ?! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 4, 2009 Jeg blei stoppa i teknisk med corradoen jeg hadde. Studerte alt mulig og til slutt spurte han meg om jeg hadde godkjent eksosen. Jeg svarte jeg har papir i hanskerommet på det, men fikk beskjed sist jeg var inne på stasjonen deres at det ikke var nødvendig å skrive det ned(1,5år siden ca.) Fyrte han litt mer opp og han ba meg bare kjøre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 5, 2009 Hørte litt rundt og det er visst akkurat komt en ny lov som sier at eksosanlegget eller erstatningseksosanlegg (som det står i loven) må være dokumentert. Er ikke helt sikker på reglene, men går da ut ifra at mye det samme som med fjørene må pottene og katalysator være merket og etterpå funnet igjen i en form for TUV-godkjenning. Det er altså ikke lenger lov å bygge sitt eget eksosanlegg selv om det er innen for krav til støy og avgasser. Lurer på hvordan bedrifter som bygger eksos custom løser dette? Går de konkurs eller holder det at de tar egenkontroll på utstyret, eller holder det at lyddemper og katalysator er tuv-merket og resten kan lages til i garasjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 5, 2009 Konklusjon. BT er søppel. Jeg viste en volvo for ett par år siden, der fikk jeg først beskjed om at 3 tom med en demper aldri går gjennom, men fikk ros for lite støy på visninga. Der var også kat omsveiset fra 2 1/4 til 3 tom (bare for godkjenning). Men så var jo også den åpne veivhusåndinga ett miljøtiltak da, selv om kjøretøyforskriften krever en lukket krets mens jeg bare hadde ett lite k&n filter på toppen av tanken som for øvrig var veldig blank og fin. Nå er dette ett par år siden men syns fortsatt at det sier litt om bt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 5, 2009 Går ut ifra at jeg slipper unna om jeg får papirer på et tilsvarende anlegg. I og med at det ikke er merket det som står på må jeg bare sannsynliggjøre at det er det jeg har papirer på, håper det holder og at de er litt grei. Om jeg finner papirer på lignende/tilsvarende anlegg bør dette også gå gjennom. Kjører 2x2,5" fra Autospeed Performance rustfritt med racecat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 10, 2009 Noen som har "papirer" på ettermontert eksos? Lurer faktisk på om jeg vil klare meg så lenge det er eksosanlegg til bil, trenger ikke å passe til akkurat denne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...