#1 Skrevet August 4, 2009 (endret) Har skaffet nytt oppheng/lager (center support bearing) til mellomakslingen, som har påvist slakke fra verksted (har ikke vært under og sett hvor mye det er selv). Har foreløpig ikke mulighet for å få bilen opp på bukk/4-punktsjekk, men skal alltids klare å få bygget opp bilen foran og jekket opp inntil 50cm bak. Det blir antageligvis litt trangt å vanskelig å komme til men det burde vel la seg gjøre? Har studert flere veiledninger/tråder som enes om at det er viktig å merke hvordan flenesene foran/bak står og ikke minst U-leddet, så er rimelig sikker på at det skal gå greit. Tips til hva verktøy som trengs mottas med takk, da jeg ikke har ubegrenset tilgang og det kan være greit å ordne dette på forhånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 4, 2009 Er ikke SÅ viktig å merke flensene... Så mye ubalanse blir det ikke.. Jeg gjorde ikke det og merket ingenting etterpå. Du trenger 8mm umbrako til flensene, 15 eller 17mm til å skru ned selve opphenget, husker ikke helt.. Så sitter det en 17mm bolt inni leddet på midten.. Den må du skru gradvis utover mens du drar leddet etter, men det kan sitte noe inni helvette.. Jeg endte opp med å plukke ledder fra hverandre, men det er ikke å anbefale.. Når det er gjorde er det bare å banke opphenget av, og banke på nytt. Pass på å ikke skade splines'a... Og skru til flensene GODT igjen.. Du vil ikke at di skal løsne;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 4, 2009 Kom ikke så veldig langt i dag. Skrudde ned eksos og varmeskjold, de øvre boltene på flensen mot kat'ene var litt vanskelig plassert :-/ Da blir det å ta ned akslingen i morra og krysse fingrene for at jeg får delt den Det var for øvrig brukbart med slakke i opphenget. Det var også en slags klunke-lyd som syntes å komme fra inni fremre del av akslingen, er dette normalt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 4, 2009 Inni fremre del? Slakke i midtdiffen da, det høres rart ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 4, 2009 Virket som om det var inni det merkede feltet på bildet... men det hørest jo litt sprøtt ut. Kan tenkes at det var litt slakke i U-leddet evt. fra fremre del av drivverket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 4, 2009 Leser at flere ikke merker av hvordan klokoblingen sto.. Jeg personlig ville gjort det før demontering, pga det er lodd plassert strategisk på min mellomaksel hvertfall =) Har nettopp byttet dette selv. Det med lyden hørtes merkelig ut.. Du får sjekke det mere nøye da du har fått demontert hele akslingen, og tatt den fra hverandre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 4, 2009 Risset inn noen små merker i begge ender, samt der jeg (tror) akselen skal deles (ved det røde feltet rett før lageret). Ikke så enkelt å skru med slike provisoriske opplegg: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 5, 2009 Jeg har også denne klonkingen i fremre del av akslingen. Hos meg lager dette en klirrelyd ved rusing av motoren i fri. Har fått tak i ny aksling som forhåpentlighvis skal fikse dette. Ta gjerne bilder mens du holder på under der:) Så vi andre vet hva vi skal gjøre:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 5, 2009 Har kastet inn håndkleet. Var umulig å få av noen av 6-kantskruene som holder flensene sammen, så jeg ga meg mens leken var god og før boltene ble runde :-/ Men det var morro så lenge det varte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 5, 2009 Muttertrekker;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 5, 2009 Muttertrekker;) Mer muskler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 5, 2009 Men greier det seg ikke med å bare løsne festet til opphenget, så får en delt akslingen med kun den 17mm bolten inne i krysset? Husker ikke helt jeg, lenge siden. Men ja merk av hvordan de satt VELDIG viktig, for jeg fikk risting i hele bilen så jeg trengte noen forsøk før det ble bra igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 5, 2009 Mer muskler Jeg tok di av uten jeg, så har muskler nok 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 5, 2009 Muttertrekker, evt. litt bedre verktøy så hadde den nok vært delt nå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 6, 2009 Brukte du rett bits da? På min var det torx forran, og vanlig umbrako bak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 6, 2009 Den klirrelyden gikk bort på min da jeg smørte opp drivknutene på mellomakselen. Det fettet som var inni der minnte meg mer om tyggis enn fett.. Og det er nesten umulig å finne opphavet til en sånn klirrelyd i en sånn aksling, ulyden brer seg ut i materialet, og hele akslingen virker som en høytaler.. Hvis du smører opp begge drivledd og bytter mellomlageret så kan jeg nesten garantere at all lyd blir borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 6, 2009 Brukte du rett bits da? På min var det torx forran, og vanlig umbrako bak. Hehe... ja det var umbraco-skruer i begge ender. Jeg fikk jo av noen av de Det var torx på det lille beskyttelsesdeksel (foran diffen?) riktignok. Den klirrelyden gikk bort på min da jeg smørte opp drivknutene på mellomakselen. Det fettet som var inni der minnte meg mer om tyggis enn fett.. Det skal jeg tipse mekaniker'n om å sjekke/gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...