Passat 3bg + multifunksjonsratt m/telefonstyring, er dette mulig??

Anbefalte innlegg

Ble fortalt av lokale møller i dag at det ikke er vanlig med multifunksjonsratt i 3bg. Stemmer dette?

 

Har mf ratt i min, men ikke styring for original montert handsfree. Prøver å finne ut om dette lar seg gjøre å få uten at det koster store summer.

 

Ser ut som jeg må bytte styresentralen og ratt + kode om.

 

Noen som har vært borti dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fortalt av lokale møller i dag at det ikke er vanlig med multifunksjonsratt i 3bg. Stemmer dette?

 

Har mf ratt i min, men ikke styring for original montert handsfree. Prøver å finne ut om dette lar seg gjøre å få uten at det koster store summer.

 

Ser ut som jeg må bytte styresentralen og ratt + kode om.

 

Noen som har vært borti dette?

 

Fikke vel multifunksjonsratt av typen ikke sportsratt. Altså rattet som sitter i tredline, comfortline osv. Får ikke mf ratt i sportsratt /highline osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det i det hele tatt mulig å få tlf-styring på mf-ratt på 3BG da ?? Har jeg aldri sett orginalt iallfall...mulig Kufatec har en løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det i det hele tatt mulig å få tlf-styring på mf-ratt på 3BG da ?? Har jeg aldri sett orginalt iallfall...mulig Kufatec har en løsning.

 

Skal visst være mulig det, etter en del diskusjon med en hjelpsom kar på Møller Stavanger.

 

Klippet fra http://dk.openobd.org/vw/passat_3b.htm#16 ;

 

{Ratelektronik}

 

Kodning af styreenhed

 

[16 - Ratelektronik] ->

[07 - Kodning] ->

 

00008 = Audio og GRA (kun 1J0907487 og 1J0907487B)

00118 = Audio og GRA (kun 1J0907487A)

00119 = Audio, GRA og Telefon (kun 1J0907487A)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse delenummerne finnes i etka

ratt.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

disse delenummerne finnes i etka

 

Arve; kjære søte snille (....... smisking må til...... :P ); Kunne du fikset et bilde av delen (-e) også? Har ikke etka tilgjengelig nå......

 

Tipper jeg rett om jeg sier at det er mulig å bytte KUN bryterene på rattet? Isåfall så burde dette bli en grei sak å fikse skulle en tro. Er vel ledningsnett som kan stoppe det da.

 

Fant jo den styreenheten på ebay til rundt en 500,- lapp (blir vel rundt 3-4000,- på møller da..... : rolleyes)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

yupp, her you go

ratt2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

yupp, her you go

 

Tusen takk. : vinke :: rock :

 

Da ser det virkelig ut som dette kan gå i boks da iom at jeg sannsynligvis slipper å bytte hele rattet/airbagen. Håpe på at ledninger ligger klart da..... Isåfall kan dette bli en billig og bra "oppgradering".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å bare kode dette om?

 

Jeg vet at på et par andre Audi'er så fungerer dette bare ved å kode om (uten styreenhet)

Knappene trenger du ikke å bytte, det er jo samme knappen men bare annet bilde på :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant jo den styreenheten på ebay til rundt en 500,- lapp (blir vel rundt 3-4000,- på møller da..... : rolleyes)

 

Siterer meg selv litt. Tok en tlf til Møller (bare for morro egentlig) for å sjekke prisen på styreenheten jeg trenger. 3000,- : rolleyes: rolleyes: rolleyes

 

Så var jo bra tippet tidligere da.

 

EDIT; Fikk også vite at 1J0 907 487 A har byttet nr til 1J0 907 487 C

 

EDIT 2; Da er "ny" styringssentral kjøpt for ca en 500-lapp fra USA. Så spørst det da om det er noe mer som må til.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det i det hele tatt mulig å få tlf-styring på mf-ratt på 3BG da ?? Har jeg aldri sett orginalt iallfall...mulig Kufatec har en løsning.

 

Se hva jeg fant! Riktignok til Golf, men skulle tro dette passer i Passat også?

 

IMGP9982.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ikke være enkelt dette visst.

 

Har da fått vite at telefonforberedelse på mf-ratt var noe en IKKE fikk i Passat 3bg. Så skal jeg få dette til må det gjøres på egenhånd uten hjelp fra Møller.

 

Har mailet litt med teknisk avdeling. Dem kunne ikke si om dette var et til-valg i USA, bare at (som sagt) det ikke kunne fåes "her"

 

Så da ser det litt mørkere ut, men gir meg ikke enda. Har hatt ute bryterene i rattet i dag. Bryter på venstre side har delenr 1J0 959 537 F - dette er bryter for mf ratt UTEN tlf styring. Bryter med delenr 1J0 959 537 G er samme bryter men MED tlf styring. Denne bryteren "får" en da ikke til Passat, men til Golf. Men bryteren passer på Passat også.

 

Da jeg hadde ute bryterene i dag kikket jeg på ledningsnett til disse. Det er da 2 stk stikk på hver bryter. Venstre bryter har 5 + 7 "kontaktpunkter" (totalt 12 ledninger). På min bil er bare 9 av disse i bruk på venstre side (alle 5 på 5-punkt stikket + 4 på 7-punkt stikket). Høyre bryter har 4 + 7 "kontaktpunkter" (totalt 11 ledninger). Igjen, her er bare 4 stk punkter i bruk på 7-punkt stikket.

 

Er også et ledigt stikk UT av rattet, 2 punkt.

 

Har studert litt i akte, og ser at ledningsnett for ratt er likt i Passat og Golf, og at en får en "adapter" ledning. Utifra tegningene i akte, så ser det ut som denne går fra høyre til venstre side på bryterene (7-punkt stikkene).

 

Så nå blir det vel å prøve å finne ut hvordan det er med ledninger fra ratt ned til styringssentral.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet hvilke modeller som en kunne få tlf styring på ratt på, og i hvilke land?

 

Trenger koblings-skjema over dette for å sammenligne med Passaten. Skulle likt å visst om det mangler ledningsopplegg til dette ned til styringsenheten (ratt). Liksom FØR jeg kjøper mer dyre deler. :)

 

Har gitt opp Møller.......

 

Er jo ganske tydelig at dette er tilgjengelig på noen modeller fordi:

 

1) Ref. link lengre opp, det er blitt gjort i USA på en Golf

 

2) Delenr 1J0 907 487 A er styre-enhet ratt m/tlf styring er tilgjengelig del til Passat/Golf/Bora/Transporter +++ i flg akte

 

3) Møller sier at det ikke var mulig å få dette på Passat i Europa, men vet ikke hva som var tilgjengelig i USA. Men stemmer dette? Stoler ikke på Møller lengre. :) Hva med Passat W8?

 

4) På http://dk.openobd.org (Passat 3b), så står det følgende:

 

{Ratelektronik}

 

Kodning af styreenhed

 

[16 - Ratelektronik] ->

[07 - Kodning] ->

 

00008 = Audio og GRA (kun 1J0907487 og 1J0907487B)

00118 = Audio og GRA (kun 1J0907487A)

00119 = Audio, GRA og Telefon (kun 1J0907487A)

 

Er dette da bare bullshit da eller? : klø :

 

Er liksom flerne ting som indikerer at dette er mulig å få til, men hvordan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lite respons her, men har vel noe med at dette ikke er noen vanlig operasjon da....

 

Men fortsetter litt jeg.

 

Har nå studert et koblingsskjema til Passat (fra Mai 2002)

 

Styreenheten til rattet har 18 "pinner". I koblingsskjemaet kommer det frem at pin 2 + 7 + 11 + 17 ikke er i bruk. På bilen min stemmer dette, bortsett fra at pin 7 er i bruk. Pin 7 er til "CCS + Resume, accelerating" = CruiseControl.

 

Pin 1 og 3 er til Comfort CAN. 1 = Low, 3 = High. Tipper at disse styrer ting som telefon?

Pin 8 er CAN earth, denne er tilkoblet på bilen (er ihvertfall en kabelsko inni stikket til styresentralen)

 

Pin 1 og 3 skulle ha gått opp til "A146" og "A147" - Connection, convenience CAN bus high/low (pin 1 --> A146/high, pin3 --> A147/low). Videre opp til styreenhet med display i dash panel. Dette sier meg i grunn svært lite....... Men er det noe i retning av at det skulle gått 2 ledninger fra styresentralen (ratt) til instumentene?

 

Pin 2 + 4 + 9 + 14 er oppført som "Vacant" (dette har jeg hentet fra "asle"). Hva er dette for noe? 2 og 9 er ikke tilkoblet, 2 skal heller ikke brukes iflg koblingsskjema. 4 og 14 er i "bruk" på bilen (kabelsko i stikket)

 

Oppsummering:

 

Pin 1 - Comfort CAN Low

Pin 2 - Vacant

Pin 3 . Comfort CAN High

Pin 4 . Vacant

Pin 5 . Radio, serial hidden

Pin 6 . K-wire, diagnose

Pin 7 . CCS + resume, accelerating

Pin 8 . CAN earth

Pin 9 . Vacant

Pin 10 . Earth, terminal 31

Pin 11 . Double tone horn relay

Pin 12 . Terminal 15

Pin 13 . Terminal 30

Pin 14 . Vacant

Pin 15 . Terminal 58d

Pin 16 . CCS - (SET/delay)

Pin 17 . Heating inlet "on"

Pin 18 . CAN bus to operating unit in steering wheel

 

De 3 som er merket rødt mangler i bilen. De som er merket blått skal jeg ikke ha iflg koblingsskjema. Orange skal jeg heller ikke ha, men denne er til cruise control

 

Så er det noen spørsmål da.

 

Kan det være pga manglende ledninger på pin 1 og 3 som gjør at jeg ikke får kontakt (VCDS) med styresentralen til rattet? Merk at det er KUN snakk om styresentral MED tlf styring dette skjer på. Med bilens originale styresentral (uten tlf styring) får jeg kontakt (VCDS). Har 2 styresentraler for tlf styring, samme resultat på begge.

 

Kan det være fordi jeg ikke har "rett" bryter på rattet enda? Har ikke byttet denne enda. Koster jo "bare" 2000,- på Møller den bryteren.......

 

Hvilken rolle har telefon interfacen oppi dette? Kan den påvirke dette? Adapteret? Telefonen? Andre ting?

 

Bare så det er sagt, så har jeg liten erfaring med elekronikk i nyere biler. Så om det stilles idiotiske spørsmål her, husk at alle begynner på 0 en gang. : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir meg ikke enda. Har funnet ut at det må være TMC boks i bilen også. Det var jo litt greit da.

Bilde056.jpg

Bilde063.jpg

Bilde064.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.