#1 Skrevet August 5, 2009 Da er det på tide med en liten "service" på bilen:D Skal bytte olje på motor og haldex. bytte plugger og coupe/pollen filter kansje også gjøre noe med luftfilteret.Men trenger noen tips ang dette.. På motoren har jeg byttet olje før og da brukte jeg Castrol magnatec noe jeg var veldig fornøyd med, men ser når jeg søker opp på mekonomen så får jeg Castrol Edge oljen. er dette noe jeg burde vurdere? Plugger er jo lett å bytte men hva slags plugger er jo det som er "problemet". Mekonomen sin side kommer denne frem Bosch Platina. er denne grei? Olje på Haldexen er noe jeg aldri har gjort uten om på 320n som var sveisa og da brukte jeg matolje:D men hvordan bytter jeg oljen på haldexen og hva slags olje burde jeg bruke? Filter. Pollen filter må byttes er det det som heter Coupe filter? og er dette kull eller ikke?? Luft filteret er jo et Power filter i fra Neuspeed. er dette noe som burde byttes? eller bare "oljes" opp? har hørt at å olje di opp kan skape leven for LMMen? Men i tilfelle hvor kjøper jeg slik luftfilter rens/olje og hva slags type. og ikke minst hvordan gjøres dette? dette ble mye på en gang:p men bilen fortjener å ha det godt også Takker på forhånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 6, 2009 Ingen so mhar god peiling på dette`?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 6, 2009 (endret) Da er det på tide med en liten "service" på bilen:D Skal bytte olje på motor og haldex. bytte plugger og coupe/pollen filter kansje også gjøre noe med luftfilteret.Men trenger noen tips ang dette.. På motoren har jeg byttet olje før og da brukte jeg Castrol magnatec noe jeg var veldig fornøyd med, men ser når jeg søker opp på mekonomen så får jeg Castrol Edge oljen. er dette noe jeg burde vurdere? Plugger er jo lett å bytte men hva slags plugger er jo det som er "problemet". Mekonomen sin side kommer denne frem Bosch Platina. er denne grei? Olje på Haldexen er noe jeg aldri har gjort uten om på 320n som var sveisa og da brukte jeg matolje:D men hvordan bytter jeg oljen på haldexen og hva slags olje burde jeg bruke? Filter. Pollen filter må byttes er det det som heter Coupe filter? og er dette kull eller ikke?? Luft filteret er jo et Power filter i fra Neuspeed. er dette noe som burde byttes? eller bare "oljes" opp? har hørt at å olje di opp kan skape leven for LMMen? Men i tilfelle hvor kjøper jeg slik luftfilter rens/olje og hva slags type. og ikke minst hvordan gjøres dette? dette ble mye på en gang:p men bilen fortjener å ha det godt også Takker på forhånd visst du er fornøyd med den oljen du bruker idag så er det greit, men bare husk på at den må ha samme spesifikasjon som orginalt. pluggene er best å bruke orginale olja til haldexen er ikke noe problem å skifte, skift filteret samtidig. det finnes to forskjellige måter å tappe/fylle på oljen avhengig av hvilken patent som er på den haldexen, den ene har kun en plugg i bunn som har en nivåpinne innom tappeskruen, denne skrur du ut ved hjelp av en lang 8mm tolvkant, tapper ut all oljen, setter inn nivåpinnen igjen og fyller på til det renner ut, når det slutter å renne så er det nok. den andre typen er på samme måte som på vanlige manuelle girkasser, en tappeplugg i bunn og en påfyllings plugg på siden, her sjekker du også oljenivået på haldexen. når det renner ut av påfyllingshullet og er sluttet å renne ut der så er det nok. oljen du skal bruke er en egen olje kalt haldex-olje, denne bør du bruke orginalt, kjøp hos din forhandler. skift pollenfilter, skift til ett med aktivt kullfilter, dette fjerner mye bedre lukt enn det vanlige uten luftfilteret bytter du og setter i ett orginalt filter, rengjør godt hele luftfilterboksen, ta helst ut hele boksen og vask den. ikke bruk trykklyft inn i den delen der lmm står, dette kan føre til at lmm din ryker om en liten stund pga rusk og rask som setter seg fast på filmen og ødlegger den. bruk IKKE luftfilter som er innoljet, dette er ikke bra for lmm håper dette hjelpte deg litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 7, 2009 Hmm..kan ikke sette in luftfilterboksen igjen:D han som hadde den før kastet den. men hva burde jeg gjøre med det luft filteret som jeg har? kjøpe nytt samme eller er det noe jeg kan gjøre får å få det litt "nyere". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 7, 2009 Hmm..kan ikke sette in luftfilterboksen igjen:D han som hadde den før kastet den.men hva burde jeg gjøre med det luft filteret som jeg har? kjøpe nytt samme eller er det noe jeg kan gjøre får å få det litt "nyere". Det finnes kit for å rense filteret, men det innebærer desverre bruk av olje. Velger du å olje inn filteret burde du sette det til tørk i en god stund før du setter på på igjen. Du kan også kjøpe "tørre" åpne filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2009 apexi er det det beste filteret når det gjelder tørre filter synes jeg. Pluss at det renser nesten som orginalt i forhold til andre åpne filtre. Sett test på dette. http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/2/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 9, 2009 Men si jeg skulle brukt det neuspeed filteret jeg har nå? burde jo da kjøpe nytt?? i og med at det har funket fint? eller prøve å "rense" det? eller er det litt riski. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...