Lakkering av sideskjørt og bakfanger. Gjøre det selv?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en 2005 VW Golf MK5 GTi som jeg skal lakkere sideskjørt og bakfangeren på.

Sideskjørtene skal være røde og bakfangeren skal være rød og sort.

Jeg har en front leppe som er lakket rød og sort.

 

Spørsmålet mitt er da om jeg kan gjøre dette selv, eller om jeg skal levere det til lakkering?

 

PS: Har tenkt å demontere sideskjørt og bakfanger, så de er løse deler.

 

1) Kan noen sette opp en "guide" med hvordan jeg gjør det og hva som trengs?

2) Lakken er tornado-rød. Er det noen som vet om noen bra sider å kjøpe lakk og grunning o.l fra?

 

 

Her er bilen min nå:

 

GTI015.jpg

 

GTI013.jpg

 

Og her er hvordan jeg vil den skal være:

 

16.jpg

 

Takk for all hjelp!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spar deg sorgen og tiden og pengene og lever delene til proff lakk

Det er 100 ting som kan gå galt, og når du må kjøpe tynner, grunning, lakk, klarlakk + + + så blir prisdiffen mellom et KANSKJE bra nok resultat, og en godt utført jobb svært liten..

 

Du trenger:

Støvfritt rom med god ventilering

Kompressor med en god lakksprøyte

Grunning

Masse forskjellig pussespapir

Tynner

Lakk

Klarlakk

 

Det var det jeg kom på sånn "on-the-top-of-my-head"..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha et bra resultat (som på bildet ditt), må du nok belage deg på å levere til lakkverksted. Som Ben sier, er nok prisdiffen verdt et garantert bra resultat. Iallefall om du ikke har erfaring fra før, og tilgang på skikkelig utstyr og lakkboks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette koster ikke så mye å få lakkert så jeg tror jeg ville levert det til lakkering for å slippe å styre med det, blir fort dyrere nå du må ha en del utstyr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du leverer delene fiks ferdig til lakkereren så koster det ikke fryktelig mye egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

med mindre man vet hva man gjør er det bare å levere delen som den er og si hvilket resultat man ønsker.. kreves litt mer enn "just do it" holdning når man skal preppe plast for lakk.. been there done that.. Igjen er prisdiffen minimal og risken for at lakk slipper i etterkant betydelig mindre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg har sett nok av hjemmemekket lakk av fangere som ser helt forjævlig ut etter noen måneder bare.. Du har en såpass ny bil at du tjener mye på å gjøre det skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er enda verre med plast deler som det er struktur i plasten. Da må du få vekk strukturen og det må til litt jobb og matrialer til for at det skal sitte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir ikke pent med sprayboks eller pensel, du må bruke luftdrevet sprøyte.

 

Lakken skaffer du deg i en bilrekvisitabutikk som blander billakk. Du må ha med bilen for det finnes ofte flere nyanser av den samme fargekoden, proffe sjapper har en kortstokk med alle nyansene og sammenligner med bilen din.

 

Vaske over med spesiell tynner "silikonborttaker", for å fjerne alle rester etter polish.

Matte ned overflaten med 400 slipepapir for hånd, ikke splipe mye slik at du kommer ned i plasten.

Vaske med samme tynner som du skal ha i grunningen, for å fjerne rester etter sandpapir og lakkstøv.

Blande grunning, herder og tynner og spraye på, tørke 2-3 timer. Har det kommet urenheter/støv i grunning kan du pusse lett over med 400 papir for å fjerne.

Dette er ut som lakk uten klarlakk:

Blande lakk, herder og tynner - spraye på, støvtørt etter 1/2 time, kan håndteres etter 6 timer.

Dersom det er basefarge med klarlakk:

Blande basefarge og tynner - spraye på

Blande klarlakk, herder og tynner- spraye på.

 

Antall strøk, lufttrykk, avstand og blandingsforhold står på hiddenbladene du må sørge for å få med deg fra lakk-leverandøren. Det er også forskjell på tynnerne i basefargen og klarlakken.

 

Feller:

- pusse med for grovt papir - ripene fra pussing synes gjennom lakken og plasten kan få "hår" og matte felter

- spraye for lite lakk - resultatet er matt appelsinhud-overflate

- spraye for mye lakk - sig

- tro at resultatet blir like pent som hos en proff

- glemme at du må kjøpe en halv eller hel liter av det meste, noe den proffe ikke gjør og derav blir dine materialkostnader noe høyere enn hos den proffe. Her er lakkprodukter for 1500-2000 kr.

- stå ute en vakker solskinnsdag uten å ha vurdert været de foregående dagene eller utviklingen utover dagen (helst regn de foregående dagene og vindstille, da er det mist dyr og støv i lufta)

 

Jeg forstår vurderingen til de andre her i tråden, men det er da bare en bil som skal leve et hardt liv i all slags vær. Så litt sig og appelsinhud lekker man vel ikke merke til så langt ned på bilen.......

 

Det er uansett en god følelse å fikse det selv. Lykke til uansett hva du gjør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay. Takk for alle svar! :)

 

Jeg er jo ikke noen lakkerer kan man si og har ikke mye greie på dette.

Så da blir det nok å levere det til en proff lakkering. Vil jo ha bra resultat spesielt når det er såpass ny bil som det blir nevnt her ;)

 

Noen som kan tenke seg hva det kommer til å koste sånn ca. hvis jeg bare skrur av delene og gir de som de er nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lever delene på lakkverksted:)

Hadde du bodd nærmere kunne jeg gitt deg en grei pris.

Du har jo så fin bil;) Så der må jo resultatet bli bra, ingen snarveier!

De fleste steder kan gi en grei pris på det hvis du demonterer selv osv.

 

Lykke til:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay.

 

Men hva ville du gitt meg i pris da?

Sånn ca. sånn at jeg har noe å gå etter. Liksom ca hva det vil koste..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.