#1 Skrevet Desember 30, 2004 Bilen er en 88mod quattro 2,2l NG motor. Bilen starter normalt, på kald motor har det ikke vært noe problem (hittil). Det er først når motoren blir varmere at den fusker. På tomgang vil den dette ned til en 600-800 omdreinger. Når jeg gir litt gass økes den til ca 1000. For å øke ytterliger må jeg holde gassen inn noen sekunder. Da vil den hoste litt før jeg hører et "smell" midt over blokka. (høres ut som et spjeld som blir lukket, HARDT!). Da kan jeg holde den på turtall litt, før den detter ned under normal tomgang.. Spurte om dette for en stund siden, da var det noen som ymtet kodens eller bensinpumpa. Det er montert ny pumpe og fyllt på kodensfjerner. Det er nytt fordelerlokk og plugger og nytt luftfilter. Er det kanskje toppen som holder på å ryke? Eller hva kan det være?? Noen som skikkelig peiling her på forumet..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 30, 2004 Det der hørtes skummelt ut..... Ikke umulig at det er rimeligst og kjøpe en brukt motor Om du ikke er dreven på motor da.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 30, 2004 det kan ikke være toppen som ryker snart da?? Det som smeller slikt... høres ikke bra ut.. er ikke femmerne te audi så solide da?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 30, 2004 Selve motoren er det IKKE. Først og fremst ville jeg sett etter lekkasjer i veivhusventilasjon eller vakuumslanger. Høres veldig ut som "falsk luft". Sjekk deretter pluggkabler, om de er i orden. Deretter, mål alle temperatursensorer til motorstyringen for å se om det er som det skal. Som sagt - motoren er det *ikke*, høyst sannsynlig en vakuumlekkasje et sted. Dette merkes ikke når motoren er kald siden den da går ganske "fett " uansett, men når den blir varm og skal gå magrere blir det merkbart. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 30, 2004 det kan ikke være toppen som ryker snart da?? Det som smeller slikt... høres ikke bra ut.. er ikke femmerne te audi så solide da?? Hvor langt har den gått da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 30, 2004 For å sjekke vakumslangene, skal det da sprayes med startgass?? Har allerde bestilt nye pluggkabler. Hvor finner jeg disse, "temperatursensorer til motorstyringen" og hvordan måler jeg de?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 30, 2004 Den har gått ca 198 000km. Det er en lekkasje i selve vakumpumpen som jeg ikke har rukket å fikse, går det at det er det som er problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2004 Da har jeg fikset lekkasjen i vacumpupen, men problemet ble ikke borte. Etter en del med startgass fant jeg til slutt en plass hvor turallet økte litt ( se bilde) når jeg sprayet på. Skal det ikke stå noen klemme over den slangen?? Eller er det noe annet som kan ha en lekkasje? Er det tomgangsregulatoren som slangen sitter på? Kanskje den skulle vært renset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2004 Da har jeg fikset lekkasjen i vacumpupen, men problemet ble ikke borte. Etter en del med startgass fant jeg til slutt en plass hvor turallet økte litt ( se bilde) når jeg sprayet på. Skal det ikke stå noen klemme over den slangen?? Eller er det noe annet som kan ha en lekkasje? Er det tomgangsregulatoren som slangen sitter på? Kanskje den skulle vært renset? Hadde tilsvarende problem på coupen min. Der var det overslag i tennpluggledninger + sprekk i fordeler lokk..... Verkstedet brukte 8 mnd. på å ikke finne det ut. Prøvde selv å bytte dette med ledninger og lokk fra en samme typen bil.....etter det gikk den som en klokke... Verkstedet forlangte likevell nesten 10.000,- for jobben som de ikke hadde gjort. Forbrukerkontoret tok saken og verkstedet tapte :-) Symptomene var veldig like.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 31, 2004 Sjekka tempføler til KE-jetronicen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 31, 2004 Hvor sitter denne følern? Hvordan sjekker man slike følere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 31, 2004 Hvor sitter denne følern? Hvordan sjekker man slike følere? Den sitter på høyre side av motoren, på kjølevannet, ganske langt nede.. Går vel an å måle på noe vis, men det enkleste er vel å kjøpe ny, koster nærmere ett laken tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 2, 2005 den tempgiveren som står langt nede å har mange kontakter er vel til instrumentene.. den hvite to polte som du hadde med på ett av bildene er vel til motorstyringen.. min fuska helt for jævli når den ble varm.. bytta den giveren å bilen har ikke fusket siden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 2, 2005 Sjekk innlegget her + pdf-filen (inneh. mange innlegg) nederst om det er noe av interesse. http://www.nordicaudi.com/php/forum/showflat.php?d=f&Cat=&Board=A80&Number=513261&page=4&view=collapsed&sb=5 http://www.nordicaudi.com/php/files/513530-491797-Bransletrycksregulatorn.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 2, 2005 Leste linken, det som våre svenske venner sier er at problemet kan ligge i bensintrykket som kan være feiljustert. "Hade precis samma problem med min Audi Coupe 2,3E -89. Det var bränsletrycket(på styrtrycksventilen) som var felinställt på min. Det var rätt smidigt att ställa in själv. Bara att lossa den lilla svarta klumpen som du ser på den bifogade bilden(OBS! akta dej för det sprutar lite bensin precis när du lossar på den) sen finns det en liten skruv på insidan av den svarta klumpen som du lossar på och sedan finns det en ännu mindre insexskruv innanför den. Den ska du skruva in till botten och sen skruva ut 6,5 varv sen kommer bilen gå kanon!" Ellers kan det være tempføler, lamdaføler... Er det noen som har prøvd å justere på denne skruven? Vil CO måtte justeres etter justering?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 2, 2005 Når det gjelder slangene inn til tomgangsregulatoren, så har jeg også vakum-lekasje der. Min bil har heller ikke slangeklemme der (det samme i bakkant). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 2, 2005 Når det gjelder vakuumpumpe - hvis den lager lyder, ta ut staget som driver den, det staget som går mellom kamakselen og vakuumpumpa. Hele innretningen er helt unødvendig, hvis den lager stygge lyder er det bare et tegn på at den er gåen.. Ikke noe problem, bare å koble ut. Temperatursensoren er den 2-polede der øvre radiatorslange går ut av motoren.. Husker ikke verdiene her og nå, men skal prøve å finne det frem.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 2, 2005 Etter litt justering er motoren (Hittil) veldig god. Justerte på trykket og den har ikke fusket og ligger veldig fint på tomgang. (Aldri vært så fin på tomgangen!) Plagdes med vakumpumpen før. Da var problemet at den laget en HØY kakking. Da la jeg ei skive på ende av staget (som er inne i pumpa), slik at det ble litt forlenget. Men hvordan vet jeg hvordan den er defekt? HVilken lyd mener du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...