Dårlig driftstemp golf 3 GTD!

Anbefalte innlegg

Har et lite problem med min 93 mod Golf GTD.

Motoren holder seg på rundt 60-70 grader ved kjøring. Når den står på tomgang lenge så stiger den til ca 95 grader. Da starter viftene og den holder seg stabilt på 95-96 grader. Men med en gang jeg kjører så synker den til rundt 70. Glødningslyset går heller ikke alltid på når jeg vrir om tenningen. Hva kan dette skyldes?

Edit: er en 1.9 TD motor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostat! :) Har hatt samme symptomer mange ganger på mine biler. Enkelt og greit å bytte er det og! ;)

Edit: Hvis bilen er vanskelig å starte når det er kaldt, så kan det være G62 føleren din også som er gåen i tillegg til termostaten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret Stian :-)

Men syns også det er litt rart at glødinga (glødelyset) heller ikke kommer opp når tempføleren er koblet til. Den er ikke vanskelig å starte når den er kald da. Men nå er det jo ikke så kaldt ute heller :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes å huske at disse ikke gløder hvis den er varm nok fra før : klø : (lenge siden jeg kjørte TD...)

Gi beskjed hvis du trenger hjelp eller bare selskap ved termostat- og temp føler bytte : vinke :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener og å huske at disse ikke gløder hvis de er varme nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes å huske at disse ikke gløder hvis den er varm nok fra før : klø : (lenge siden jeg kjørte TD...)

Gi beskjed hvis du trenger hjelp eller bare selskap ved termostat- og temp føler bytte : vinke :

Mener og å huske at disse ikke gløder hvis de er varme nok.

Da holder motoren seg veldig lenge varm :P For den glødet ikke i morges når jeg skulle på jobb. Men startet med en gang da :)

Blir uansett ny termostat, men vil vente litt med sensoren da denne koster nesten 500kr hehe :o

Takk for tilbudet Petter :) Gir en lyd jeg når jeg har kjøpt inn deler ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjøp termostat på Biltema, dårlig erfaring med pakningen de leverer med. Mekonomen, Meca osv. leverer med skikkelig o-ring og det funker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir en tur innom Meca tenker jeg :) Der vi får best rabatter og kanskje?

Vet du hvilken olje jeg bør kjøpe forresten? Motoren er jo gått ca 330.000 nå :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Golfene er også koblet opp slik at den begynner å forgløde i det du åpner førerdøren, så da er det sikkert akk nok til at den ikke trenger å gløde noe mer i det du tar på tenningen. Lurte lenge på selv hvilke relè som slo ut etter en tid om jeg bare satt meg inn i bilen og ventet, men fant ut at dette var glødingen, det virker som den også driver å ettergløder på eit vis etter oppstart, om du kobler på voltmeter så ser du etter noen sekunder så kommer det et klikk, turtallet øker litt og volten øker drastisk (2-3v).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostat kjøper du på Meca ja. 113kr etter 23% klubbrabatt.

Angående olje ville jeg kjørt syntetisk 5W-40 olje som opfyller 505.00 standarden. Fina oljen på Europris har jo grei pris når de har den inne. Agip Extra HTS er også billig hvis du handler 6x4 liter i kasse fra Lars Georg Storsletten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var termostat byttet, og temperaturen er stabil igjen :) Takk til Trym for lån av bukk og vertøy. Gjorde jobben litt enklere, men klarte fremdeles og få kjølvevann i hele ansiktet og munnen.. Smakte ikke mye godt haha :P

Men en ting er at temperaturen er stabil, en annen ting er at den ikke er stabil på 90 grader. Ligger konstant på ca 92-93 grader. Så pila i instrumentet står liksom ikke i midten som jeg er vandt med på andre VW hehe.

Når den står på tomgang så stiger tempen til 95-98 grader før vifta slår inn i noen sekund og så synker den til 95 igjen og stiger til 98 om å om igjen :P

Noen som vet hva som er galt nå? Har prøvdt å luftet systemet, men kanskje jeg gjør feil. Noen tips?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.