#1 Skrevet August 7, 2009 Har et lite problem med min 93 mod Golf GTD. Motoren holder seg på rundt 60-70 grader ved kjøring. Når den står på tomgang lenge så stiger den til ca 95 grader. Da starter viftene og den holder seg stabilt på 95-96 grader. Men med en gang jeg kjører så synker den til rundt 70. Glødningslyset går heller ikke alltid på når jeg vrir om tenningen. Hva kan dette skyldes? Edit: er en 1.9 TD motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 7, 2009 Termostat! Har hatt samme symptomer mange ganger på mine biler. Enkelt og greit å bytte er det og! Edit: Hvis bilen er vanskelig å starte når det er kaldt, så kan det være G62 føleren din også som er gåen i tillegg til termostaten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 7, 2009 Takk for svaret Stian :-) Men syns også det er litt rart at glødinga (glødelyset) heller ikke kommer opp når tempføleren er koblet til. Den er ikke vanskelig å starte når den er kald da. Men nå er det jo ikke så kaldt ute heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 7, 2009 Synes å huske at disse ikke gløder hvis den er varm nok fra før (lenge siden jeg kjørte TD...) Gi beskjed hvis du trenger hjelp eller bare selskap ved termostat- og temp føler bytte 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 7, 2009 Mener og å huske at disse ikke gløder hvis de er varme nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2009 Synes å huske at disse ikke gløder hvis den er varm nok fra før (lenge siden jeg kjørte TD...) Gi beskjed hvis du trenger hjelp eller bare selskap ved termostat- og temp føler bytte Mener og å huske at disse ikke gløder hvis de er varme nok. Da holder motoren seg veldig lenge varm For den glødet ikke i morges når jeg skulle på jobb. Men startet med en gang da Blir uansett ny termostat, men vil vente litt med sensoren da denne koster nesten 500kr hehe Takk for tilbudet Petter Gir en lyd jeg når jeg har kjøpt inn deler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2009 Ikke kjøp termostat på Biltema, dårlig erfaring med pakningen de leverer med. Mekonomen, Meca osv. leverer med skikkelig o-ring og det funker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2009 Blir en tur innom Meca tenker jeg Der vi får best rabatter og kanskje? Vet du hvilken olje jeg bør kjøpe forresten? Motoren er jo gått ca 330.000 nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2009 Golfene er også koblet opp slik at den begynner å forgløde i det du åpner førerdøren, så da er det sikkert akk nok til at den ikke trenger å gløde noe mer i det du tar på tenningen. Lurte lenge på selv hvilke relè som slo ut etter en tid om jeg bare satt meg inn i bilen og ventet, men fant ut at dette var glødingen, det virker som den også driver å ettergløder på eit vis etter oppstart, om du kobler på voltmeter så ser du etter noen sekunder så kommer det et klikk, turtallet øker litt og volten øker drastisk (2-3v). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2009 Termostat kjøper du på Meca ja. 113kr etter 23% klubbrabatt. Angående olje ville jeg kjørt syntetisk 5W-40 olje som opfyller 505.00 standarden. Fina oljen på Europris har jo grei pris når de har den inne. Agip Extra HTS er også billig hvis du handler 6x4 liter i kasse fra Lars Georg Storsletten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 10, 2009 Da var termostat byttet, og temperaturen er stabil igjen Takk til Trym for lån av bukk og vertøy. Gjorde jobben litt enklere, men klarte fremdeles og få kjølvevann i hele ansiktet og munnen.. Smakte ikke mye godt haha Men en ting er at temperaturen er stabil, en annen ting er at den ikke er stabil på 90 grader. Ligger konstant på ca 92-93 grader. Så pila i instrumentet står liksom ikke i midten som jeg er vandt med på andre VW hehe. Når den står på tomgang så stiger tempen til 95-98 grader før vifta slår inn i noen sekund og så synker den til 95 igjen og stiger til 98 om å om igjen Noen som vet hva som er galt nå? Har prøvdt å luftet systemet, men kanskje jeg gjør feil. Noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 11, 2009 Ingen som har peiling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...