Anbefalte innlegg

Hei, hadde meg en kjøretur på ca 20 mil her i uka, da la jeg merke til at når jeg lå med litt pådrag i 5 gir med spaken i D så begynnte motoren og jage litt, men så fort jeg flyttet spaker over i manuell giring så sluttet den. Men hvis jeg satt den i D igjen så begynnte den og jage ca 1000 omdreininiger. Dette skjer kun i 5 gir og ikke i di andre. Noen som har vært borti dette ??? Det er en 2,4 Bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig, begynn med skift av olje og filter dersom du ikke har oversikt over at dette er gjort med jevne intervaller fra bilen var ny. Audi gjorde noe usannsynlig dumt på denne tiden og definerte automatoljen som "lifetime fill" som igjen betyr at girkassene går på rene oljeslammet etter noen år med påfølgende havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det vanskelig og bytte olje på disse kassene ?? Trengs det noe spesial verktøy eller klarer man det med "garasje vertøy" ? Får man kjøpt olje på mekonomen eller lignende eller må man orginalt ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

søk litt på forumet så finner du en DIY tråd på dette, du trenger bl.a vagcom for å holde kontroll på oljetempen i tillegg til olje, filter etc..

 

ta gjerne kontakt med lokale girkasses verksteder, på min forrige betalte jeg 3000.- for bytte, møller skal vel ha mellom 4-5000 for samme jobben..

 

Gjør du det selv og ikke gjør noe feil betaler du vel 15-1700 i deler..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lurt å bytte olje på en tiptronickasse som er gått langt da? Alle avleiringene kommer jo ikke ut når man tapper oljen, men de løsner og tetter igjen kanaler og ventiler når ny olje kommer på. Og da kan det visst bli fullt kaos inni kassa.

Beste er nok å ta den fra hverandre og rense den godt inni, "light" overhaling før alt går i stå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er forholdsvis lett å ta ut ventilhuset og rense alle magnetventilene på disse, så en light-overhaling er overkommelig når oljen byttes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller tar rett under 6 lapper for olje og filter på disse.

Har noe tilsvarende på fatters a6;

ligger på 1200rpm i D i 3-4-5 gir, og gir forsiktig gass, og det rykker i drivverket. Er ikke der på høyere turtall, og ikke der når motor og kasse er kald.

 

Logget temp på giroljen til 66 grader, men jeg vet ikke om det er unormalt. Litt vanskelig å bytte olje på disse selv da oljen også ligger i rørene fremover til oljekjøler. Dersom du bare tapper og fyller vil du ikke få et effektivt oljeskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.