#1 Skrevet August 7, 2009 Trenger sårt noen innspill.. Forrige uke byttet jeg toppakning på min "nye" S4, ble rådet til å gjøre det av han jeg kjøpte den av. Etter dette koker bilen veldig fort. Det blir så mye trykk i slangene at alt vannet fra ekspansjonstanken forsvinner (kommer tilbake om jeg åpner lokket litt) - koker massivt om jeg ikke stopper når det skjer. Dette er byttet: - Alle pakninger ifm toppakning-bytte - Termostat - Vannpumpe Hva kan være galt? Tusen takk for alle innspill! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 7, 2009 Er topppakning riktig? Stemmer alle hull i topp pakning overns med hull i blokk og topp? Om topp pakningen "blender" et hull for kjølevæsken, så vil det vel bli varmt.. Just my two cents 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 7, 2009 Jepp, den ble "låst" inne i de to tappene man skal legge pakningen ned i. Og alle hull under der ble synlige slik de skal. (kjøpte slipesett til S4 AAN) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 7, 2009 Har du fått lufta ordentlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 7, 2009 Tror det. Kommer noen bobler nå og da - så kan jo forsåvidt være at det er mer luft i systemet. Det ble helt tømt da vi hadde av toppen. Hvordan er det best å lufte vannet best mulig? Fylle, sette på lokk - og ta det av i ny og ne når det er plass til mer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 7, 2009 (endret) Jeg bruker å la bilen stå på tomgang med lokket på ekspansjonstanken av, til det slutter og boble. Edit: Med varmeapparatet på full varme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 7, 2009 Jeg bruker å la bilen stå på tomgang med lokket på ekspansjonstanken av, til det slutter og boble. Ok, tror jeg bare gjorde det de første 5-10 minuttene (rant over etter det). Men om jeg gir gass så synker vannmengden, samt at trykket økes - slipper jeg opp trykket med lokket så kommer vannet tilbake. MEN, jeg fikk faktisk på 1l ekstra med veske ved å fylle på så mye som mulig etter at vannet hadde sunket. Men da har jeg en plan, må bare få ungen i seng om 20 minutter - så bærer det ut i garasjen igjen. Oppdaterer tråden etter det. Tusen takk for innspill! blir litt frustrert av dette. Er jæv*** morsomt å skru på bil, men er egentlig IT-mann så er litt på feil beite.. men hobby er hobby 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 7, 2009 veldig morro når det går på skinner frustrerende når man møter motbakke, men lærerikt når man har funnet feilen Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 7, 2009 I værste fall så har forrige eier kjørt med lite vann slik at toppen er overopphetet og slått sprekker fra eksoskanal til vannkanal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 7, 2009 Jepp, enig med deg der. Er forsåvidt litt morsomt å slite litt også, men hadde liksom regnet med at det meste var i orden med motoren etter bytting av toppakning. hehe Mer som må gjøres også - må ut med mellomakselen når dette er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 7, 2009 I værste fall så har forrige eier kjørt med lite vann slik at toppen er overopphetet og slått sprekker fra eksoskanal til vannkanal. Nja, vi så over det meste av deler. Alt så fint ut bortsett fra selve toppen, den måtte vi frese litt. Hadde heldigvis med meg en som kunne hjelpe til med sånt (men takk for tipset, for sikkerhetsskyld skal jeg høre med han for å forsikre meg om at han sjekket) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 7, 2009 Ser dårlig ut gitt. Har luftet vannet i en god halvtime nå, det vil ingen ende ta på boblene. Presset på slangene også. Dog en ting jeg la merke til nå var at det kom eksos ut av ekspansjonstanken, samt at det ble hvitere og hvitere røyk ut av eksosen bak. Samt hvitt skum i olje-fylle-lokket. Gah, det tyder jo på toppakningen, igjen. Hvordan kan sånt skje så raskt etter hverandre? Har kun kjørt et par turer med den etter at det ble byttet. (ikke så fryktelig hardkjøring heller). Et par bilder av toppen etter fresing, ser jo grei ut den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 7, 2009 I værste fall så har forrige eier kjørt med lite vann slik at toppen er overopphetet og slått sprekker fra eksoskanal til vannkanal. Hvor vil det eventuelt være sprekk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 7, 2009 (endret) Ved eventuell sprekk tror jeg det vil være mellom en av innsug og eksos ventilene (usikker hvilke ventiler).. Studere nøye, så vil du nok se om det er sprekker.. Surt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 7, 2009 mellom eksos ventilene mener jeg? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 7, 2009 (endret) Ved eventuell sprekk tror jeg det vil være mellom en av innsug og eksos ventilene (usikker hvilke ventiler).. Studere nøye, så vil du nok se om det er sprekker.. Surt.. Hm, her mener du? (rødt kryss) (ser nå at du var usikker.. hehe) For hm, det var sprekk mellom en av ventilene og ut mot midten. Men flere har på forumet har sagt at det er "normalt" på de bilene, og at det er få som kjører rundt uten sprekker. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 7, 2009 Kan godt stemme det Lasse Steffensen skriver, sprekk mellom eksosventilene, men om du ikke kunne se noe der, så er du vel reddet fra det.. Ang. sprekker og hva som er vanligt, har jeg ikke peiling dessverre.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 7, 2009 er det ikke sprekk MELLOM VENTILENE, så er det ikke noe problem der.. sprekk mellom ventil og tennplugghull er stander på alle turbotopper så og si. nesten uungåelig... men er ikke farlig, kun risikerer at hvis sprekken blir stor nok, kommer det eksos inn mellom tennplugg-gjengene og kan vel miste litt kompresjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 7, 2009 Om det er sprekker mellom ventilene skal vel ikke ha noe med at du får eksos i kjølevannet, er jo som Steinar sier, det kan være sprekk imellom eksoskanal og vannkanal. Men hva var grunnen til at toppakning ble skiftet? Hadde du samme problemet med at motoren kokte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 7, 2009 Ok, men i mine ører burde det ikke ha noe å si vannmessig om det er sprekk mellom eksosventilene. Der går det jo da eventuelt bare eksos. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 7, 2009 det er vannkanaler mellom ventilene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 7, 2009 Om det er sprekker mellom ventilene skal vel ikke ha noe med at du får eksos i kjølevannet, er jo som Steinar sier, det kan være sprekk imellom eksoskanal og vannkanal. Men hva var grunnen til at toppakning ble skiftet? Hadde du samme problemet med at motoren kokte? Kjøpte bilen for et par uker siden. Fikk beskjed om å bytte toppakning på den, Møller hadde visst sagt det til han. Dermed ble det det første jeg gjorde på bilen. Kjørte den noen dager etter jeg hadde hentet den, den kokte ikke da - bare hørtes ut som ei snekke - hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 7, 2009 er det ikke sprekk MELLOM VENTILENE, så er det ikke noe problem der.. sprekk mellom ventil og tennplugghull er stander på alle turbotopper så og si. nesten uungåelig... men er ikke farlig, kun risikerer at hvis sprekken blir stor nok, kommer det eksos inn mellom tennplugg-gjengene og kan vel miste litt kompresjon. Ok, husker ikke i farten om det var sprekk mot tennplugg eller ventil, men jeg tror at det var mellom ventil og plugg. Spurte han som var med meg å skru, han sier at min ikke var så ille 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 7, 2009 (endret) det er vannkanaler mellom ventilene.. aha. Da vet jeg det Når jeg tenker meg om.. sylinder 3 begynte å kutte ut istad, tenkte jeg skulle bytte plugg - den var litt våt. Mulig på sporet av noe nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet August 7, 2009 Har du strammet opp toppen på riktig måte? er de som har frest av toppen for deg vant med slike jobber? er ikke alle som har tilgang til freser som kan ta hele bredden i ett kutt og løser dette med å ta to eller flere kutt og da er det ikke sikkert det blir tett. Hvordan var overflata på blokka? Alle motorer jeg har fått tak må denne også freses. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...