#26 Skrevet August 7, 2009 Kan jo være dårlig jobb med toppen, eller ujevnt/urenheter på blokka som gjør at du får lekkasje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet August 7, 2009 Har du strammet opp toppen på riktig måte? er de som har frest av toppen for deg vant med slike jobber? er ikke alle som har tilgang til freser som kan ta hele bredden i ett kutt og løser dette med å ta to eller flere kutt og da er det ikke sikkert det blir tett. Hvordan var overflata på blokka? Alle motorer jeg har fått tak må denne også freses. Jada, 40Nm + 60Nm + 90grader + 90grader. Den ble frest av http://www.merketmotor.com, han hadde peiling. Stod og så på mens han gjorde det. Han satt fast toppen i en maskin, deretter måle og peilet litt - deretter kjørte han en diamantkutter (tror jeg) over hele flaten (fra høyre til venstre) Overflaten var helt rett - så helt ny ut - testet med linjal og lys. Kom null lys gjennom. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet August 7, 2009 Kan jo være dårlig jobb med toppen, eller ujevnt/urenheter på blokka som gjør at du får lekkasje. Kan være, men tror ikke det. Alle som har vært med har erfaring med de motorene. Men det kan jo være. Vi sprayet den ren før vi la på pakning osv også. Men noe må det være ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet August 7, 2009 Hadde problemer med å få lufta 100 quattro`n skikkelig sist gang... Etter ett tips fra en kompis , satte jeg den i motbakke mens jeg lufta den. Det fungerte iallefall bra for min del Evnt du kan ha fått en toppakning med produksjonsfeil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet August 7, 2009 Hadde problemer med å få lufta 100 quattro`n skikkelig sist gang... Etter ett tips fra en kompis , satte jeg den i motbakke mens jeg lufta den. Det fungerte iallefall bra for min del Evnt du kan ha fått en toppakning med produksjonsfeil ? Hvor lang tid brukte du på å lufte den da? Har stått i flere timer idag, hehe. Samt at de andre symtomene heller mot en lekkasje av noe slag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet August 7, 2009 Hadde problemer med å få lufta 100 quattro`n skikkelig sist gang... Etter ett tips fra en kompis , satte jeg den i motbakke mens jeg lufta den. Det fungerte iallefall bra for min del Evnt du kan ha fått en toppakning med produksjonsfeil ? Har hørt det jeg også, lufte mens bilen står i oppoverbakke, nedoverbakke og sidelengs i en bakke, men det hjelper vel lite om det kommer eksos fra kjølevannet:s 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet August 7, 2009 Har hørt det jeg også, lufte mens bilen står i oppoverbakke, nedoverbakke og sidelengs i en bakke, men det hjelper vel lite om det kommer eksos fra kjølevannet:s Å.... , da blir det værre Gadd ikke lese alle innleggene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet August 7, 2009 jaja - godt jeg bestilte eksta slipesett her om dagen Begynne og demontere alt igjen imorgen. Huff, det ekke morro (var morro først gang men..) Hjertelig takk for alle tips og råd! Kommer tilbake med hva det var (om jeg finner ut) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet August 8, 2009 Sånn, da er toppen snart ute igjen. Ser ikke helt bra ut dette. Ser ut som jeg har brukt vannilje-saus istedet for olje - hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet August 8, 2009 Bytta en topp her om dagen med samme feil. Det var sprekk i syl 3 og 4 på den Sprekken var mellom innsung og eksosventil ca mitt mellom de og litt ut på siden. var 6-7mm lang Var så ille at vann rant ned i sylinder uten å starte den, men sprekken var ikke mye synlig for å si det sånn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet August 8, 2009 Sånn, da er toppen ute. Den ser helt fin bortsett fra et par bittebittesmå sprekker inn mot tennplugg. Ref. innlegg over her ang sprekker.. det ble sagt igår at det ikke skulle være sprekker MELLOM ventilene, men inn mot plugg var ok. Hva om det er sprekker fra to ventiler inn mot plugg? Da blir det jo på en måte connection. (dog har sett flere som har hatt verre topper enn dette) Vedlagt ligger et bilde også. Men, har rådført meg litt med pappa ang vifta på bilen tidligere. Den går veldig sjelden. (den elektriske, den på reima går som bare juling). Nå mener pappa på død og liv at det er den vifta som har forårsaket dette - mens andre her på forumet og bekjente av meg sier at den elektriske vifta sjelden går. (dog på alle gamle bilene mine har den vifta begynt å gå hver gang jeg har slått av bilen). Hadde bilen "mye" på tomgang før vi tok den ut på veien, da var det ingen symtomer om toppakning. Kan pappa derfor ha rett? Forsøkte å slå på elektriske vifta med kablene, men den nekter å gå rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet August 8, 2009 (endret) Bytta en topp her om dagen med samme feil.Det var sprekk i syl 3 og 4 på den Sprekken var mellom innsung og eksosventil ca mitt mellom de og litt ut på siden. var 6-7mm lang Var så ille at vann rant ned i sylinder uten å starte den, men sprekken var ikke mye synlig for å si det sånn aha, du byttet hele toppen? Har studert og studert den nå, ser bare de små sprekkene på undersiden av toppen, mellom ventil->plugg.. men noe skjuler seg et sted. Undersøker om noen kan trykkteste den for meg nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet August 8, 2009 aha, du byttet hele toppen? Har studert og studert den nå, ser bare de små sprekkene på undersiden av toppen, mellom ventil->plugg.. men noe skjuler seg et sted. Undersøker om noen kan trykkteste den for meg nå. Bytta toppen ja. Sprekkene var så små st jeg ikke klarte å se de med engang. Måtte bruke sporingsvæske for å få fram sprekken Så ville brukt det eller få trykktesta den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet August 8, 2009 Sånn, da er toppen ute. Den ser helt fin bortsett fra et par bittebittesmå sprekker inn mot tennplugg.Ref. innlegg over her ang sprekker.. det ble sagt igår at det ikke skulle være sprekker MELLOM ventilene, men inn mot plugg var ok. Hva om det er sprekker fra to ventiler inn mot plugg? Da blir det jo på en måte connection. (dog har sett flere som har hatt verre topper enn dette) Vedlagt ligger et bilde også. Men, har rådført meg litt med pappa ang vifta på bilen tidligere. Den går veldig sjelden. (den elektriske, den på reima går som bare juling). Nå mener pappa på død og liv at det er den vifta som har forårsaket dette - mens andre her på forumet og bekjente av meg sier at den elektriske vifta sjelden går. (dog på alle gamle bilene mine har den vifta begynt å gå hver gang jeg har slått av bilen). Hadde bilen "mye" på tomgang før vi tok den ut på veien, da var det ingen symtomer om toppakning. Kan pappa derfor ha rett? Forsøkte å slå på elektriske vifta med kablene, men den nekter å gå rundt. Om klima pumpa er på skal den gå hele tiden. Ellers skal den vel ikke gå før temp er rundt 100 grader 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet August 8, 2009 Fant synderen nå tror jeg. Sprekk mellom to ventiler på sylinder 4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet August 8, 2009 Om klima pumpa er på skal den gå hele tiden.Ellers skal den vel ikke gå før temp er rundt 100 grader Aha, det forklarer også hvorfor aircondition ikke funker. Takk for tipset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet August 8, 2009 bra du fant feilen da :-) men er kjedelig at toppen er ødelagt da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet August 8, 2009 Jepp Er greit at det skjer nå, mens jeg er i "siget" - istedet for at det skjer om 1\2 år. hehe Har fått tak i ny topp allerede Dog uten innmat, men det har jeg fra den gamle - vet dog ikke om jeg tør å ta ut/sette inn de selv, aldri gjort. Sitter og leser guiden i ElsaWin nå, ser vanskelig ut - men ikke umulig. Men det bør vel gjøres av noen som har gjort det før i grunn. Har en kar som evt kan hjelpe meg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet August 8, 2009 Hmm.. har sittet og tenkt litt. Med tanke på at kjøleviften ikke fungerte, så er det mest trolig årsaken til at det kokte ekstremt igår. Har bestilt termokontakter i begge ender, samt den til turbo pumpen. (sistnevnte fungerte dog her om dagen, så tror den er ok - men like så greit å bytte). Har kikket litt nærmere på toppen min også. Den er noen sprekker der, men ikke på "riktig" sted. Dvs; alle sylindre bortsett fra sylinder 3 har fungert fint - mens sylinder tre ser ok ut. 4 ser dog ikke helt bra ut. Hva ville dere gjort. Satt på den gamle toppen og fikset kjøling, etter satt på en ny topp som også er sprukket (ikke like ille sikkert men..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#45 Skrevet August 8, 2009 De siste bildene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#46 Skrevet August 8, 2009 Ikke bra, ikke bra...Send toppen til Jhonny og trykk test den Thomas... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#47 Skrevet August 8, 2009 Med henvisning til det venstre bildet ditt i post nr 45: Du er vel fortsatt ikke i tvil om at du har en sprekk fra forbrenningskammeret (evt eksoskanalen) og over i vannkanal? Mulig det også går en oljekanal i veien slik at vann blir presset av trykket over i oljen. Er du i tvil så tenk over følgende: - eksos i kjølevæske, hvit røyk, vannforbruk, til tross for at toppen var planet og var montert med ny pakning - vann i oljen - bilen er tidligere kjørt med tilsvarende defekt (koking og vannforbruk), slik at det muligens har vært kjørt med vannløs topp, vifte har heller ikke fungert og har derav ikke bidratt til å begrense kjølevannstemp. - godset mellom innsugs- og eksosventilene fra forbrenningskammer og over i vannkanal er relativt tynn (sjekk selv - tynn skrutrekker inn fra vannrail-hull) Øvrige teorier som er lansert i denne tråden har jeg mindre tro på, og anbefaler at du ikke engang kaster bort penger på trykktesting av denne. Plukk heller ut innsugs- og eksosventilene som grenser til sprekken så får du kanskje et klarere bilde. Da klarer du muligens også å improvisere en hjemmelaget trykktesting med vann eller trykkluft som trolig vil blåse rett gjennom. Dersom det mot formodning ikke er gjennomslag her med provisorisk testing så kan det være at sprekken spriker mer når toppen varmes opp. Mitt forslag er å la plukke ut innmaten og toppen gå til kommunens gjenvinningsstasjon. Før det kan du jo lage en gjennomskjøring på tvers og langs og legge ut bilde til oss så vi får se hvor tynt godset er.... Til slutt: Det er jo ikke sikkert at jeg har noe mer rett med min teori enn andre har med sine her i tråden, så du får selv avgjøre hva som er lurt å gjøre. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#48 Skrevet August 9, 2009 (endret) Med henvisning til det venstre bildet ditt i post nr 45: Du er vel fortsatt ikke i tvil om at du har en sprekk fra forbrenningskammeret (evt eksoskanalen) og over i vannkanal? Mulig det også går en oljekanal i veien slik at vann blir presset av trykket over i oljen. Er du i tvil så tenk over følgende: - eksos i kjølevæske, hvit røyk, vannforbruk, til tross for at toppen var planet og var montert med ny pakning - vann i oljen - bilen er tidligere kjørt med tilsvarende defekt (koking og vannforbruk), slik at det muligens har vært kjørt med vannløs topp, vifte har heller ikke fungert og har derav ikke bidratt til å begrense kjølevannstemp. - godset mellom innsugs- og eksosventilene fra forbrenningskammer og over i vannkanal er relativt tynn (sjekk selv - tynn skrutrekker inn fra vannrail-hull) Øvrige teorier som er lansert i denne tråden har jeg mindre tro på, og anbefaler at du ikke engang kaster bort penger på trykktesting av denne. Plukk heller ut innsugs- og eksosventilene som grenser til sprekken så får du kanskje et klarere bilde. Da klarer du muligens også å improvisere en hjemmelaget trykktesting med vann eller trykkluft som trolig vil blåse rett gjennom. Dersom det mot formodning ikke er gjennomslag her med provisorisk testing så kan det være at sprekken spriker mer når toppen varmes opp. Mitt forslag er å la plukke ut innmaten og toppen gå til kommunens gjenvinningsstasjon. Før det kan du jo lage en gjennomskjøring på tvers og langs og legge ut bilde til oss så vi får se hvor tynt godset er.... Til slutt: Det er jo ikke sikkert at jeg har noe mer rett med min teori enn andre har med sine her i tråden, så du får selv avgjøre hva som er lurt å gjøre. Lykke til Takk for din tilbakemelding. Tror jeg har hengt meg litt for mye opp i at sylinder 3 ikke fungerte, mens sprekken er på sylinder 4. Samt at bilen også gikk fint på korte turer og på tomgang uten å koke i starten. Derfor tenkte jeg i går at det kanskje var vifta sin skyld at dette forekommer. For var oppe i 110c ca på fredag, og da finner jo vannet en vei å gå uansett. Men igjen, det var endel mer ille syn å ta av toppdekselet igår enn det det var i forrige uke - så ut som vannilje-saus istedet for olje - så det har jo blitt forverret siden jeg fikk den. Men velger å stole på deg i denne saken, handler inn ny topp om et par timer og flytter over ventilene. Men jeg kommer nok til å trykkteste den med mindre jeg ser tydelige sprekker etter at jeg har plukket ut ventilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#49 Skrevet August 9, 2009 Men jeg kommer nok til å trykkteste den med mindre jeg ser tydelige sprekker etter at jeg har plukket ut ventilene. Det er alltid interessant med tekniske undersøkelser slik at man kan vite fremfor å tro. Men dersom du må betale noe for trykktestingen så har jeg følgende tips: - les Christian sine innlegg på nytt, han hadde små sprekker der mens du har store......... - hva tror du skjer hvis/når det dukker opp en sprekk fra samme ventil og mot plugghull der sprekkene oftest kommer? Med sprekk to steder i sirkelen får ventilsetet langt mindre hold i toppen, du risikerer at det løsner, og da vil du ikke ha denne toppen i din motor uansett hvor tett den evt måtte være i dag. - om du likevel skal trykkteste så sørg for å diskutere saken med den som skal teste, så er det mulig du får gode råd... Bruk heller toppen til lysestake, eller søkk ved hvalfiske med mark 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#50 Skrevet August 9, 2009 Det er alltid interessant med tekniske undersøkelser slik at man kan vite fremfor å tro.Men dersom du må betale noe for trykktestingen så har jeg følgende tips: - les Christian sine innlegg på nytt, han hadde små sprekker der mens du har store......... - hva tror du skjer hvis/når det dukker opp en sprekk fra samme ventil og mot plugghull der sprekkene oftest kommer? Med sprekk to steder i sirkelen får ventilsetet langt mindre hold i toppen, du risikerer at det løsner, og da vil du ikke ha denne toppen i din motor uansett hvor tett den evt måtte være i dag. - om du likevel skal trykkteste så sørg for å diskutere saken med den som skal teste, så er det mulig du får gode råd... Bruk heller toppen til lysestake, eller søkk ved hvalfiske med mark Var ikke så mye jeg måtte betale for å trykkteste - 750. Får se om jeg gidder, den er nok ødelagt. Har hentet ny topp nå, ser mye bedre ut. Er dog sprekker i den også, men på en mildere måte - samt ikke sprekk mellom ventilene. Skal måle den nye nå for å se om den er rett - hvis ikke får jeg frese denne også. En ting er sikkert. Kommer til å kjenne denne motoren som om det var i min egen lomme snart. hehe Første gang tok det ca 10 timer å demontere alt, igår brukte jeg underkant av 3 timer. *stolt* Så alt arbeidet er iallefall ikke forgjeves 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...