Kjøleproblemer Audi S4 2,2TQ (AAN)(+ vifte som ikke går)

Anbefalte innlegg

Hehe, learning by doing ;) Får bare håpe at det går bedre med denne toppen da.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, learning by doing ;) Får bare håpe at det går bedre med denne toppen da.. :)

 

Jepp! Må jo lære på et eller annet vis :D

Håper det. Den har iallefall et mye bedre utgangspunkt enn den som fulgte med bilen. :D

 

Nå må jeg bare vente til en kompis kommer hjem fra fly-treff, slik at jeg får hjelp til å flytte over ventilene. Tør ikke gjøre det selv. Eller er det plug'n'play arbeid så lenge jeg bruker riktig moment på alt? Må vel også ha et spesialverktøy når jeg tenker meg om.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som du tar den riktige avgjørelsen nå etter min mening! Den gamle toppen din ville ikke jeg stolt noe mer på desverre.

Learning by doing er en fin ting, men kan jo bli dyrt i lengden da... hehe Men er morsomt å lære bilen sin å kjenne ;)

Lykke til med den nye toppen!

Et siste tips som ikke er blitt nevnt her enda, husk å få ut alt vannet i bolthullene til topplokksboltene. Viktig for å få riktig moment på toppen! (Vann komprimeres dårlig) Dette har du sikkert gjort, men tenkte å nevne det hvertfall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ser ut som du tar den riktige avgjørelsen nå etter min mening! Den gamle toppen din ville ikke jeg stolt noe mer på desverre.

Learning by doing er en fin ting, men kan jo bli dyrt i lengden da... hehe Men er morsomt å lære bilen sin å kjenne ;)

Lykke til med den nye toppen!

Et siste tips som ikke er blitt nevnt her enda, husk å få ut alt vannet i bolthullene til topplokksboltene. Viktig for å få riktig moment på toppen! (Vann komprimeres dårlig) Dette har du sikkert gjort, men tenkte å nevne det hvertfall :)

 

Jepp, håper jeg har det! :D Alle jeg har snakket med nå sier at toppen har skyld i problemet, så antar egentlig det.

Lærer alt på den måten, samt at jeg har dokumetasjon på de meste (ElsaWin hihi

Det kan bli dyrt, men har ikke merket så mye til det enda - har fikset ting på A8`en en stund selv også. Eneste jeg merker er at det tar mye tid. hehe

 

Det med vann i bolthullene lærte jeg faktisk i forrige uke av Thomas Hauklien, så det har printet seg inn allerede. Men takk for påminnelsen :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle jeg har snakket med nå sier at toppen har skyld i problemet, så antar egentlig det.

 

Hva som er årsak og virkning kan være vanskelig å vite. Mulig dette kan skje igjen med den nye toppen hvis du ikke får fylt den skikkelig med kjølevæske før den blir overopphetet etter oppstart eller hvis du belaster motor hardt en varm dag uten vifte og den koker og mister vann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som er årsak og virkning kan være vanskelig å vite. Mulig dette kan skje igjen med den nye toppen hvis du ikke får fylt den skikkelig med kjølevæske før den blir overopphetet etter oppstart eller hvis du belaster motor hardt en varm dag uten vifte og den koker og mister vann.

 

At blokka har tatt skade av det mener du? Håper ikke det. Jeg krysser fingrene! :D

 

Det ble fylt på ca 9l dag1 etter toppakningsbytte. (om jeg husker rett) - så tror jeg har fylt på nok. Men vifta er kritisk, det må jeg få ordnet - bestilte nye termokontakter og sånt igår.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, at dette kan skje igjen med toppen. Blokka er nok alt for solid til å ta så lett skade av varme/vannmangel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang vifta, så tror jeg kun hørt min elektriske starte om jeg står på tomgang på varme sommerdager (30grader)

Når min motor passerer 90grader hører jeg kun den andre vifta mi :) Tror aldri jeg har hatt noe særlig over 90 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, at dette kan skje igjen med toppen. Blokka er nok alt for solid til å ta så lett skade av varme/vannmangel.

 

Ok :D Det er betryggende å vite.

 

Jeg kommer iallefall til å være mer på vakt denne gangen. 1) vifta skal gå, 2) all luft skal ut av systemet. Ellers blir det ingen kjøretur. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang vifta, så tror jeg kun hørt min elektriske starte om jeg står på tomgang på varme sommerdager (30grader)

Når min motor passerer 90grader hører jeg kun den andre vifta mi :) Tror aldri jeg har hatt noe særlig over 90 grader.

 

Ok :D Min slo seg aldri på. Ikke når det var 110c en gang. : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok :D Min slo seg aldri på. Ikke når det var 110c en gang. : bh :

trinn 1 skal slå inn på 84-95 grader

Trinn 2 skal slå inn på 91-102 grader

Termostat til vannkjøling skal slå inn på 97-110 grader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe - den god hjelper! :D

DSC00194.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

trinn 1 skal slå inn på 84-95 grader

Trinn 2 skal slå inn på 91-102 grader

Termostat til vannkjøling skal slå inn på 97-110 grader

 

Takk! Noterer meg det, kjekt å vite når jeg skal verifisere at viften går som den skal! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe - den god hjelper! :D

 

Gi dem en topp , før håndballen tar dem :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Weeee :D

Nå er det liv i tralla igjen! Maler som en løve! :D

 

Nå er også alle sensorene til kjøling byttet ut - men har ikke hatt den lenge nok på tomgang til at den ble varm nok til at viften slo inn. Er det noen måte å teste at denne faktisk fungerer før en kjøretur? Vil ha det 100% før første kjøretur denne gangen.

 

Vet at en kompis her inne på forumet, som jeg selvfølgelig ikke får tak i idag tok ut et par kabler og koblet de inn på vifte-sensor-kontakten. Men husker ei hvilke kabler han koblet ut og hvor han koblet de inn.

 

Tips mottaes med takk! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

el vannpumpe: bare å kortslutte de to ledningene så skal pumpa gå

radator: kortslutt den i mitten med den på siden så skal den gå en fart, mitten og andre siden så få du mer eller mindre fart på den.

 

Når klima er på(snøsymbol er på i display) så skal vifta også gå uansett å varm motor er.

 

Så da var det sprekk i toppen som jeg tippa da;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

el vannpumpe: bare å kortslutte de to ledningene så skal pumpa gå

radator: kortslutt den i mitten med den på siden så skal den gå en fart, mitten og andre siden så få du mer eller mindre fart på den.

 

Når klima er på(snøsymbol er på i display) så skal vifta også gå uansett å varm motor er.

 

Så da var det sprekk i toppen som jeg tippa da;)

 

Takk! Teste etter middag :D

 

Jepp, det må ha vært en sprekk mellom eksos og vann. Nå tenner alle sylindre, og null eksos ut av ekspansjonstanken - hihi! :D

 

Bare et par småfeil ifm motor igjen nå.. men de er borte i løpet kvelden. Ahh nå er jeg evig glad her jeg sitter. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, var ute og testet nå. El-pumpen fungerer utmerket, mens viften nekter å gå. Sjekket kablene, og av det jeg kan se ser alt bra ut - fikk dog ikke sett alt.

 

Fikk også testet å slå på aircondition, men viften ville ikke gå noe mer rundt av den grunn.

 

Hender det at disse viftene tar kvelden?

 

Noen som har oversikt over sikringene rundt om kring? Har søkt elsawin opp og ned i mente nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bentley-manualen (fås rundt omkring) er veldig bra, men http://www.sjmautotechnik.com har en veldig bra how-to ang. kjøling/after-run-system. Sjekk der, jeg tipper det kan være feil på motstandspakka eller smeltesikringen, men litt rart den ikke starter igrunn.. Bra du fikk fikset det med toppen, håper jeg har Nazze på veien igjen snart også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal være en 50sikring som sitter i sikringsboksen regner jeg med. samt rele nr 2 og 3

 

Kan prøve å kjøre 12v rett inn på vifta.

Så lenge den ikke går uansett vil jeg tippe på sikring eller vifte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bentley-manualen (fås rundt omkring) er veldig bra, men http://www.sjmautotechnik.com har en veldig bra how-to ang. kjøling/after-run-system. Sjekk der, jeg tipper det kan være feil på motstandspakka eller smeltesikringen, men litt rart den ikke starter igrunn.. Bra du fikk fikset det med toppen, håper jeg har Nazze på veien igjen snart også!

 

Takker. Jeg har bentley-boken her. Står lite info om det der. Kun installering :/

 

Jeg får prøve å kjøre strøm direkte på viften for å verifisere at den fungerer, om den fungerer så får jeg måle litt på de forskjellige kablene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal være en 50sikring som sitter i sikringsboksen regner jeg med. samt rele nr 2 og 3

 

Kan prøve å kjøre 12v rett inn på vifta.

Så lenge den ikke går uansett vil jeg tippe på sikring eller vifte

 

Sjekket alle sikringer på fører-siden ved døren igår, alle er inntakte. Var noen spesialsikringer foran så jeg, fikk ikke sjekket om de var fine.

 

Rele 2 og 3 foran eller på passasjer-siden ved beina?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket alle sikringer på fører-siden ved døren igår, alle er inntakte. Var noen spesialsikringer foran så jeg, fikk ikke sjekket om de var fine.

 

Rele 2 og 3 foran eller på passasjer-siden ved beina?

Tekte på sikringsboksen i motor rommet, hr du multimeter er det bare å ohme de

Sitter noen spesialsikringer oppe i hjørnet der det kanskje kan være

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Får teste med multimeteret. :D

 

Var nettopp nede og koblet strøm direkte på vifta, den fungerer iallefall fint.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Får teste med multimeteret. :D

 

Var nettopp nede og koblet strøm direkte på vifta, den fungerer iallefall fint.

På 200'a satt det ei stor sikring i en svart plastboks (på strl med fystikkeske) i motorrommet.

Den var gåen hos meg, slik at radiatorvifta ikke startet. Jeg sjekket sikringen, men så ikke noe galt.

Først når jeg skrudde den løs, kom den i to biter (se bilde). :)

 

http://i202.photobucket.com/albums/aa186/Jahny75/Motoroverhaling/DSC00121.jpg

 

Anngående vifte hastigheter på radiatorvifta, så var thermobryteren gåen på 200'a.

Det hørtes ut som et jetfly, hver gang vifta startet. :)

 

Håper du får alt til å virke som det skal. :)

 

- Jan Henrik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.