Kjøleproblemer Audi S4 2,2TQ (AAN)(+ vifte som ikke går)

Anbefalte innlegg

På 200'a satt det ei stor sikring i en svart plastboks (på strl med fystikkeske) i motorrommet.

Den var gåen hos meg, slik at radiatorvifta ikke startet. Jeg sjekket sikringen, men så ikke noe galt.

Først når jeg skrudde den løs, kom den i to biter (se bilde). :)

 

http://i202.photobucket.com/albums/aa186/Jahny75/Motoroverhaling/DSC00121.jpg

 

Husker du hvor den satt? Har lett og lett i "evigheter" nå. (litt utolmodig, har bare lett siden i går - hihi)

 

Har sett over ledningsdiagramene nå - har funnet ut at det er to sikringer ifm viftesystemet. Men klarer ikke å lokalisere hvor S13 og S42 er.

njam.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute og kikket på rele 2 og 3 som Christian nevnte. Det var ett og samme rele.

 

Det er fire ledere på den. Hvorav to av de er litt svidd ser det ut til. Kan det være grunnen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den satt på høyre sia (når du står å titter oppi motorrommet - kaldsiden v/innsuget), stripset fast i no slanger/ledninger.

Kan jo være at den sitter en annen plass på S4'a... HVIS du har en slik sikring i det hele tatt da.. : klø :

Altså, at noen tidligere har fjernet den. Kanskje derfor releet ser svidd ut...? : klø :

 

Håper du finner ut av dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den satt på høyre sia (når du står å titter oppi motorrommet - kaldsiden v/innsuget), stripset fast i no slanger/ledninger.

Kan jo være at den sitter en annen plass på S4'a... HVIS du har en slik sikring i det hele tatt da.. : klø :

Altså, at noen tidligere har fjernet den. Kanskje derfor releet ser svidd ut...? : klø :

 

Håper du finner ut av dette. :)

 

Lett gjennom hele motorrommet uten å finne en tilsvarende sak, antar jeg ikke har den - eller at den er fjernet som du sier.

 

Var innom Møller på Skøyen nå. Kjøpte nytt rele. Stor takk til duden på delelageret som tok med seg delen hjem - siden de stengte tidlig.

Ut og teste så fort regnet har gitt seg.

 

Eneste jeg stusser litt over nå - i tegningene over ledningsnettet, samt på det gamle releet står det 40A, mens på den nye står det 2A. Funksjonen og resten er likt. Han nevnte at relèt hadde vært endret to ganger siden 1994, så de har vel en grunn til det - bare stusser litt siden det var så merkverdig forskjell på amper.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GAH, så evig frustrerende!

 

Nå er relèet byttet. Eneste forskjell er at det klikker i relèet om jeg kortslutter kablene inn til radiator.

 

Så:

 

1) Relè byttet

2) Sensorer/brytere byttet

3) Kabling virker ok siden det klikker i relè

4) Sikring er ikke byttet - i følge diagrammet skal det være to stk i tillegg til relè.

 

Er vel ingen som vet hvilken sikring som styrer dette? Ref. S42 og S13 i innlegg 76.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordet om det klikker i relet så har du strøm

har du 12v på pinne 1/30 på rele 3 da?

Ikke det er sikring def

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordet om det klikker i relet så har du strøm

har du 12v på pinne 1/30 på rele 3 da?

Ikke det er sikring def

 

Jepp, har 12v på 1/30 og en pinne til (sjekket ikke nr på den). Som igjen tyder på at begge sikringene er ok.

 

Så da ble det enda mer frustrerende. hehe :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jeg gir opp. Får få noen til å hjelpe meg tenker jeg.

 

Takk for all hjelp folkens!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og på 2/87 og? har du det må det være brudd et sted fra rele til vifte

Men da må du kortslutte termostat kantakten for å sjekke det.

 

Kan jo ikke gi opp nå:) feilen er jo så nær nå;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, har 12v på 1/30 og en pinne til (sjekket ikke nr på den). Som igjen tyder på at begge sikringene er ok.

 

Så da ble det enda mer frustrerende. hehe :D

 

Bytta thermobryteren?? Den som (jaffal på 200'a) sitter nederst på radiatoren.. Evt. også thermostaten...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og på 2/87 og? har du det må det være brudd et sted fra rele til vifte

Men da må du kortslutte termostat kantakten for å sjekke det.

 

Kan jo ikke gi opp nå:) feilen er jo så nær nå;)

 

Godt poeng! :) Sitter faktisk og søker rundt på nett etter info igjen nå. hehe. Ble litt for frustrert istad. ;)

 

Har testet å kortslutte de fleste kontaktene/sensorene nå.

 

1) Den største på vannrailen: Null liv (eneste jeg syntes jeg hørte istad var et tikk inne i el-pumpen, men er usikker)

2) Den minste på vannrailen: Funker flott - el-pumpe-saken

3) Samt den nede på radiatoren. Der ble det et klikk på midt+ene siden, mens det var ikke skjedde noe på midt+andre siden.

 

Kan det da tyde på brudd mellom "andre siden" og rele? Siden den ikke slår inn på rele mener jeg.

 

Ekstremt synd jeg ikke finner multimeteret mitt :/ Ellers hadde jeg nok funnet ut av det lett. (fant bare et gammelt jeg har fått av pappa som jeg ikke skjønner opp ned av - heheh)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta thermobryteren?? Den som (jaffal på 200'a) sitter nederst på radiatoren.. Evt. også thermostaten...?

 

Jepps. Alt er byttet.

 

- sensor/bryter på vannrail - 2 stk.

- Termostat

- Termobryter på radiator

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå må du bare glemme alt her og få sjekket ut om du får spenning på 2/87

Så sjekk at du har kontakt mellom vifte og 2/87 på rele 3( rele 2 har jo motstand mellom)

Så sjekk at du har kontakt fra minus på vifte til jord i bilen

 

Så finner du nok feilen der:)

 

vil tro den kabelen er skjøtet nede ved servotanken siden det skal gå ann å få fronten av

 

Mulig pluggen er løs bare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nå må du bare glemme alt her og få sjekket ut om du får spenning på 2/87

Så sjekk at du har kontakt mellom vifte og 2/87 på rele 3( rele 2 har jo motstand mellom)

Så sjekk at du har kontakt fra minus på vifte til jord i bilen

 

Så finner du nok feilen der:)

 

vil tro den kabelen er skjøtet nede ved servotanken siden det skal gå ann å få fronten av

 

Mulig pluggen er løs bare?

 

Stikker ut og sjekker nå! : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare ikke kom tilbake uten å funnet noe nå;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare ikke kom tilbake uten å funnet noe nå;)

 

Wee :D fremgang!

 

Den kontakten til viften, som du nevnte nede ved servotanken.. Tok av lykten for å komme til den, og den stod ikke ordentlig i. Etter litt plunder fikk jeg den inn, slo på tenningen etter det og kortsluttet på samme måte nede på radiator-kontakten - så startet viften :D (dog bare på midt + ene siden)

 

Men, jeg testet også å kortslutte den på vannrailen, den ga ikke noe action. Er det ikke meningen at man skal kunne kortslutte der også?

 

Men, jeg tok en ny måling på rele 3. Denne gang fikk jeg ikke strøm på noen av punktene. Mulig jeg har målt noe dårlig, ellers hadde vel ikke viften gått i det hele tatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare glem den under vannrail har ikke med vifta å gjøre

kun info til klima og vanntemp

når som det er liv i den og du kortslutter har du spenning på 87 på rele 2 eller 3?

rele 2 har jo motstand mellom...kan sjekke den og...mener den sitter nedi der eller under vangen der

om du kortslutter mitten og ene eller andre enden skal det klikke i hvert rele...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare glem den under vannrail har ikke med vifta å gjøre

kun info til klima og vanntemp

når som det er liv i den og du kortslutter har du spenning på 87 på rele 2 eller 3?

rele 2 har jo motstand mellom...kan sjekke den og...mener den sitter nedi der eller under vangen der

om du kortslutter mitten og ene eller andre enden skal det klikke i hvert rele...

 

Aha, da glemmer jeg den. :D

 

Skulle teste om jeg hadde spenning på 87, og klarte å koble litt feil - så hørte et par tikk - etter det ville ikke viften gå rundt i det hele tatt igjen. :( Men på den gode siden så vet vi iallefall at alle tre kablene er i orden. ;p

 

Mest trolig en sikring eller relèet som er ødelagt igjen. Syntes dog jeg hørte lyder borte ved viften også, håper ikke den brant seg - var snakk om 0,3ms ca.

 

Før jeg klønet det til var det iallefall brun og brun/gul ledning jeg koblet sammen nede på radiator-kontakten for å få viften til å gå. Mens den andre ikke ga noe liv fra seg. (sånn til info) hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det lav hastighet du hadde som vil si mottand er ok.

Har tro på dårlig rele på 3 da.

sikkert bare sikringen som har godt da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da er det lav hastighet du hadde som vil si mottand er ok.

Har tro på dårlig rele på 3 da.

sikkert bare sikringen som har godt da

 

Ok :D

 

Henter nytt rele 2 og 3 + noen av de spesialsikringene i morgen. En kar i oslo som nettopp har høgget en s4 heldigvis. :D

 

Vet du hvor sikringene sitter? Ser det står "8" ved siden av den ene, vil det da si plass nr 8 i koblingsboksen i motorrommet? Og hvor sitter den andre da eventuelt - står ikke noe tall på den? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S13 er i sikringsboksen på siden av dashbord

s42 lurer jeg på om sitter bak sparkeplata der som håndtaket til panserlås er etter hva jeg ser her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

S13 er i sikringsboksen på siden av dashbord

s42 lurer jeg på om sitter bak sparkeplata der som håndtaket til panserlås er etter hva jeg ser her.

 

Ok, sikring nr 13 i sikringsboksen på siden av dashbordet er ok. Den andre finner jeg ikke. Tok av alle deksler under rattet og sparkeplaten - fant betegnelsen på baksiden av sparkedeksel (radiator fan) - men ingen sikring og finne. (det stod B på betegnelsen, var ikke noe B-info på holderen - bare tall.

 

Er den sikring jeg leter etter, eller et rele? hehe (dvs er det en dings med to pinner eller et rele lignende ting).

 

For å være sikker på at jeg ikke hadde oversett noe så jeg likesågreit over de bak, og de foran på passasjer-siden også - ingenting å finne der heller.

 

Gahh :/

 

Forøvrig er det rele 2 foran i motorrommet så klikker om jeg kortslutter ved radiator på de to som funket sist. Rele 3 gir ikke noe lyd fra seg.

 

Både rele 2 og 3 ble byttet idag.

 

 

edit:

I følge ElsaWin så skal det være "8" nede ved beina til føreren. Det punktet har ikke jeg. (ref vedlegg)

Og det er jo S42.

 

Dog jeg hadde en sikring der, men går utfra at det er A siden den stod nærmest motor. Sjekket den, og den var hel.

 

Edit:

 

Hmmm.. 8`ern er jo S42 ser det ut til. Ellers står jo tegningen opp ned som er lite trolig. hehe.

Det forklarer hvorfor det klikker i rele to, for da får den strøm.

 

Så da må jeg bare få lokalisert riktig S13.

aux2 og 3.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg forsket enda mer..

 

Etter mye om og men fant jeg S42 sikringen, på tegningen står det at det skulle være en 40A, mens den som står der nå er en 60A. Forsøkte å bytte den tilfelle jeg så feil, men ble ingen forskjell av den grunn. Satt tilbake den gamle.

 

Har også kikket over alle sikrigene på siden av dashbordet på nytt - alle er hele der.

 

Idag kjøpte jeg nye rele 2 og 3 i "håp" om at de brukte jeg kjøpte i helgen var ødelagt, men ingen forskjell. Samme tikkelyd bare.

 

Eneste som ikke er testet/funnet nå er N39 - Collant fan control series resistance. Men den skal vel ikke forårsake noe tull? Er vel bare en kobling det.

 

Nå er jeg helt tom for ideer, igjen. Forslag mottaes med stoooor takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremgang.

 

Nå er det liv i lav hastighet igjen. Løs kontakt mot motstanden. (N39). Men fortsatt ikke liv i rele 3. Måle litt i kveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

radator: kortslutt den i mitten med den på siden så skal den gå en fart, mitten og andre siden så få du mer eller mindre fart på den.

 

Dumt spørsmål !

 

Må det gjøres samtidig for at den skal øke hastighet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.