hvordan skifte drivaksel mansjett på passat 3bg??

Anbefalte innlegg

som tråden sier,hvordan enklest bytte drivakselmansjett foran på passat 3bg???

tips til hvordan,å hva trengs??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kortversjonen: Smell av senterbolten på stikkakslingen. Løsne de 6 (?) skruene som sitter på indre drivledd. Ta ut akslingen. Bytt mansjett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jekk opp fronten på bilen og sett på garasjebukk på begge sider.

 

Løsne senterbolten som holder det ytre drivleddet fast i navet.

Ta løs drivakselmansjetten.

Løsne låseringen som sitter innenfor drivaksellleddet.

Skyv leddet innover drivakslingen.

Vri rattet fullt over til motsatt side av den du skal bytte på. Det skal nå være mulig å vri/lirke leddet ut av navet (på baksiden av navet).

Et par velrettede slag med en hammer med litt tyngde løsner leddet fra drivakslingen.

Fjern den gamle mansjetten.

Rengjør grundig.

Tre ny mansjett inn på akslingen.

Monter alle deler i motsatt rekkefølge hvordan de ble demonter (typisk tysk veiledning).

Husk å montere/stramme låseklips på mansjetten.

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du sparer tid på løsne det indre drivleddet for så og ta ut hele akslingen :) I allefall hvis du har muttertrekker..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jekk opp fronten på bilen og sett på garasjebukk på begge sider.

 

Løsne senterbolten som holder det ytre drivleddet fast i navet.

Ta løs drivakselmansjetten.

Løsne låseringen som sitter innenfor drivaksellleddet.

Skyv leddet innover drivakslingen.

Vri rattet fullt over til motsatt side av den du skal bytte på. Det skal nå være mulig å vri/lirke leddet ut av navet (på baksiden av navet).

Et par velrettede slag med en hammer med litt tyngde løsner leddet fra drivakslingen.

Fjern den gamle mansjetten.

Rengjør grundig.

Tre ny mansjett inn på akslingen.

Monter alle deler i motsatt rekkefølge hvordan de ble demonter (typisk tysk veiledning).

Husk å montere/stramme låseklips på mansjetten.

 

Lykke til!

 

Bytt om på de øverste linjene. Bolten sitter fast, så er greit å ha bilen på bakken når man skal bruke makt på den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

man skrur vel bare drivleddet av akslingen har man riktig verktøy. sto å så på noen på møller når dette ble gjort, så veldig lettvindt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trengs ikke noe spesialverktøy for og få av yttre endeledd, bare skru inn senterbolten i endeleddet når akselen er ute så vil du presse av endeleddet med skruen...

 

(slik var det på min 99 a6 hvertfall)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt om på de øverste linjene. Bolten sitter fast, så er greit å ha bilen på bakken når man skal bruke makt på den.

 

Med muttertrekker er ikke det noe problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for gode svar,nå er den byttet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra! Hvilken fremgangsmetode brukte du? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

løsnet skruen i senter,17mm unbrako med skralle å langt rør.

jekka opp bil å fekk etterhvert delt den v krysset å dro det fra hverandre....

svein olav leithe s metode sånn ca...hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne litt.

Kan noen forklare meg hvordan man får på den nye mansjetten? må man ha av leddet fra akslingen, eller hvordan er det?

Har ikke åpnet og sett på det, så vil gjerne ha det forklart:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

må man ha av leddet fra akslingen,

 

Ja.

Av med ledd og skivene som er tredd på aksel bak ledd, av med gammel mansjett, på med ny mansjett, på med ledd.

Leddet sitter bare presset innpå splines, sitter med litt friksjon pga en "spennring" på splines. Derfor må du presse av leddet som beskrevet høyere opp i tråden, evt nappe den av med en slaghammer, evt bankes av fra baksiden (ikke å anbefale, lett å skade ledd).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som er glemt;

Lag ett lite hull i fettposen som følger med, entre senter bolten i leddet og press fett inn i senter av leddet til det gamle fettet tyter ut ved kulene:)

 

(ikke logisk for alle, hehe)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er før man monterer leddet eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og forresten, hvordan er den man får leddet på igjen? drar det seg på plass, eller må man presse/banke det på plass igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er før man monterer leddet eller?

 

FØR man monterer ja..

 

Og forresten, hvordan er den man får leddet på igjen? drar det seg på plass, eller må man presse/banke det på plass igjen?

 

Rett opp leddet, sett det riktig inn på splines'en og bank forsiktig på plass.. (krever som regel ikke makt dette;) ) Entre den gamle skruen og slå på den:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

først den smale og så den breie splinsen og så leddet deretter? Skal leddet settes på på noen spesiell måte på utsiden av splinsen da, er ikke den bare og tre på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først den tynne "skiva", deretter den tykke som ender i en slags kon. du vrir leddet til du kjenner det har truffet splines'a.. Deretter bank

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da skjønner jeg. bare og bestille ny mansjett da tenker jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.