ulyd fra bakstilling S4 (c4)

Anbefalte innlegg

Bil: 1993 Audi S4 Avant, 2,2T - 6 trinns manuell

Gradvis har det utviklet seg en ulyd som best beskrives tekslig som "Rrrrrrrrrrrrrr", fra bakstillingen på bilen. Nesten som det gamle trikset med papp mot eikene på en tråsykkel. Frekvensen på ulyden en proporsjonal med hastigheten, og er først hørbar over 25-30 km/t. Hvilket gir som er inne, inklusive fri, har ingen betydning.

Satt bilen på bukker:

- kjent på hjullager -> ingen slark eller ulyd

- sjekka diff sperra -> funker som den skal, og har heller ikke betydning for ulyden

- kjent på slark i diff og mellomaksel -> trolig ikke mer enn hva som er normalt.

- og det merkelige. "Kjørte" bilen i gjennom alle gir med hjula i lufta, opp til ca 90 km/t, og ingen ulyd!

Når jeg kjører på landeveien er ulyden i kupeen så dominerende at den overdøver motor og hjulstøy. På bukker hørte jeg ingen ulyd i det hele tatt.

Noen som har vært bori lignende, eller har noen tips om feilsøkning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som du beskriver det så kan jeg ikke skjønne at det er annet enn hjullager

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, enig i det, men hadde for meg at det skulle være mulig å kjenne et dårlig lager hvis man tar tak i hjulet og tar i. Uansett er det jo aldri dumt å skifte lager, og en relativt enkel fiks på problemet.

Takk for tipset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Navet er jo pressa inn i lageret, men drivakselen går jo igjennom lageret og er skrudd i navet, så dette blir klemt sammen. Så tror ikke du vil kjenne det så godt nei...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er heller ikke forskjell på om du gir på, lar motor løpe uten å dra eller bremser på giret? (spør for å utelukke selve diffdrevene)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at det ikke er noe som tar borti drivleddene på diffen da, har vært borti at eksosen tok borti drivleddet med umbraco skruene som tok borti og lagde stygg lyd, dog rimelig udramatisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at når bilen henger/står på bukker så er ikke bakstillingen belastet. Da vil drivakslinger og ledd ha en annen posisjon enn når bilen står på hjula.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, ikke noe forskjell om man gir på, eller lar bilen rulle i fri. Jeg finner heller ikke noe som tar borti.

Det kan jo være en drivknute som når den blir belastet, eller får den normale vinkelen, steller i stand alt trøbbelet. Ser at det har sprutet litt fett ut av den indre drivknute mansjetten på høyre side.

Uansett har jeg bestil nye hjullager, og starter med det. Skifter alle foringer i bakstillinga med det samme.

Takk for innspilla, skal komme tilbake når jeg finner ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.