Audi 90 2.3 20v bruker mye bensin, fusker og jager på tomgang.

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en audi 90 2.3 20v quattro - 1989 modell.

Kjøpte den for ikke så lenge siden og da sa selger at den er tungstartet og lugger noen ganger - spesielt ved gasspådrag. Tenkte først det var bensinpumpe/filter, så det ble bytta i dag, men bilen er like vrang.

 

Den er lett og starte når den er kald, men hvis den er god og varm så kan jeg dra den leenger på startern før den hoster til en par ganger og går litt før den dør ut igjen. Starter somregel på 2. forsøket, men må fortsatt dra den lenge på starteren.

Når den først har startet så hoster den mye, ryker veldig svart og bør helst få stå i ro på tomgang før den kjøres.

 

Når den går på tomgang varierer den fra 400-2500rpm, men kan ligge lenge stabilt på ca. 850-900rpm.

 

Under kjøring så fusker den noen ganger ved pådrag, men også ved vanlig rolig landeveiskjøring. Bruker også EKSTREMT mye bensin, brukte idag ca. 15l på 7 mil rolig kjøring. Den drar godt hvis jeg lar fjøla gå til gulvet, men har ikke gjort det idag fordi at jeg skulle se hvor mye bensin den faktisk bruker.

 

Jeg og noen kompiser har kommet frem til at det kan være kaldstartdysa, men er ikke helt sikkre på dette. Så hvis noen kan komme med tips og slikt hadde det vært kjempefint. Har søkt litt på forumet her, men fant ikke noe jeg ble klokere på.

 

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nesten sånn min er og er . men jeg har 2L. Finner ikke ut feilen selv. Så Pm meg hvis du finner ut noe:D så kommer jeg tilbake når jeg har funnet ut noe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke uvanlig at disse motorene tuller mye.

Min og har ujevn gange. fjusker og bruker litt mye bensin.

Er vanskelig å finne årsaken til dette.

Virker som hjernen min er litt ugrei.

Plutselig strater ikke bilen, men ett lite dunk på den er den grei.

Får søke litt rundt på forumet.

Kan hende det gir deg noen svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et supertips her er å sjekke dynamo, ladespenning og jordingspunkter på motor og gear

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg hadde nesten de samme symptomene på min for en stund siden.

 

Sjekket masse deler, og byttet en del, men hadde jeg bare dratt til øyenlegen først så hadde jeg sett det tidligere :)

 

Lekkasje i vakuumslangen/oljedampslangen. Var helt smuldret opp nede ved blokka, samt i 90 graders bøyen inn til toppen. Fant noen andre små lekasjer ved hjelp av litt startgass dusjing ved mistenkelige steder.

 

Drar bilen falskluft er den helt umulig. Er så masse rare symptomer som skjer.

 

Håper dette er til hjelp

 

Mvh

Chris

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

 

Skal se på det i morgen, men har det noe med det ekstreme bensinforbruket og gjøre?

Jeg hører jo at bilen drukner i bensin noen ganger.. Veldig plagsomt, spesielt med tanke på dagens bensinpriser.

 

 

@ Rune:

Nå vet ikke jeg hvor mange volt det orginale voltmeteret i modtkonsollen viser når nåla står litt bakom streken som kommer etter 12V. Men den ligger stabilt der i allefall, fikk bytta spenningsregulatoren, men hjalp bare bittelitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noe av de samme symptomene på min bil, men den bruker ikke så mye bensin som din.

Min gamle 2,0 derimot brukte MYE bensin og fusket under pådrag for en tid tilbake. Etter å ha prøvd litt forskjellig så byttet jeg lambdasonde, og bilen fungerte helt knall deretter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt å leste meg igjenom både nye og gammle poster inne på forumet her til nesten halv 3 i natt å da kom jeg stort sett tilbake på Lambdaen. Har heldigvis en slik liggende, så skal få prøvd og bytta den i dag, så får vi se. Den rare tomgangen kan komme av sliten/ødelagt LMM.

 

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang tomgang så rens opp tomgangsmotoren din så tipper jeg det hjelper.

ANg forbruk så bytt lamda

Ang tungstart bytt vanntempføler bak på toppen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang tomgang så rens opp tomgangsmotoren din så tipper jeg det hjelper.

ANg forbruk så bytt lamda

Ang tungstart bytt vanntempføler bak på toppen

 

 

Hvor sitter tomgangsmotoren? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

 

Skal se på det i morgen, men har det noe med det ekstreme bensinforbruket og gjøre?

Jeg hører jo at bilen drukner i bensin noen ganger.. Veldig plagsomt, spesielt med tanke på dagens bensinpriser.

 

 

@ Rune:

Nå vet ikke jeg hvor mange volt det orginale voltmeteret i modtkonsollen viser når nåla står litt bakom streken som kommer etter 12V. Men den ligger stabilt der i allefall, fikk bytta spenningsregulatoren, men hjalp bare bittelitt.

 

Mål ladespennig rett på batteriet med et multimeter.

Har hatt slike symptomer på 2 biler tidligere, og begge gangene var årsaken dårlig lading og dårlige jordpunkter.

Koster lite å skru løs jordpunktene og rengjøre dem, så start der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor sitter tomgangsmotoren? :)

 

Den sitter ved luftfilterboksen din. Går en middels tjukk slange inn på den og ut igjen, samt 2 små ledninger.

 

En fin side om disse motorene og bilene er http://www.20v.org

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant den, googlet delenr. som sto på :)

 

Den fusker ikke og går fint på tomgang nå. Men den kan være litt tungstartet innimellom og bruker fortsatt mye bensin. Byttet lambda, rensa luftfilter og tomgangsventilen.

 

Men kan ikke si meg heelt sikker ang. bensinforbruket enda, da jeg vil kjøre den så og si tom nå å så regne ut snittet. Hadde like rundt 50l bensin i dag når jeg begynte kjøringa.

 

Takk for hjelpen så langt folkens! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde i gamledager en 90 coupe me 7A-motoren. Etter at jeg solgte den hadde nye eieren lignende problemer, ett vanvittig bensinforbruk, og da selvfølgelig følgefeil som at bilen var tungstartet og svartlågan lå etter bilen.. Etter som jeg forsto var det bensinmengdefordeleren som var gått da.. jeg kan ikke banke gjennom å si det sikkert, men syns det symtomene som du har igjen nå ligner fælt. Den bilen hadde da jeg solgte den 130.000 miles på telleren, men gudene vet hvor langt den egentlig var gått..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde i gamledager en 90 coupe me 7A-motoren. Etter at jeg solgte den hadde nye eieren lignende problemer, ett vanvittig bensinforbruk, og da selvfølgelig følgefeil som at bilen var tungstartet og svartlågan lå etter bilen.. Etter som jeg forsto var det bensinmengdefordeleren som var gått da.. jeg kan ikke banke gjennom å si det sikkert, men syns det symtomene som du har igjen nå ligner fælt. Den bilen hadde da jeg solgte den 130.000 miles på telleren, men gudene vet hvor langt den egentlig var gått..

Er nok feil det der for 7A har elektronisk sprut og ikke mekanisk

Så fins ingen mengdefordeler der da

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjørte fra 3/4 tank og ned til 2/4 i dag, var vel ca. 14l mellom de to punktene på målern når jeg starta og har nå kjørt 11mil, så tror nok det har ordnet seg. Kommer med en liten update når det er tid for fylling igjen =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter litt med 7A'en min jeg også:)

Mye av de samme symptomene som deg, bortsett fra at den ikke er tungstartet, men den går såvidt på tomgang, mye opp og ned.

Har skjekka det meste, eneste jeg ikke har skjekka enda er fordeleren, så håper at det er den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok feil det der for 7A har elektronisk sprut og ikke mekanisk

Så fins ingen mengdefordeler der da

 

Se der ja.. :o Har nok missforstått han hvis dette er riktig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.