#1 Skrevet August 9, 2009 Jeg leser i Biltema sin katalog at de har fått inn slik bremsevæsketester i det voksende sortimentet. Hvordan fungerer denne egentlig? Jeg forstår at den måler kokepunkt og at det er mulig, men jeg har alltid trodd at bremsevæsken i kaliper står mer eller mindre stille... altså at det ikke er noen stor utskiftning med det som er i beholderen og da blir det jo helt merkelig å måle kokepunkt på væsken i beholderen... Jeg har tydeligvis hatt en gal oppfatning av hva som skjer i bremsesystemet. Noen som har en enkel forklaring på dette? Altså hva som skjer med bremsevæsken i systemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 9, 2009 Måler ikke en slik bremsevæsketester hvor mye vann det er i bremsevæsken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 9, 2009 Måler ikke en slik bremsevæsketester hvor mye vann det er i bremsevæsken? Jepp, altså kokepunktet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 14, 2009 Men er det ingen som kan forklare hvordan bremsevæsken oppfører seg i systemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 14, 2009 Kan prøve å begi meg ut på en forklaring basert på mine kjemikunnskaper. Bremsevæske er såvidt jeg vet en hygroskopisk væske, dvs. den trekker til seg fuktighet. En hygroskopisk væske vil alltid prøve å opprettholde en homogen blanding, en homogen blanding inneholder lik mengde av alt i hele blandingen uten noen form for skille mellom de forskjellige stoffene , i dette tilfellet vann og bremsevæske. Samtidig så vil området som er eksponert for fuktighet muligens inneholde litt høyere fuktighet enn resten av væska, om ikke væska er mettet fra før, avhenger av hvor eksponert væsken er for fuktighet. Hvordan dette utarter seg i et så tilnermet lukket system som bremsesystemet er jeg usikker på, men på sikt så vil all bremsevæska ha noen lunde lik fuktighet i beholderen og ved caliperen. Håper ikke jeg er helt på jordet her, men utifra hva jeg har lært teoretisk så er det sånn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 14, 2009 Bremsevesken står mer eller mindre stille. Beholderen er kun der for å etterfylle bremseveske ned til calipteren når bremse skiver og klosser blir slitt, Med andre ord når stemplet blir trykt utover. Så på en måte blir det feil å måle bremsevesken i beholderen. For veska kan være god i beholderen fordi den har ikke fått noen påkjenninger. Mens bremsevesken som står inne i calipteren har et alt for lavt kokepunkt. Men det er alt for vanskelig å tungvindt å måtte skru av et hjul for å så få noen til å trykke på pedalen for å tappe ut litt veske. Det heter at bremsevesken skal byttes vært andre år eller med 40.000 km(litt usikker på km). Men kan låve deg at bremsevesken har et lavt kokepunkt allerede etter 20.000 km for de som kjører litt aktivt. Feks om du tar biltema sin bremseveske måler, Der lyser det "Rødt, Gult og Grønt". Lyser det Gult i beholderen så er bremsevesken garantert rød nede i calipteren. Min oppfatning er at folk bytter bremseveske alt for skjeldent, å at det faktisk er alt for lite kontroller på veskene som blir solgt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...