"ulyd" ifra innsug ved gasspådrag/giring

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en '05 A6 2.0 tdi, 140 hk.

Har i senere tid, dvs de siste 3 månedene, hatt et fåtall nye lyder ved kjøring.

Disse lydene kommer ifra innsuget mest sannsynlig, er lik den lyden man har hvis man kjører uten

resirkuleringsventil og med åpent filter på en bensindrevet bil, kan til tider også minne om lyden fra en litt eldre scania med rake rør, skikkelig plystring ved giring.

Disse lydene har blitt mer og mer merkbare, og var på verksted med bilen i juni, hvor de byttet en AGR ventil i forbindelse med at den fusket ved jevn gass.

Gjorde de da oppmerksomme på lyden, og de skulle undersøke det, men hadde kommet frem til at det ikke var noe farlig.

Jeg på min side blir litt skeptisk, og mener at noe ikke er som det burde være, da jeg aldri har hørt denne typen lyder i en tdi før.

Noen som har en formening om hva dette kan være?

Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

lyddemping i luftfilterboksen som er sliten, flere som har hatt samme problem på lik bil.. eventuelt en ladetrykks lekasje. men mest sansynlig luftfilterboksen som er problemet.. byttet flere og lyden blir vesentlig bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, vil det si at selve boksen er dempet med en form for dempingsmateriale som kan byttes ut, eller må man bytte boksen?

Hørtes litt snodig ut, ladetrykkslekkasje vet jeg ikke om det er, mulig jeg ordla meg litt feil i første post, lyden kommer akkurat idet man slipper gassen rett etter et pådrag eller ved girskift, mest ved lave turtall, fra 1200 til 2500 o/min.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer og her går det en trykk bølge ved gasslipp og den slår ut i luftfilterboks. inne i boksen er veggene satt opp med skumgummi. når denne blir sliten så høres denne sjokkbølgen som slår ut i filteret mye bedre... hørt en slik motor med åpent filter? overdøver dump lu\yden ved gasslipp på de fleste 1.8t.. grunnen til at det høres best på det turtallet er at denne motoren har høyest ladetrykk i det området og derav også en større sjokkbølge (brått endrende luftstrøm hastighet ved gasslipp). som sagt har byttet mange på jobben med nøyaktig samme klage som du har:) er trykk system tett så er dette trolig årsaken:) lyddempingen er ikke å få kjøpt løs.. (kan se helt fin ut selv om den er sliten)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

The sweet sound of compressor stall..........;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin fin lyd det der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer og her går det en trykk bølge ved gasslipp og den slår ut i luftfilterboks. inne i boksen er veggene satt opp med skumgummi. når denne blir sliten så høres denne sjokkbølgen som slår ut i filteret mye bedre... hørt en slik motor med åpent filter? overdøver dump lu\yden ved gasslipp på de fleste 1.8t.. grunnen til at det høres best på det turtallet er at denne motoren har høyest ladetrykk i det området og derav også en større sjokkbølge (brått endrende luftstrøm hastighet ved gasslipp). som sagt har byttet mange på jobben med nøyaktig samme klage som du har:) er trykk system tett så er dette trolig årsaken:) lyddempingen er ikke å få kjøpt løs.. (kan se helt fin ut selv om den er sliten)

Er med andre ord ikke farlig å kjøre med da?

Ble bare så observang pga at det kom rett etter bilen var på service.

Men takk for hjelpen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er med andre ord ikke farlig å kjøre med da?

Ble bare så observang pga at det kom rett etter bilen var på service.

Men takk for hjelpen. :)

Ingen fare:) nytt luftfilter på service tenker jeg med mindre motstand til å dempe trykkbølgen også i kombinasjon med sliten lydemping. er kun en komfort funksjon den dempingen og ellers ingen funksjon:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Låner denne tråden litt. Jeg har også en ulyd ved gasspådrag. Noen ganger kommer den ikke, men kommer mest når den blir kjørt lenge og blir god og varm. Bilen er en B7 1.9Tdi. Kan det også være luftfilterboksen? Høres jo ut som jeg kjører uten filterboks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.