#1 Skrevet August 9, 2009 Har hatt dette problemet med Golfen min etter senk. Tror ikke senken er årsaken, men heller at det merkes 10x bedre med skamsenk. Lavere bilen er, jo bedre merker man det. Kjenner det i rattet at det rister når jeg kjører rett fram, og kjenner det enda bedre når jeg svinger mot høyre. Svinger jeg mot venstre derimot, da er det stille og rolig som skjæra på tunet. Har selv tenkt på hjullager, men merket ikke noe slark i dette når jeg hadde bilen oppe og kjente på det. Hører også den pulserende lyden godt, og merker det egentlig i hele bilen. Forslag? Bærekule, foringer, styrestag etc? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 10, 2009 Drivledd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 10, 2009 Tanken har slått meg, men hører ikke noe kakling i noen drivledd ellers. Og har heller aldri vært borte i at det har vibrert så grådig av dårlige drivledd på noen biler før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 10, 2009 Trenger ikke kakle. Kan være treghet i ledd som fører til vibrasjonene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 10, 2009 Er ikke drivaksling som går imot chassiset? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 10, 2009 Det er det indre drivleddet Øyvind sikter til - da på høyre side. Mest sannsynlig er den høyre akselen altfor lang nå, slik at selve akselen maser i drivaskelflensen (og leddet er strukket til sin ytterste toleranse). Dette gir risting rett fram og det forsterkes i venstresvinger. I høyresvinger avlastes det høyre leddet og det blir (litt) mindre risting. Om du plukker av akselen vil du sikkert se at det lille dekslet i senter av drivakselflensen er slitt i filler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 10, 2009 Det er det indre drivleddet Øyvind sikter til - da på høyre side. Mest sannsynlig er den høyre akselen altfor lang nå, slik at selve akselen maser i drivaskelflensen (og leddet er strukket til sin ytterste toleranse). Dette gir risting rett fram og det forsterkes i venstresvinger. I høyresvinger avlastes det høyre leddet og det blir (litt) mindre risting. Om du plukker av akselen vil du sikkert se at det lille dekslet i senter av drivakselflensen er slitt i filler. Hadde akkurat samme problem på min gamle Jetta II`er med gewinde og 8x14.....den spiste indre drivledd som drops 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 10, 2009 Det er det indre drivleddet Øyvind sikter til QUOTE] Stemmer det. Har vært borti lignende på en toyota. Men da var det mest vibrasjoner ved pådrag. Men tenkte at skamsenkingen ville gjøre sitt til at man merker det uten gasspådrag også. Tipper man vil finne slitasjespor etter leddet i den indre flensen, og at det pga dette vil skape vibrasjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 10, 2009 Takk for tips, Øyvind! Er ikke drivaksling som går imot chassiset? Nope, det har jeg også tenkt på og sjekket ut. Det er det indre drivleddet Øyvind sikter til - da på høyre side. Mest sannsynlig er den høyre akselen altfor lang nå, slik at selve akselen maser i drivaskelflensen (og leddet er strukket til sin ytterste toleranse). Dette gir risting rett fram og det forsterkes i venstresvinger. I høyresvinger avlastes det høyre leddet og det blir (litt) mindre risting. Om du plukker av akselen vil du sikkert se at det lille dekslet i senter av drivakselflensen er slitt i filler. Indre, ja. Tenkte på yttre, jeg. Men nå er det jo i venstresvinger det blir stille, og i høyresvinger det låter - ikke motsatt sånn som du sier, Andreas. Men du mener fortsatt at det er det som er problemet, eller hva? Og hva er en eventuell løsning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 11, 2009 Noen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 11, 2009 Men nå er det jo i venstresvinger det blir stille, og i høyresvinger det låter - ikke motsatt sånn som du sier, Andreas. Men du mener fortsatt at det er det som er problemet, eller hva? Og hva er en eventuell løsning? Hvilken side det gjelder var basert på mine erfaringer på G1. Jeg tenkte i min villfarelse at det ville være logisk at det også på G3 var den lange akselen som ble problemet. Men så har jeg aldri operert med slike senkinger som det her er snakk om heller. Løsninga jeg kom fram til den gangen var kort og godt kortere aksel på problemsida. Dersom du demonterer akselen på problemsida vil du helt sikkert se at drivakselflensen har fått unngjelde og at det lille dekselet i senter av flensen er malt i fillebiter; et sikkert tegn på at akselen er for lang. Du vil sannsynligvis ikke få ut akselen uten å løsne camberjusteringsbolten/skru løs innfestinga av styrelageret i overkant, ettersom akselen er så lang at du ikke får den vekk fra drivakselflensen. En annen ting: Dersom man har kjørt lenge nok med for lang/-e aksel/-er mases også simmerringen på drivakselflensen i filler. Da fylles det indre leddet med girolje, fettet vaskes ut og det hele toppes med ei risting ut av ville H.. uansett om det svinger eller går rett fram. Før dette skjer bør du ha sett pøler av girolje under bilen (og fullt så ille er det nok ikke i ditt tilfelle ennå). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 11, 2009 Så da vil det si at når jeg svinger til venstre - den siden det ikke låter når jeg svinger - da er drivakslingen i mer riktig lengde, noe som igjen tilsier at ristingen gir seg? Bare for å sjekke at jeg henger med her;) Kortere drivaksling tenkt jeg meg at var en løsning, men da lurer jeg altså på hvordan jeg skal gjøre dette. Hva slags bil får jeg eventuelt en kortere drivaksling fra? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 11, 2009 Etter å ha lest problem-stillingen din så tipper jeg også på at det er indre drivledd som er årsaken, du burde ta ut akslingen(e) og sjekke indre ledd for skader, ta det av akslingen og pelle det fra hverandre, da ser du lett om er noe galt. -Kan også være balanse loddet som sitter på den lange akslingen som har løsnet! Har den det kan du kappe den av og kaste den ( har sjelden noe hensikt) gjort det på et par kundebiler når jeg jobbet på Møller...(da var den løsnet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 11, 2009 Du tipper at det indre drivleddet er ødelagt og jeg bare kan sette på nytt, og vips er bilen så god som nye? Eller mener du at det kommer til å bli bra med nytt, men at det blir ødelagt etter ei kort stund pga for lang drivaksling? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 11, 2009 Som sagt så ville jeg kontrolert begge de indre leddene, skru ut akslingene og plukk de indre ledda fra hverandre, så tipper jeg du finner feilen, jeg slet ut et indre ledd på Silvern etter 5-6 år med 60 senk. Hadde begynt å bli groper i indre ledd der kulebane til kulene ligger, nytt ledd ordnet feilen, da hadde jeg vibrasjoner og svak dunkelyd ved rett frem kjøring. Så med nytt ledd tipper jeg saken din er løst......for en stund! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 11, 2009 Som sagt så ville jeg kontrolert begge de indre leddene, skru ut akslingene og plukk de indre ledda fra hverandre, så tipper jeg du finner feilen, jeg slet ut et indre ledd på Silvern etter 5-6 år med 60 senk. Hadde begynt å bli groper i indre ledd der kulebane til kulene ligger, nytt ledd ordnet feilen, da hadde jeg vibrasjoner og svak dunkelyd ved rett frem kjøring.Så med nytt ledd tipper jeg saken din er løst......for en stund! Takker for svar, Roger;) Men løser seg for en stund? 2 år eller 2 måneder du tenker på da? Og vil fortsatt vite hvordan jeg kunne gjort det med en kortere drivaksling også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 11, 2009 Mener jeg har lest om samme problematikken rundt kortere drivaksling. Prøv å søke litt på forumet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 11, 2009 Har søkt, men fant ikke noe:o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 12, 2009 Tar denne frem til 1. side igjen. Bare å komme med innspill til hva jeg kan gjøre. Jo flere muligheter, jo bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 12, 2009 Du kan starte med å sjekke lengden på drivakslene i Haynes-manualen til G2. Med litt flaks er den venstre/begge kortere der. Husker i alle fall at den vestre fra G2 overraskende nok var 0,5 cm kortere enn ditto fra Einser. Høyreakselen min ble korta hos Unicardan på Karihaugen i to omganger våren 2004, dersom det skulle være aktuelt å korte inn aksler framover. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 12, 2009 Tenkt på det samme selv, at fra Golf 2 kan det være kortere. Tviler sterkt på det, men verdt et forsøk å sjekke det ut. Hvor mye betalte du for å korte inn akslingen den tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet August 12, 2009 Sånn omtrent 1400 kr (pr. gang). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet August 13, 2009 Overkommelig pris det, selv om det sikkert er dyrere nå enn da. Får få fatt på komplette drivakslinger til Golf 2 og prøve det først, tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet August 15, 2009 Låner tråden din litt Mads Kristian. Har fått en merkelig klunkelyd fra venstre side foran på treern min jeg også. Dette oppsto i dag, på vei hjem fra Frysja. Merka det første gang da jeg bremsa litt brått. Klunke-lyd som jeg ikke greier å plassere helt. Lyden oppstår kun ved rett-frem-kjøring, og hvis jeg bremser eller lar motoren bremse. Ligger jeg i sving, hører jeg ingen ulyder. Har vanskelig for å tro dette kan være indre ledd, eller? Noen som har forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 14, 2009 Skiftet til komplette drivakslinger fra Golf 2 i dag, og nå er problemt borte - for nå. Om det kommer tilbake eller ikke, det gjenstår å finne ut. Skiftet først på høyre - den lengste akslingen - men uten noe bedring. Skiftet derfor på venstre side også, og da ble det bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...