#1 Skrevet August 10, 2009 (endret) Skal avsted å se på en S4 2.2t denne uka, og lurte på om det er noe spesielt jeg burde se etter? coiler, drivverk, girkasse? Takker for svar ~ Tommy 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 11, 2009 Så da er det bare det " vanlige " jeg skal se etter? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 11, 2009 guide: http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/hidden/a1495/a1495.php&var= 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 11, 2009 Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 25, 2012 Håper ikke trådstarter har noe i mot det men jeg trekker opp denne tråden i stedet for å lage ny. Jeg skal avgårde å titte på en 94 mod S4 snart og lurer da på et par ting. Blant annet: Var det Airbag på 94 mod uten ufo bremser? Nåværende eier har kjørt med en større turbo og hentet ut rundt 350 hk på original bunndel, bilen har rullet 280000km, er det grunn til å frykte noen form for havari i bunndelen? Håper på noen kjappe svar:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 25, 2012 Min 94 uten UFO, altså samme bremser som S6, har airbag. Hvis det bare er turbo som er byttet yter den ihvertfall ikke 350. Jeg ville sjekket opp hva som er byttet og avkrevd bremsepapirer. Motoren kan være moden for overhaling grunnet km. Det er også folk som har opplevd å bøye rådene med dette effektuttaket. Men igjen så fungerer det uten problem for andre. Så med andre ord er det ingen direkte fasitsvar. Bruk hue når du kjøper bil og for guds skyld sjekk forsikring før man kjøper. Mitt beste tips er at det bør komme klart fram hva man har gjort og gjerne med dokumentasjon. I dette tilfellet bør han ihvertfall ha skiftet bakre eksos, turbo, eksosmanifold, dyser (kan også kjøre opp trykket på org. dysene), luftfilter (ikke kon-filter), dumpventil (ikke åpen), clutch og ikke minst en god chip, helst møllekjørt hos en anerkjent tuner. Håper dette hjelper litt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 25, 2012 Flotte og konstruktive svar! Det setter jeg pris på I og med at jeg ikke har sett bilen kan jeg ikke si så mye om tilstanden men ut i fra bildene ser den brukbar ut. Bilen har ikke vært bremset men det sitter en turbonetics e46 og annen manifoil samt en chip som i følge selger skal gi rundt 350 i motor. Etter hva jeg kan se så er det original dumpventil/resirk som sitter på. Jeg har aldri eid turbomotor før, men er rådekrølling eller rådebank slik som kommer plutselig eller kan man høre at den har tendenser? Er også 3 toms eksos helt ut. Kan denne bilen være et ok kjøp eller er jeg garantert katta i sekken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 25, 2012 Husk at med slik bil kommer lyktestolpene enda fortere Tror jeg fant annonsen, såg ut som mye bil for pengene Tror ikke de har noe vondt av et 300-350 oppsett. Min 3B har gått 252000 nå og bruker ikke merkbart med olje engang, ganske imponert over motoren AAN burde ikke være dårligere. Rådene skal tåle 350-400hk fint på et riktig oppsett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 25, 2012 Husk at med slik bil kommer lyktestolpene enda fortere Tror jeg fant annonsen, såg ut som mye bil for pengene Tror ikke de har noe vondt av et 300-350 oppsett. Min 3B har gått 252000 nå og bruker ikke merkbart med olje engang, ganske imponert over motoren AAN burde ikke være dårligere. Rådene skal tåle 350-400hk fint på et riktig oppsett. Hihi jeg har lært leksa mi:P Jeg er jo skeptisk til biler som denne jeg ser på og vil jo være det når jeg tester den. Forøvrig nyter jeg stadig synet av S2 din utenfor skolen:) Flott bil! Jeg har jo heller ingen formening om hvordan tidligere eiere har behandlet denne bilen men det merker jeg vel fort på selger når jeg møter i person. Hittil har det virket OK. Nei, alt står vel på hvordan jeg oppfatter bilen når den skal i ilden på fredag. Men jeg har jo lyst til at den skal stå til forventningene:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 25, 2012 Vi har også noen kjøpsguider i klubbens Wiki: http://wiki.vwaudi-club.no/index.php/S6_C4_Typ_4A_(1994-1997) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 25, 2012 Å dra ut 350Hk på original manifold og intercooler synes jeg er ufornuftig. Den toppen har virkelig fått kjørt seg av hva som gjelder varme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 25, 2012 Den var fiffig Steinar, visste ikke om wikien faktisk. Forresten, bilen er visst EU godkjent nylig, gir det noen indikasjon på hvordan motor er? Det sier vel litt om bremser hvertfall? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 25, 2012 Å dra ut 350Hk på original manifold og intercooler synes jeg er ufornuftig. Den toppen har virkelig fått kjørt seg av hva som gjelder varme. Var det jeg selv stusset litt på og, jeg vet heller ikke hvor lenge dette settet har stått på. Som sagt er dette noen av tingene jeg planlegger å snakke med selger om på dagen. På hvilken måte vil ekstra varme kunne skade toppen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 25, 2012 Den var fiffig Steinar, visste ikke om wikien faktisk. Forresten, bilen er visst EU godkjent nylig, gir det noen indikasjon på hvordan motor er? Det sier vel litt om bremser hvertfall? Sier pent lite om motor, med mindre den lekker store mengder olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 25, 2012 Co og hc bør gi non indikasjoner på motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 25, 2012 Å dra ut 350Hk på original manifold og intercooler synes jeg er ufornuftig. Den toppen har virkelig fått kjørt seg av hva som gjelder varme. Synes ikke det er direkte ufornuftig med original cooler på 350 hk, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 26, 2012 Ser jo litt opprånet ut den der da Uorg eksos => er det katalysator, bra utført eller hjemmesnekra. Gammel manifold => Sprukket? Type? Org RS2, billig replika eller kvalitetsvare. Åpent filter => Kan føre til gåen LMM. Noe spesiell grunn til at det er montert. Ser ut som uorg ladetrykkstyring => Hvorfor kjøre manuell styring? Kobler sperra ut ved 30hm/h => Hvis ikke er ledningen klipt som kan vitne om rævkjøring Ikke benkekjørt => Passer ferdigchipen til oppsettet, eller er det litt ræva kjørbarhet. Hvis du ikke får kvittet deg med varmen i toppen, vil man øke temperaturen på forbrenningskammeret og bilen vil gå dårligere. Det vil vel også være økt fare for banking og brente stempler grunnet for tidlig antennelse av bensinen. Vet ikke hvor relevant dette vil være i dette tilfellet. Original cooler funker greit på et slikt oppsett, kan merke det på varme dager med køkjøring osv. FMIC som ikke krever en særdeles stygg framfanger koster noen kroner. Det er maaaaasse å skrive om dette, men søk litt på forumet så kommer det opp en god del svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 26, 2012 Setter pris på flotte svar. Ser ut som en dårligere og dårligere ide dette her. Jeg vil uansett komme til å titte på bilen i morgen og lage en liten liste med sjekkpunkter på forhånd som jeg går igjennom med eier, så kan jeg skrive ned svarene jeg får i denne tråden. I og med at jeg overhodet ikke er nødt til å bytte bil så har jeg jo tid til å sitte på gjerdet å vente litt om den skulle vise seg å ikke duge:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 26, 2012 Hei, han har visst "glemt" å hatt slangeklemmer på 90gr bendet imellom turbo og LMM, her suger den falskluft hvis dette ikke har blitt fikset etter bildet ble tatt. En EU kontroll gir forøvrig ingen indikasjon på tilstand motor mekanisk. De sjekker vel at den ikke lekker olje, samt gir jo avgasstesten en pekepinne på om ting er igjorden med sensorer, katalysatorer, samt at den ikke forbrenner sin egen olje, som kan komme av dårlige stempelringer, ventiltettninger og turbo. Går motoren fint uten store vibrasjoner eller ulyder og fjusk så er vel ting OK. Oljetrykk bør ikke være under 2 bar på tomgang v varm motor på disse.. Bremser og foringer er sjekka på EU, så det skal vel være OK. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 26, 2012 Eu godkjenning er vel heller ingen garanti for noe som helst, så ta at en bil er eu godkjent med en klype salt. Fortsatt mange som jukser og trikser med eu godkjenningen. Ta heller med deg bilen opp i bukk, prøvekjør og sjekk ting selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 27, 2012 Eu godkjenning er vel heller ingen garanti for noe som helst, så ta at en bil er eu godkjent med en klype salt. Fortsatt mange som jukser og trikser med eu godkjenningen. Ta heller med deg bilen opp i bukk, prøvekjør og sjekk ting selv. Jeg har dessverre ikke tilgang på bukk men prøvekjøre skal jeg jo. Jeg har eid en A6 C4 tidligere og vet hva som var svakt på den, noe av det samme, hvertfall karosserimessig, gjelder sikkert for denne og. Quattroen er jo tilnærmet uslitelig så den er jeg ikke så bekymret for. Er mest motor, hvertfall tatt i betraktning at den er trimmet, jeg er mest skeptisk til. Jeg har fått mange gode tips her i tråden og det skal bli spennende å se hvordan det står til med bilen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 27, 2012 Jeg tror du burde få et greit inntrykk via bilens generelle tilstand. Hvorfor skal originalt innsug og intercooler være så skadelig for toppen på et slikt oppsett? Handler ikke det mer om bruken enn oppsettet i seg selv? Er bilen bare brukt på gate så burde det generelt gå bra, hvis det ikke er spesielt dårlig kjøling i toppen på disse? Jeg bare spør egentlig. Mulig motor må ut for å bytte tannstang på disse? I såfall er det jo greit at den er i orden. Er bilen EU godkjent, men ikke skulle vært det, så er det kanskje et godt grunnlag for evt heving av kjøp om ikke annet Takk for det forresten, bare å komme bort og slå av en prat hvis du ser meg en dag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 27, 2012 Mulig motor må ut for å bytte tannstang på disse? I såfall er det jo greit at den er i orden. Vet du hvordan man kan merke om denne er slitt? Jeg er jo ikke mekaniker og er litt usikker på hva tannstand er men jeg regner med at det er den som, "dytter" hjulene i rett retning. Takk for det forresten, bare å komme bort og slå av en prat hvis du ser meg en dag Det skal jeg, alltid hyggelig med en god bilprat. Spesielt en Audi prat:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 27, 2012 Sjekk at forsterkningsplata til tannstanga ikke er sprukket. Det er litt jobb å bytte denne. Sitter bak fjærbeinet inn mot motor. Førerside. Tendens til dette er knekkelyder ved sving. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 28, 2012 Hei, takk for alle tipsene:) I dag var jeg å tittet ganske nøye på bilen og prøvekjørte den og da tenker jeg det er rimelig at jeg deler mine erfaringer med folk som hjalp til her. Som noen sikkert hadde pønsket ut var det denne bilen det var snakk om: http://bil.autodb.no/?_cmd=results&ListOrder=&xChassisType_Multiple=0&xBrand_Multiple=1100020&xModel_Multiple=1235081&AdType=0&AdItemText_Match=&Price_Min=&Price_Max=&xYearModel_Min=&xYearModel_Max=&xMileage_Min=&xMileage_Max=&xTransmission=0&dummy_chkfuel1=on&dummy_checkbox=on#AdItemId1449922 Og med all respekt for nåværende eier deler jeg MIN oppfatning av bilen. Generell stand: Ingen skum i olja Ok i karosseri, noe bulker og byttet bakluke Relativt lite rust i karosseri, litt rundt lister. Liten rettet skade foran Interiør ganske bra, litt slitt her og der Veldig sliten lås/kandtaksmekanisme på førerside Fungerende sentrallås Noe rustent oppheng bak men ikke noe knirk eller slag i foringer Rustne kalippere men fungerende håndbrekk og brems Airbag ratt men ikke montert Gir og clutch funket bra Ikke klippet diff ledning Trim: 3 toms eksos helt ut, sveiset av ham selv, med katter fjernet Standard manifold Ny turbo fra KRB Standard intercooler Konfilter "under bilen" En form for manuell vakumstyring for wastegaten med justerbar ventil for å justere ladetrykk Standard fjær i wastegate Standard dyser Min oppfatning: Jeg oppfattet bilen som brukbar men sliten. Jeg har ikke kjørt S4 før men jeg fikk inntrykket av at denne hadde levd ganske hardt. Motoren gikk som et skudd og det overrasker meg ikke om det er over 300 under panseret. Jevnt over virket bilen ganske slitt men sikkert fett som bil nr 2 for noen som har tid til å skru ting som går i filler. Dette er ikke bilen for meg men den gir helt sikkert mye moro for den som kjøper den:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...