Verste sted å kjøre bil i bergen?

Anbefalte innlegg

In the spirit of small talk, tenkte å lage en tråd hvor folk kan legge ut hvor de minst framkommelige veiene i Bergen er, og deres verste kjøreopplevelser med senket bil.

Jeg ble lurt av Google Maps i går, den ba meg ta rett fram ved Fløibanen og fortsette oppover mot Øvre Skansen. Jeg tok nedi 3-4 ganger, og greide å få clutchen til å røyke midt inni en stim med japanske turister, mens jeg febrilsk prøvde å forsere de 120 graders svingene hver tiende meter, og angret bittert på at jeg ikke så ut vinduet, men heller holdt øynene klistret på GPSen.. Hva enn dere gjør, aldri prøv å kjør noe annet enn moped eller en Aygo opp de svingene der.

leimeg.jpg

Veien utenfor togstasjonen er jo også flotte greier for oss med litt lav bil :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste gang kjører ut ut øvregaten, opp til støletorget og videre til skansen regner jeg :D

Ellers kan jeg anbefale veien foran åsane senter, fartsdumpene der er jo rimelig høye

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundt bystasjonen, samt strandgaten og videre mot klostergarasjen er jo egentlig sykehusopphold for nesten enhver bil. Til og med biler som IKKE er senket har problemer her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den "midlertidige" humpen rett etter festplassen, kom heldigvis i firmabil 1ste gang jeg så den,har ikke prøvd m min, å kommer ikke til å kjøre der før den er vekk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stort sett alt som har med sentrum å gjøre er min erfaring! drit dårlige veier over alt, kjører kun ned i byen viss det står om liv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stort sett alt som har med sentrum å gjøre er min erfaring! drit dårlige veier over alt, kjører kun ned i byen viss det står om liv...

Agreed!

Var nettopp en tur på hjemlige trakter, og hadde glemt hvordan sentrum fortoner seg i senket bil. Var mer enn en gang med hjertet i halsen ja... Hva gjør stakkarene som bruker disse veiene daglig? Skifter hjuloppheng to ganger i året?? Det finnes vel knapt en gate uten hull og "naturlige" fartsdumper...

Skulle blant annet opp til en kompis i St. Jørgens Gate. Her var hele veien en "fartsdump" på langs, sinnsyke spor i veien! Eller skal man heller si en sinnsyk opphøyning i midten av veien?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

In the spirit of small talk, tenkte å lage en tråd hvor folk kan legge ut hvor de minst framkommelige veiene i Bergen er, og deres verste kjøreopplevelser med senket bil.

Jeg ble lurt av Google Maps i går, den ba meg ta rett fram ved Fløibanen og fortsette oppover mot Øvre Skansen. Jeg tok nedi 3-4 ganger, og greide å få clutchen til å røyke midt inni en stim med japanske turister, mens jeg febrilsk prøvde å forsere de 120 graders svingene hver tiende meter, og angret bittert på at jeg ikke så ut vinduet, men heller holdt øynene klistret på GPSen.. Hva enn dere gjør, aldri prøv å kjør noe annet enn moped eller en Aygo opp de svingene der.

leimeg.jpg

Veien utenfor togstasjonen er jo også flotte greier for oss med litt lav bil :D

Skjønner ikke hva du klager på, jeg bor jo oppe her:

leimeg.jpg

Er jo plass i bøtter og spann, det var KJEMPEPLASS her i vinter med A6 4B avanten vår (desverre uten Quattro)

Veldig mye kjekkere nå med Golf, forresten... : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, jeg er uenig. Hadde det ikke vært parkerte biler der hadde det jo vært greit, men når man plutselig får et par-tre meter mindre å boltre seg på så ble det fort litt trangt og stressnivået økte!

Merk: jeg hadde kvinnfolk som kartleser, hun var ikke mye tess heller :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt lengre ned i gata med pølsebutikken og bortover mot kirka og foto&video butikken synes jeg er jævlig de gangene jeg har glemt meg ut å kjørt inn dit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huff, jeg er uenig. Hadde det ikke vært parkerte biler der hadde det jo vært greit, men når man plutselig får et par-tre meter mindre å boltre seg på så ble det fort litt trangt og stressnivået økte!

Merk: jeg hadde kvinnfolk som kartleser, hun var ikke mye tess heller :D

Beklager, jeg glemte denne: : smil :

[iRONI on]

Er jo plass i bøtter og spann, det var KJEMPEPLASS her i vinter med A6 4B avanten vår

[iRONI off]

Helt enig, er ikke gøy å kjøre der oppe, spes når en ikke har kjørt der før. Tok meg 2 mnd å bli "vant" til de.

Første gangen med bil der, var med en 15m2 flyttebil... : eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg HATER å kjøre i sentrum. Prøver så godt jeg kan å unngå det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gamleveien til hjellestad er og fin å kjøra. svingete og gjenngrodd vei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg HATER å kjøre i sentrum. Prøver så godt jeg kan å unngå det.

Helt enig, skal eg til sentrum kjører eg rett i Klostergarasjen eller parkerer på Bystasjon og går derfra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig, skal eg til sentrum kjører eg rett i Klostergarasjen eller parkerer på Bystasjon og går derfra.

Det er vel en del utfordringer i både Klostergarsjen og Bygarasjen med senket bil. Mye pussige fartsdumper og kanter begge steder;).

Strandgaten, humpen rett etter Smørsbroen v/ teateret, brosteinen forbi den gamle brannstasjonen og veiene rundt Togstasjonen er de verste veiene i Sentrum etter min mening:). Mao. mange gode eksempler i Bergen sentrum:p.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbi torget og utover strandkaien, spesielt rett etter svingen på torget, venstre felt, kjørte der med Einseren på 13"....blei med den eine gangen.

Stort sett alle plasser der det er brustein er det rævva å kjøre, utenom kanskje de nylagte forbi kløverhuset.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristoffer: Var ikke helt sikker på om du var så vant med de svingene at du faktisk mente det helt der oppe :P Men så en del av de svære varebilene som sto der, og vi klødde oss litt i hodet på hvordan de hadde kommet seg ned dit i det hele tatt.

Jeg føler at bilen min rister i stykker på de brosteinene etter svingen på torget, noe mercedesfjæringer a-la sveve-på-en-sky er ikke tilstedeværende :(

Men det er tydeligvis ingen her som har vært borti russiske landeveier enda :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel en del utfordringer i både Klostergarsjen og Bygarasjen med senket bil. Mye pussige fartsdumper og kanter begge steder;).

Strandgaten, humpen rett etter Smørsbroen v/ teateret, brosteinen forbi den gamle brannstasjonen og veiene rundt Togstasjonen er de verste veiene i Sentrum etter min mening:). Mao. mange gode eksempler i Bergen sentrum:p.

Klostergarasjen er ikke bare bare nei. Tar nedi med eksosen på hver eneste av de små fartsdumpene med parkeringen, og det er ikke akkurat få av de heller.

Grieghallen parkering er ikke noe særlig heller, tar nedi masse der og :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rundt bystasjonen, samt strandgaten og videre mot klostergarasjen er jo egentlig sykehusopphold for nesten enhver bil. Til og med biler som IKKE er senket har problemer her.

x 2 ......... kjører ikke i byen lenger

trist at norges nest største by har så jævlige veier at folk med litt lave biler ødelegger alt på undersiden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke rart friele har X6, haha :D

kjørte over melkeplassen fra krohnegården når jeg skulle på treffet jeg var på nede hos dere, og SAAATAN! Trodde seriøst de KØDDET med meg når eg kom nedover. I første høyresvingen der etter langstrekken nedover, hadde de virkelig gravd opp veien på en måte som gjorde at det så umulig selv for en humvee å komme over. Jeg AAAANer virkelig ikke hvordan, men klarte på en eller annen rar måte å komme meg litt nedover, og tok en avstikkervei nedover mot venstre midt i svingen - og kjørte en syk omvei nedover.

Men herregud for en graving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, litt av en rute du valgte oppover mot skansen der Vegard! Den veien du viser til på bildet har jeg bare forsert som fotgjenger før, og kunne aldri ha falt meg inn å kjøre opp der med bil :P Bodde en periode i nordre skansemyren, og første gang jeg skulle kjøre oppover der hadde jeg en enorm tilhenger med hele flyttelasset i. Er evig takknemmelig for at bilen hadde automatgir!! ;P makan til veier alså. Heldigvis er Tiguan en bil med litt bedre bakkeklaring enn de fleste andre:P

Må også forøvrig nevne at det er ikke bare Bergen som har jævlige sentrumsveier i dette landet!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

korskirkealmenningen (tror det er den heter) er jo helt fæl. Citroenen jeg hadde kunne ikke kjøre i Bergen Sentrum, men Audi TT'en min klarer det.. MEN jeg kjører der minst mulig..

Hørte noe rykter om at hvis bilen din ble skadet og du kunne bevise at det var bybanen sin skyld så fikk du dekket kostnaddene for skaden. jeg tok nedi like ved minde. jeg snakket med bybanen og de bare meg kjøre opp der å ta bilder av skadene, og forløpet, men jeg var lite interessert i å skarpe opp fronten min i den svingen en gang til... men om du tar nedi og bilen "nesten" står fast. Ta bilder og klag det inn til de som er ansvarlig. det er visse begrensninger på hvor mye helling o.l. de kan ha uten å sette opp varsel eller lignende og da _kan_ du få det dekket. =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle steder de driver med Bybanen er jo nydelige greier :P I tillegg er jo fartshumpene på oppsiden av Langhaugen skole - på vei mot Sletten senter/Bergenshallen helt forbanna utrolig : bh : Hvem lager to enorme firkantede midt i veien? ALT tar jo nedi på de: dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, de er fantastiske! Jeg pleier å roe an ned til 10 km/t, ta ene hjulet på siden og håpe på det beste.. de er grusomme.. Men vær glad du ikke har kjørt i Haugesund, der er de enda større.. hvit oppå av alle skrapemerkene til folk.

Vi peiste rett over dem i sommer, jeg var i baksetet og halvsov, mens idiotkompisen min kjørte på. Endte opp med at jeg sto og skrudde og inspiserte i en halvtime etter at diverse mutre og skiver rullet bortover veien.. hrmpf.. Ser ikke poenget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en uke på jobb i bergen i en høy bil med go svingradius er det for meg ufattelig hvordan det er mulig og komme fram med litt lave biler med fwd som kanskje ikke har den samme svingradiusen. Har brukt et utall timer på å kjøre meg vil, og å kjøre omkjøringer som er så dårlig skiltet at man ikke skjønner hvor man skal og ikke hvor man kom i fra en gang. Hjelper meg lite når det står et skilt som sier at den og den veien er stengt ved Florida, når eneste plassen jeg vet om som heter Florida er i USA.

GPS er jo bortkastet siden det er så my omkjøring og enveiskjøringer ( som forøvrig altid går motsatt vei av det som hadde vært praktisk ) at det bare blir tull. Og kjører man først feil i Bergen kan man bare belage seg på å bruke en liten halvtime på og komme seg tilbake i det krysset man kjørte feil...

Skal tilbake neste uke for nye utfordringer, så om dere møter en sølvgrå Vito som kjører feil vei i enveiskjøring eller gjør andre krumspring så vis hensyn :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle steder de driver med Bybanen er jo nydelige greier :P I tillegg er jo fartshumpene på oppsiden av Langhaugen skole - på vei mot Sletten senter/Bergenshallen helt forbanna utrolig : bh : Hvem lager to enorme firkantede midt i veien? ALT tar jo nedi på de: dum :

kunne like godt satt opp murvegg der :P

men trikset med de er å kjøre RUNDT dem haha opp fortauskanten ;)

så går det

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.