Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det normalt å ha en del trykk i motor?

Merka det når jeg skulle etterfylle olje istad...

Åpnet påfyllingslokket, å merket godt at det var bra med trykk der...

 

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke være det, nei. Etterfylle olje sier du. Er det nødvendig da? ;)

Jeg har 2 ganger opplevd at åndinga fryser (men kan sikkert også gå tett sommerstid) og da har motoren plutselig begynt å bruke olje, samt at det blir trykk i motoren, slik som du beskriver det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bruker litt olje ja... vet det svetter litt fra toppdekselpakningen og o-ringen rundt peilepinnen men...

Åndinga er den som sitter under innsuget det? Motor er forresten 1.8t apu motor...

Hvis det er det så vet jeg den er gjennomtrekt med olje... lekker bra der...

Hadde vært greit å fått gjort noe med dette da.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan ser oljen som er i motoren ut da? (på oljepeileren) - samt oljelokket ditt.. noe tegn til andre farger enn olje der?

Bare tenker på om toppakningen din er gåen.. jeg har nettopp hatt lekkasje mellom vann-olje-eksos, og da fikk jeg trykk i oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Olja ser ut som den skal... Det gjør kjølevæska oxo... Lurer på om jeg skal bytte den åndinga til å begynne med hvertfall,

så får jeg se om det hjelper noe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fix åndinga di først, siden du ser at noe er galt :) Når du demonterer, så se om rørene er pakket med olje/koks/dritt. Er det det, så har du mest sannsynlig funnet årsaken til trykket i motoren, og kanskje til og med oljeforbruket :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki:) Er det kurant å demontere eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min bil (motorkode AWT) går åndinga i fra innsugsslangen, følger motoren på høyre side og ender i ett T-stykke bakkant motor ved torpedoveggen. Her går den ene enden inn på toppen, mens den andre enden fortsetter på venstre siden av motoren og ender i blokka inn under innsuget. Alt er grei skuring å demontere, eneste som kan være knotete er den delen som er under insuget. Men ingenting er umulig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki:) Da prøver jeg å demontere dette i morra:)

Takker for svar:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert lurt å planlegge med å ha litt deler tilgjengelig også. På min APU har jeg byttet plastrøret/svanehalsen fra blokk og til det T-stykket, det blir svekket av olje over tid, og fare for at det sprekker.

Dessuten har jeg nettopp byttet det T-stykket og en ventil som sitter i T-stykket. Dette er en ventil som styrer/sperrer om trykk/vakuum skal til innsuget eller til "pancake valve" foran turboen.

T-stykket + ventilen koster 150,- tilsammen, så greit å ha med. Pluss at en kan være noe mer hardhendt når en demonterer.

 

Jeg har også slitt med periodevis oljeforbuk på opptil 1 liter helt "plutselig", gjerne mot slutten av oljeskiftintervallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert lurt å planlegge med å ha litt deler tilgjengelig også. På min APU har jeg byttet plastrøret/svanehalsen fra blokk og til det T-stykket, det blir svekket av olje over tid, og fare for at det sprekker.

Dessuten har jeg nettopp byttet det T-stykket og en ventil som sitter i T-stykket. Dette er en ventil som styrer/sperrer om trykk/vakuum skal til innsuget eller til "pancake valve" foran turboen.

T-stykket + ventilen koster 150,- tilsammen, så greit å ha med. Pluss at en kan være noe mer hardhendt når en demonterer.

 

Jeg har også slitt med periodevis oljeforbuk på opptil 1 liter helt "plutselig", gjerne mot slutten av oljeskiftintervallet.

 

 

Det er APU jeg har oxo... Fant ut det at jeg burde hatt deler... hehe.

Den enden av t-stykket som går til innsuget detter snart av, pluss at plastrøret rett før svanehalsen har

en stor sprekk... Har lenge lurt på hvorfor det er så mye oljesøl på venstre side av blokka! Så nå fant jeg ut det hehe...

Regner også med at hele det systemet er fullt av koks. Putta fingeren inn i stålrøret på turbo-siden,

å der kom det ut endel koks kan du si hehe....

Men skal bli godt å få fiksa det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der, da er mysteriet mest sannsynlig løst:) Få byttet de defekte delene, og demonter samt rengjør de slangene/rørene som ikke blir byttet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å jadda:D

Skal hente deler i morra.... Så da er det bare å skru:)

Takker for svar:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.