#1 Skrevet August 12, 2009 Hei. Skal som sakt montere inn turbotrykksmåler. Fått med ei "T" kobling. Den skal kobles inn mellom wastgaten og turbo sant? Så lurer jeg på hvor sitter wastgaten på en 1,8 TQ AVJ motor? Takk for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 12, 2009 Hei.Skal som sakt montere inn turbotrykksmåler. Fått med ei "T" kobling. Den skal kobles inn mellom wastgaten og turbo sant? Så lurer jeg på hvor sitter wastgaten på en 1,8 TQ AVJ motor? Takk for svar! den sitter på turboen..... som på alle andre bensin org turboer fra vag 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 12, 2009 Hei.Skal som sakt montere inn turbotrykksmåler. Fått med ei "T" kobling. Den skal kobles inn mellom wastgaten og turbo sant? Så lurer jeg på hvor sitter wastgaten på en 1,8 TQ AVJ motor? Takk for svar! Monter den inn imellom en vakumslange på innsuget du;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 12, 2009 Nå har ikke jeg noe særlig peiling på turbo motorer. Men hvilken av slangene? Er ikke noen guide på dette da? Foresten, er det noen som vet om ei side der jeg kan lære litt mer om turbo motorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 12, 2009 Wikipedia er fin hvis du vil lese litt om turbo, el er det bare og søke på google. Sette inn ttm er forsovit ganske enkelt. Ta en vacumslange, feks ved innsug el mellom turbo og trykklokka el på resirkulerings ventilen. Disse vacumstyringene er tynne slanger (5-6mm indre diameter) Klipp den i 2 og sett på t-stykket. På turboen er det en tynn slange på sugesiden ved innsug (fra filter) og trykksia (mot trykkgata) På trykklokka er det bare denne og på resirkulasjonen er det den tynneste av 2-3 slanger. Jeg klarer dessverre ikke legge inn bilder her ennå, el kunne jeg lagt inn bilder på dette. Men er sikkert noen andre som kan det. Jeg er nok for fersk her inne Men håper forklaringen hjalp deg litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 14, 2009 Wikipedia er fin hvis du vil lese litt om turbo, el er det bare og søke på google. Sette inn ttm er forsovit ganske enkelt. Ta en vacumslange, feks ved innsug el mellom turbo og trykklokka el på resirkulerings ventilen. Disse vacumstyringene er tynne slanger (5-6mm indre diameter) Klipp den i 2 og sett på t-stykket. På turboen er det en tynn slange på sugesiden ved innsug (fra filter) og trykksia (mot trykkgata) På trykklokka er det bare denne og på resirkulasjonen er det den tynneste av 2-3 slanger. Jeg klarer dessverre ikke legge inn bilder her ennå, el kunne jeg lagt inn bilder på dette. Men er sikkert noen andre som kan det. Jeg er nok for fersk her inne Men håper forklaringen hjalp deg litt. Hm, prøv å legg de inn i Photobucket 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 14, 2009 Hvor finner man trykk på en 1,9 TDI da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 14, 2009 Klipp slangen som går inn på eksosmanifoilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2009 Hvor finner man trykk på en 1,9 TDI da? her fant eg trykk på min golf v 1,9 tdi. lagde til ein nippel på trykkrøret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 14, 2009 Klipp slangen som går inn på eksosmanifoilen. innsugsmanefoild mener du? ;p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 15, 2009 Oki, så man må mekke hull i den slangen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 15, 2009 Trenger ikke lage noe hull i noe slanger Når ttm skal monteres så bruk slangen som går ut fra innsuget og til resirk-ventilen(dumpventilen). Kutt denne i to et lite stykke uten for innsuget og sett på T-stykket her Sett på slangene igjen og sett på en liten strips/klemme så dem ikke hopper av Bruk slanger som AKKURAT passer! Da slipper du lekkasje som igjen medfører til veldig redusert effekt og rar oppførsel. For å få slangen inn i bilen så gjør du følgene om du ikke allerede har gjort det: - Skru opp boksen til hjernen (Plassert øverst til venstre i motorrommet. - Løsne hjernen fra boksen, ikke ta av ledninger (Bare å løsne på den klipsen som holder den nede) - Lag et lite hull (akkurat stort nok til slangen) i gummitetningen inn i boksen til hjernen. - Dytt så slangen inn i cabinen gjennom åpningen du nå ser nede i "hjerne-boksen" - Så må du skru av dekselet over føttene på sjåførsiden slik at du får tak på slangen som nå ligger ventende Monter alt sammen igjen og pass på at det fremdeles er vanntett inn i hjerneboksen! Håper den guiden passet din bil, var ikke 100% sikker på hvor lik den er eldre modeller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 15, 2009 (endret) innsugsmanefoild mener du? ;p Hehe........Kan nok stemme det ja. AbsintruS! Beklager 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 16, 2009 Så jeg kan bare altså lage til en nippel på slangen mellom innsuget og intercooleren da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 16, 2009 Helst ikke... Har ikke en utgang på innsuget ditt? Å lage hull i trykkslanger er sjeldent lurt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 16, 2009 Helst ikke... Har ikke en utgang på innsuget ditt? Å lage hull i trykkslanger er sjeldent lurt.. Hm, ok. Men vil barometeret vise rett om en kobler den på en slange med vakum da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 17, 2009 Det vil jo kun være vakum i denne slangen når turboen ikke lader. Med en gang turboen lader vil det bli overtrykk i innsuget og du vil måle en positiv verdi i barometeret Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 17, 2009 Fant en nippel som var tettaigjen. Kan jeg bruke denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 17, 2009 Den kan brukes ja! Men skal også være en annen der! Men siden denne er ledig så er det bare å koble opp der! Det beste for måling av trykk er så nærme spjel som mulig, men denne vil nok gi gode nok tall fordi! Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 17, 2009 Ok Da blir nok den brukt. Vil bare skjekke hva turbotrykk jeg har 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...