Sporadisk effekt/startproblem AEL

Anbefalte innlegg

Fornøyd med bilen, men den har jammen noen rare quirks av og til...

 

En sjelden gang når jeg starter, hopper tomgangsturtallet opp på 1100-1200 o/m i rundt 3 sekunder, før en liten "blipp" på gassen opp til ca. 2000 o/m. Siden er tomgangen normal, men det er ikke noe "trykk" i motoren som vanlig fra ca. 1800 o/m. Det hjelper ikke å stoppe og starte igjen, men hvis bilen står over natta blir det oftest bra. Det kan gå måneder mellom hver gang det skjer, når det først forekommer er det sporadisk over 2-3 dager, og så oppfører motoren seg bra igjen.

 

Kan det være LMM når det er såpass tilfeldig?

 

Her er et dårlig opptak: http://homepage.mac.com/roffe/start.mp3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bookmarket den tråden :) Men det blir vanskelig å feilsøke når problemet er så sporadisk, i dag f.eks. har bilen vært helt fin... Jeg lurte vel egentlig på om det var et kjent problem med en kjent fiks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke umiddelbart et kjent problem som "alle" kjenner til.

Men om du går inn i den første linken i linken jeg sendte så handler den om å lage en langt mer utfyllende beskrivelse av problemet, vedlikeholdsstatus og feilsøkingsstatus. Hvis du lager det så er det stor sjanse for at noen skal kunne komme med noen spekulasjoner som kan sette deg på sporet.

 

Har et par teorier langt bak i hodet, men sannsynligheten for disse varierer med et par faktorer. Uten en bedre beskrivelse får du neppe bedre svar enn ville gjetninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo begynne med det jeg har kontroll på:

- Bilen har gått ca. 203000km

- Reg. reim byttet ved 146000km

- Bruker veldig lite diesel og veldig lite, om noe, olje

- Byttet olje og filter for ca. 1000km siden, bytter hver 10000km

- Ingen fuktighet i olje

- Nettopp byttet dysespisser til PP520 (hadde problemet før dette også)

- Byttet returslanger på dysene

- Har diesel i alle dysene

- Luftfilter er OK (KN innsatsfilter)

- Glødeplugger er OK

- Har blendet vakuumslange til EGR, men ikke sjekket for sot inni innsuget

- Sjekket trykk/vakuumslanger i motorrommet, alt ser helt ut

- Har noe hvit røyk ved kaldstart, må også dra den rundt 5-6 sekunder når den er kald, lite røyk og sot ellers

- Har renset LMM

- Har prøvd å koble ut LMM, da går bilen mye dårligere

- Remhjul og remmer er OK så vidt jeg kan se

 

Skal:

- sjekke dieselfilter

- kjøpe dyserens

- sjekke feilkoder i VAG-COM hvis jeg finner noen som har

- Har også tenkt å få sjekket timing på pumpa siden det tar litt tid å få startet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver på en bump av denne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk med VAG-COM først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er jeg kommet litt nærmere en løsning, håper jeg...

Feilen er der omtrent hele tiden nå, bortsett fra ved kaldstart, da går bilen bra hele tiden til tenninga blir slått av.

 

Har fått sjekka så vidt med VAG-COM som sier:

01237 - Fuel Shut-off Valve (N109) 04-00 - Mechanical Malfunction

 

Får ikke opp flere feil før den sier at jeg ikke har fullversjon av programmet...

 

N109-ventil, høres dette ut som en logisk løsning? Regnes med den må byttes i så fall, er det en dyr sak?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var bedre beskrivelse, nå kan man jo gjette bedre ;)

 

- Bilen har gått ca. 203000km

- Reg. reim byttet ved 146000km

- Har noe hvit røyk ved kaldstart, må også dra den rundt 5-6 sekunder når den er kald, lite røyk og sot ellers

- Luftfilter er OK (KN innsatsfilter)

- Har renset LMM

 

De tre øverste tyder på at remmene er ute av stilling.

Hvis de ble montert litt unøyaktig og deretter har gått 50K så kan de være ute av stilling. I værste fall har du løs bolt nede slik at kilen er i ferd med å bankes i stykker og tenning derav er på vei ut av stilling.

At det ryker hvitt ved kaldstart er symptom på feil stilling.

 

De to nederste henger sammen, når du vil LMM så vondt at du bruker oljet filter så må du rense ofte, og du risikerer å ødelegge LMM. Anbefaler å bruke orginalfilter/tilsvarende.

 

Skal:

- sjekke dieselfilter

- kjøpe dyserens

- sjekke feilkoder i VAG-COM hvis jeg finner noen som har

- Har også tenkt å få sjekket timing på pumpa siden det tar litt tid å få startet

 

Smart. Når den har gått halvveis til skifteintervallet så ville jeg skiftet registeret. For å justere riktig må du uansett av med nedre bolt og sjekke kilen, og løsne både strammer, begge kamdrevene og strammer til dieselpumperemmen. og da er det mindre klokt å ikke skifte ut litt deler også.

 

Siden du også fikk feilkode på stoppventilen så ville jeg også forsøkt å byttet den, du får tak i en brukt til under 500-lappen (450 inkl porto fra meg ;))

 

Konklusjon:

Jeg tipper det er justering av register/DP-rem, muiligens også ventilen som du får feilkode på uten at jeg føler meg sikker på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, jeg sjekker den ventilen aller først, leste at feilen også kunne komme av o-ringen på den, og så får jeg bare begynne å spare til rembytte... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm. O-ringen var fin og ventilen reagerer på spenning, men skal den svarte dingsen ("plunger" i mangel av noe godt norsk ord) være løs? Den lå igjen i pumpa da jeg skrudde ut selve solenoiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var problemet løst, det var nok pumpa som ikke var helt på hugget. Fikk stilt den inn og skifta reg. rem med det samme. Starter lettere nå og har mer drag på lave turtall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.