Bytte av framseter i Audi 100 C4

Anbefalte innlegg

Hei, har nå såvidt begynt å kikket på setebytte i C4'n. Skal altså bytte ut de gamle velour-setene med nye delskinn seter med el-justering/varme.

 

Det første jeg la merke til er at det er to kontakter på de nye setene, en for varme og en for strøm til justering antar jeg. Noen som har koblingsskjema til dette, så jeg finner ut hva som trengs?

 

Spørsmål nummer to, slike kontakter som dukker opp over alt, som de under setene, og slike som f.eks sitter på bryterne for vinduer (5-polet) får man tak i slike noen steds?

 

Spørsmål nummer tre, festene under setene foran, må den gamle skinna på midten (der setet låses) skrues ut, for så å få festet de to labbene (på hver side) som sitter under de nye setene?

 

EDIT (bilder):

sete1.jpg

sete3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og til slutt, et bilde for å sammenligne med de gamle setene :D

sete4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmål nummer tre, festene under setene foran, må den gamle skinna på midten (der setet låses) skrues ut, for så å få festet de to labbene (på hver side) som sitter under de nye setene?

Du skiver inn setet bakfra, og når setet kommer langt nok frem til at midtskinna når festet i gulvet, så bare trer du ned nedpå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du (ikke?) ser på bildet, har jeg skjøvet skinnene på plass i sidesporene, men det er altså forskjell på el. / manuell justering av sete pos. Så det er egentlig dette jeg spør om, hvordan jeg skal få festet labbene fra el. setene i karosseriet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du (ikke?) ser på bildet, har jeg skjøvet skinnene på plass i sidesporene, men det er altså forskjell på el. / manuell justering av sete pos. Så det er egentlig dette jeg spør om, hvordan jeg skal få festet labbene fra el. setene i karosseriet :)

 

Har ikke noe svar til deg, men de gamle setene så MYE bedre ut :nana:

 

HAHA, Fete seter du har fått deg ja....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De elektriske setene skal skrus fast i karosseriet i fremkant. Du trenger 4 stk.

braketter og 4 stk. umbraco-skruer. Brakettene skal sveisest fast i gulvet.

Hele greiene koster ca 1000 kr. Skal gjøre dette jeg også, men drøer det

til våren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må kjøpe brakettene, så må du frem med sveiseapparat og vinkelsliper. Det midtfestet må vekk, så må du sveise inn brakettene på hver side. De manuelle festene er festet i skinnene på hver side bak og i en skinne midt på foran mens de elektriske er festet i skinnene bak og med egne skinner med bolt i gulvet på hver side foran..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok... hørest ganske greit ut. Det er ikke disse brakettene man ser under setet i framkant, på bildene da? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok... hørest ganske greit ut. Det er ikke disse brakettene man ser under setet i framkant, på bildene da? ;)

 

Nei.. Disse skal skruest ned i de som du må sveise fast. Har gjort dette selv, og er igrunn en meget enkel jobb(og spesielt når man hadde delebil-bare bort å kappe..)

 

Ang. Kontakter: For at dette skal fungere så må du også ha det org ledningsnettet.. Dette er bare å plugge i oppunder dash\sikringsboks.. har du seter med memory? Hviss ikke kan du jo alltids bare trekke ut + og - og de vil funke... Flatstikker hus med pinner og krympestrømpe får du kjøpt hos lokal delesjappe, slik det ser org ut....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Får se om jeg ikke får lagd meg noen brakketter selv... noen som har bilde eller informasjon om disse?

 

Når det gjelder justeringen, tror ikke det er memory. Er bare to brytere pr. sete. Som sagt også to kontakter. Noen som vet hvilken som er til setevarmen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Får se om jeg ikke får lagd meg noen brakketter selv... noen som har bilde eller informasjon om disse?

 

Når det gjelder justeringen, tror ikke det er memory. Er bare to brytere pr. sete. Som sagt også to kontakter. Noen som vet hvilken som er til setevarmen?

 

 

Den grønne......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse festene det er snakk om, har de noe delenr, fant ikke noe i albumet. Fant derimot:

 

443 972 996 flatkontakthus 6-polet (el.varme/el.just seter, 2 (4) stk)

 

Er dette noe ISO-greier, eller er det spesielt for VAG? Antar man kan skaffe det billigere andre plasser enn Møller, hvis det er ISO.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse festene det er snakk om, har de noe delenr, fant ikke noe i albumet.

 

 

 

443 803 173 c venstre

443 803 174 c høyre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Takk takk. Må vel skynde meg å ringe Møller i morra da :D Bestilte et lass med kontakter og divere til seter og vinduer i dag.

 

Har begynt å ribbe bilen for interiør nå... eller bakre+fremre midtkonsol, seter og gulvteppet.

 

Eneste som er litt dumt er at jeg må ha en plass å sitte når jeg kjører innimellom :D hehe.

 

Så det var to hull i dørken, eller den plata som det gamle setetfestet sitter fast i, skal denne 443 803 173 / 174 c sitte der da mon tro... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brakettene kostet 960 kr pr stk sa de på møller!!! :(

 

Blir nok til at jeg lager no fester selv i stedet... La ved noen bilder her, så kanskje noen kan si meg hvor sånn ca org. brakettene er plassert.

audi_setefeste_h.jpg

audi_foran_h.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I samme slengen... er det noen som har peiling på kobling av 6-pol kontakten til sete-justeringen? Er det kun snakk om +/- til de tre funksjonene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke ringe nbs som du kjøpte setene fra, og høre om de har disse festene?

 

mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og husk at setet bør sitte godt fast ved evt. kollisjon, det siste du vil at skal skje da, er at setet med beltespenna og deg flakser forover og møter airbag'en.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvorfor ikke ringe nbs som du kjøpte setene fra, og høre om de har disse festene?

 

mvh

 

De hadde ikke festene desverre... Har laget meg en mal til fester som skal sveises fast. Tenkte å bruke et flattjern som jeg varmer opp og knekker til i henhold til malen.

feste_sete.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg til alles fryd og begeistring fått ordnet fester av 3mm flattjern. De passet perfekt, og de skal sveises fast en av de første dagene. Virket veldig solide.

 

EDIT: Det var nok nærmere 4mm flattjern.

 

Når det gjelder strøm til setene så var det kun +/- på de midterste polene i den brune kontakten som skulle til :D

 

EDIT:

 

Legger opp strøm og jord til rommet under baksetet. Her monterer jeg to stk sikringsbokser med 8 i hver. Forholdsvis enkelt å fjerne to skruer for å komme til der.

setebytte_feste.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ENDELIG!!! ... har jeg fått sveiset fast setefestene mine.

 

Inn med teppet *huff* og litt plastikk så er det bare å vente på el-vindusmotorene :D

 

Edit:

 

Delte teppet i tre før jeg begynte... jeg var 100% sikker på at det ikke gikk uten. Det var vanskelig nok med teppet i tre deler.

 

Bildene viser skjøten, planen var å ganske enkelt "gaffe" sammen teppet på undersiden ved midtkonsol og på sidene.

 

Rengjorde og smurte opp sete-skinnene også i samme slengen.

audi_teppe1.jpg

audi_teppe2.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.