#1 Skrevet August 13, 2009 Har fått for meg at denne må stå mellom IC og gasspjeldet, men trykkslangen er litt vrien å holde på med, er det noen som med bilder/tekst som kan ilustrere en løsning for meg? Jeg er klar over at det allerede er mange tråder rundt dette, men jeg har ikke funnet noen som har kunnet hjelpe meg godt nok. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 13, 2009 (endret) Den kan også stå før intercoolere. Ingen ting i veien for det. Såvidt meg bekjent er den originale trykkslangen mellom turbo og intercooler på mc2 50 mm innvendig. Derfor kan du jo stikke på Biltema eller et annet sted og kjøpe et slikt T-stykke i metall, kutte trykkslangen på et passende sted, sette t-stykke inni, to slangeklemmer, og dermed har du et sted du kan sette åpen dump... Personlig driver jeg selv og samler deler til litt 10vt-trimming, kommer tilbake med mer detaljer om det senere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 13, 2009 Den kan også stå før intercoolere. Ingen ting i veien for det. Såvidt meg bekjent er den originale trykkslangen mellom turbo og intercooler på mc2 50 mm innvendig. Derfor kan du jo stikke på Biltema eller et annet sted og kjøpe et slikt T-stykke i metall, kutte trykkslangen på et passende sted, sette t-stykke inni, to slangeklemmer, og dermed har du et sted du kan sette åpen dump... Personlig driver jeg selv og samler deler til litt 10vt-trimming, kommer tilbake med mer detaljer om det senere Takk skal du ha Dag, men jeg leste dette på Wikipedia : vist du har en intercooler i innsuget og så bør du montere dumpventilen etter den. Hvis ikke så går luftstrømmene i motsatt vei i forhold til innsuget, og feil vei tilbake i intercooleren. Da må trykket bygge seg opp igjen i innsuget og det blir dårligere gass respons. Har dette merkbar betydning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 13, 2009 Spør ikke meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2009 Poenget med ventilen er å slippe ut trykket. Om det er luften som kom først eller sist inn i banen mellom turbo og gasspjeld er knakende likegyldig. Forskjellen på hvor den sitter er så liten at den trolig ikke er målbar engang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 13, 2009 Den beste plassering av dump er kaldsia, dvs etter ic. Dette fordi at ikke trykket skal måtte gå tilbake gjennom ic. Noe som medfører en lengre ladetid (oppbygging av trykk i systemet igjen) Men ang merkbart-plagsomt, gjelder nok dette mere på ekstreme biler som ladetrykket skal komme momentant ved pådrag. Ved en vanlig bruksbil spiller vel egentlig ikke denne forsinkelsen så stor rolle. Men uannsett er det mest optimale nærmest mulig innsug. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2009 nærmest mulig spjeldet er vel det som er optimalt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...