#1 Skrevet August 13, 2009 ble tatt avgassmåling på bilen i dag. 1,51 var det nå. På forrige EU kontroll var den på 0,70 Regner med at dette har med at bilen nå er chippet. Men er 1,51 normalt nivå? 1,9tdi ca 170hk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 13, 2009 Helt normalt for en 2,5 tdi med litt slitne dyser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 13, 2009 Helt normalt for en 2,5 tdi med litt slitne dyser. er en 1,9tdi dette da. men det var sikkert det du mente? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 13, 2009 de fleste 1.9tdi vi måler ligger på rundt 1.35 orginale. og de fleste orginale 2.5 tdi 180hk havner på oppimot 1.75. så din måling høres normal ut med tanke på chip 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 13, 2009 er en 1,9tdi dette da. men det var sikkert det du mente? Nei, mente 2,5. Var bare for å gi en liten pekepinn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 13, 2009 de fleste 1.9tdi vi måler ligger på rundt 1.35 orginale. og de fleste orginale 2.5 tdi 180hk havner på oppimot 1.75. så din måling høres normal ut med tanke på chip ok, Kommer denne verdien til å stige om man fjerner katalysatoren? Renser den røyken? Skjønner ikke hvordan en diesel kat fungerer jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 13, 2009 Nei, tror ikke verdien stiger uten kat. Katten fungerer omtrent som på bensin. Forskjellen er at på bensin så måles de avgassene som skal renses. På diesel så måles ikke avgassene, men sotpartiklene i eksosen. Uten katter så får du i teorien mindre sotpartikler da motoren går lettere. Videre vil ikke alle sotpartiklene som sitter inne i katten(e) spy ut store sotmengder ved rusing når du ikke har kat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 14, 2009 det som er sikkert er at uten cat går dieseln mye bedre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 14, 2009 det som er sikkert er at uten cat går dieseln mye bedre Det var merkbar forskjell på min chippa 1.9tdi også.. gikk bedre uten cat!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 14, 2009 Men kommer man igjennom EU kontroll med rensket kat på en diesel? Eller påvirker dette røykgass målingen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 15, 2009 Det spørs vel helt på hvor seriøst verksted du drar på? Men prøv å finn et verksted som bryr seg om de viktige tinga.. og som ikke er liike strenge på alt.. sånn at de sjekker at bilen faktisk henger sammen og at alt viktig fungerer, som bremsene f.eks, og at hjula ikke kommer til å dette av.. og som ser litt mellom fingrene på "ubetydlige" ting som sota ruter og kanskje litt høyt utslipp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 15, 2009 Uten katter er positivt for målingen, men negativt for den visuelle kontrollen under bilen. Kommer derfor ikke gjennom kontrollen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 16, 2009 Uten katter er positivt for målingen, men negativt for den visuelle kontrollen under bilen. Kommer derfor ikke gjennom kontrollen. Så man kan rense katten på bilen og komme igjennom kontrollen? Så den røykgass målingen di utfører har ingen innvirkning på om man fjerner kat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 16, 2009 Så man kan rense katten på bilen og komme igjennom kontrollen? Så den røykgass målingen di utfører har ingen innvirkning på om man fjerner kat? Var det uklart med dette? Nei, tror ikke verdien stiger uten kat.Katten fungerer omtrent som på bensin. Forskjellen er at på bensin så måles de avgassene som skal renses. På diesel så måles ikke avgassene, men sotpartiklene i eksosen. Uten katter så får du i teorien mindre sotpartikler da motoren går lettere. Videre vil ikke alle sotpartiklene som sitter inne i katten(e) spy ut store sotmengder ved rusing når du ikke har kat. eller dette Uten katter er positivt for målingen, men negativt for den visuelle kontrollen under bilen. Kommer derfor ikke gjennom kontrollen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet August 16, 2009 Han snakker om å ta ut innmaten i katten ikke fjerne den. Da vil den gå bedre. Oppfylle krav på avgass og den vil bestå på det visuelle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet August 16, 2009 men hvorfor i all verden er det kat på diesel da, om den ikke trenger å virke osv, og utslipp som har med kat å gjøre ikke sjekkes på eu kontrollen?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet August 16, 2009 men hvorfor i all verden er det kat på diesel da, om den ikke trenger å virke osv, og utslipp som har med kat å gjøre ikke sjekkes på eu kontrollen?? For å redusere de skadelige utslippene. Jo den trenger å virke, men myndighetene har valgt å ikke kontrollere akkurat de formene for utslipp som påvirkes av kattene gjennom målinger. Derfor tar man den visuelle kontrollen at de er der. Kan sammenlignes med at man skal ha bra lys, men lysstyrken måles ikke, man bare antar at hvis reflektorer og glass er i god stand så blir det lyst nok på veien. Vil man jukse så kan man sikkert putte inn 40W pærer slik at bilen får for dårlig opplysing av vei i høstmørket, men det oppdages neppe i kontrollen inne i hallen. Mulig at årsaken til at det ikke måles CO på dieselbiler er at instrumentene som sjekker CO ikke tåler dieselpartikler? Hvis ikke så kan du sikkert betale litt ekstra og få dem til å sjekke CO utslippet også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet August 16, 2009 for å ta de andre skadelige stoffene i eksosen.. på eu kontroleres kun sot.. men det er forsatt andre gasser der.. disse hjelper kat mot.. og er derfor positivt for miljøet og derav et krav 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet August 28, 2011 tar opp denne igjen.. nå var røykgassen på 2,24.... hva er maks grensa? Hadde 1,51 ca sist eu, har ikke gjort noe i mellomtiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet August 28, 2011 virker som noe er sliten. Bytte kat kanskje? men virker veldig høyt egentlig etter mine øyne. Min gamle TDK hadde 1,91 før jeg vraka den, og det var en 75 hk 1,9 TDK. Der var det kat. som var sliten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet August 28, 2011 røykgassmålingen har vel ikke noe med kat å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...