#1 Skrevet August 15, 2009 Er det noen mekanikere som gidder å forklare litt hvordan eg skal gå fram for å få regreimå på 1,6td 1V motoren min riktig når ingenting er merket Eg tok av øvre regreimhhjul den som står på kammen å tenkte at denne ikke burde bli noen problem å få på samme plass siden det somregel er kilspor i disse, men som eg da fant ut at det ikke var på denne motoren, men kon i stedet??? hvor holdbart er dette å hvordan får eg den riktig på igjen? dieselpumpa må vel og times i forhold til hvor stemplene står Takknemlig for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2009 Veiv: Merke finner du på svinghjulet. Det sitter en plastpropp på toppen av clutch-huset som du må skru ut for å se. Pumpe: Det ene hullet på pumpehjulet er i en annen dimensjon enn de andre. Inni dette hullet skal det settes en dor som da låser hjulet mot braketten bak. Dette sporet er på framsiden av pumpa ca.midt på. Kamaksel: Ta av toppdeksel. I enden på kammen (motsatt side av hjulet) ser du et spor. Dette er ikke i senter så du må vri kammen til sporet står parallelt med godset på toppen. Du bruker da et flattjern,fast nøkkel eller noe som er litt langt som du setter inni sporet sånn at det hviler på godset på toppen og låser kammen fast. (NB: IKKE bruk dette som mothold når du skal tighte kamhjulet!! ) Du bør også stille inn tenningstidspunkt på pumpa etterpå, men der kreves det måleur inn på baksiden av pumpa. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2009 Takk for svar Tor:) har noen spørsmål til vis du gidder Veiv: Er det muligt å finne dette merket når girkassen er av på noen måte? eller må kassen på for å se hvor merket skal være? Pumpe: Tenner denne på alle sylindrene på en omdr? er det samme hvilken omdr eg låser pumpa? eller er det her justering av tenningstidspunktet kommer inn? Kamaksel: her er det alså det samme hvordan eg strammer lit kamhjulet så lenge sporet er der det skal være?. i verste fall så kan eg jo være uheldig å stramme til hjulet en halv tann feil. dette har kansje ikke noe å bety: klø : Hvordan i alle dager strammer eg til dette vis eg ikke kan holde mot på kammen? Vil motoren starte uten justering av tenningspunkt? Dette må selvsagt justeres men greit å vite at motoren er startdyktig først. Ble mye spørsmål her med du ser om du orker å svare. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2009 veiv: Om du tok ut plastpluggen så ser du en liten tapp som skal lignes over 0 merke på svinghjulet. Må ha girkassen på for å se det. Pumpe: Lås av pumpa som beskrevet. Starter nok. Bør ha justering av pumpen. Kamaksel: Før inn en kile i bakkant kam som holder denne på plass, du strammer reima mens kamhjulet er løst. Deretter strammer du kamhjulet, husk å fjerne kila først. Må ha f.eks ei klo hvor du kan holde kamhjulet i ro med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2009 Takk for svar Tor:) har noen spørsmål til vis du gidder Veiv: Er det muligt å finne dette merket når girkassen er av på noen måte? eller må kassen på for å se hvor merket skal være? Pumpe: Tenner denne på alle sylindrene på en omdr? er det samme hvilken omdr eg låser pumpa? eller er det her justering av tenningstidspunktet kommer inn? Kamaksel: her er det alså det samme hvordan eg strammer lit kamhjulet så lenge sporet er der det skal være?. i verste fall så kan eg jo være uheldig å stramme til hjulet en halv tann feil. dette har kansje ikke noe å bety: klø : Hvordan i alle dager strammer eg til dette vis eg ikke kan holde mot på kammen? Vil motoren starte uten justering av tenningspunkt? Dette må selvsagt justeres men greit å vite at motoren er startdyktig først. Ble mye spørsmål her med du ser om du orker å svare. Veiv: Helst ja, men mulig det er merke på reimhjul-siden som du kan bruke til å stille inn. Da kan du evt bare lage deg et merke med korrektur-penn så du er sikker på at det ikke flytter seg når du tar av hjulet til dynamoreima;) (merkene vil i dette tilfelle være på reimhjulet og plastdekselet bak) Pumpe: 1 omdreining tilsvarer 4tenninger ja, så du behøver ikke telle antall omdreininger osv osv. Bare pass på at du ikke setter pumpa 180grader feil. Har sett pumpehjul der det er 2stk hull som er mindre en de andre, i det tilfelle må du bruke måleur for å se hva som blir riktig hull, men tror ikke det er sånn på din motor. kam: når kammen er låst skrur du skruen til hjulet så langt inn at hjulet akkurat er fritt til å rotere. Nå er det bare å stramme opp reima og sette fast strammeren. Hjulet kan nå tightes, du må bruke et mothold på hjulet. Her er det bare å improvisere deg et verktøy som passer inn i hullene på hjulet. Bilde av org.verktøy til hjul: til låsing av kam i bakkant: låsing til pumpe: verktøy for strammer: Biltema har endel av disse verktøyene til en billig penge, men det er også lett å lage seg noe som fungerer like bra om er litt oppegående;) Håper dette var til hjelp:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 16, 2009 veiv: Om du tok ut plastpluggen så ser du en liten tapp som skal lignes over 0 merke på svinghjulet. Må ha girkassen på for å se det. Pumpe: Lås av pumpa som beskrevet. Starter nok. Bør ha justering av pumpen. Kamaksel: Før inn en kile i bakkant kam som holder denne på plass, du strammer reima mens kamhjulet er løst. Deretter strammer du kamhjulet, husk å fjerne kila først. Må ha f.eks ei klo hvor du kan holde kamhjulet i ro med. Takk for svar og tips:) Veiv:Helst ja, men mulig det er merke på reimhjul-siden som du kan bruke til å stille inn. Da kan du evt bare lage deg et merke med korrektur-penn så du er sikker på at det ikke flytter seg når du tar av hjulet til dynamoreima;) (merkene vil i dette tilfelle være på reimhjulet og plastdekselet bak) Pumpe: 1 omdreining tilsvarer 4tenninger ja, så du behøver ikke telle antall omdreininger osv osv. Bare pass på at du ikke setter pumpa 180grader feil. Har sett pumpehjul der det er 2stk hull som er mindre en de andre, i det tilfelle må du bruke måleur for å se hva som blir riktig hull, men tror ikke det er sånn på din motor. kam: når kammen er låst skrur du skruen til hjulet så langt inn at hjulet akkurat er fritt til å rotere. Nå er det bare å stramme opp reima og sette fast strammeren. Hjulet kan nå tightes, du må bruke et mothold på hjulet. Her er det bare å improvisere deg et verktøy som passer inn i hullene på hjulet. Bilde av org.verktøy til hjul: til låsing av kam i bakkant: låsing til pumpe: verktøy for strammer: Biltema har endel av disse verktøyene til en billig penge, men det er også lett å lage seg noe som fungerer like bra om er litt oppegående;) Håper dette var til hjelp:) Dette er til stor hjelp takk for at du tok deg tid. Eg tar meg en tur på biltema i mårra å kjøper di låseverktøyene eg får tak i, resten får eg evt lage. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...