#1 Skrevet August 16, 2009 Det er en ulyd i motoren på min 99 A6 1,8Tq. Den følger turtallet og er værst når motoren er kald. Jeg har prøvd og leke doktor med et stetoskop fra tema, men jeg greier ikke og lokalisere lyden... Jeg har i lengre tid slitt med turbotrykk som kommer og går, men jeg vet ikke om det har noe med lyden og gjøre... Jeg etterfylte olje for 2 uker siden og nå var oljenivået på bunn av peilepinnen. Det så også ut som at det var små luftbobler i olja. Det kan høres ut som om noe er dårlig smurt, men det endret seg ikke med nivået av olje. Har noen en ide om hva dette kan være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 16, 2009 Har også hatt lignende problemer med min, 99 mod 1.8t APU, varierende turbotrykk og stort oljeforbruk, brukte faktisk nesten 2 liter olje på en 30 mils tur engang. Har også ulyd, og er ganske sikker på at det er lageret i turboen som skrangler. Ser du at motoren lekker olje? mulig det går ut turboen og ut i eksosen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 16, 2009 Ojen forsvinner hvertfall et sted... Jeg har ikke sjekket innsugsslangen men det ligger et slags tynt sort belegg på enderørene... Får jeg lest ut oljetrykk i vag-com? og hva skal det ligge på? Hvordan er ulyden i turboen din? følger den turtallet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 16, 2009 Det går et sort sort stålrør fra innsugsslangen og rundt toppen, og ender under innsugsmanifolden, der er den koblet til en T slange, som igjen er koblet til et plastrør som går i blokka. Sjekk slangen og røret, jeg hadde hull i begge 2, og det var oljesøl rundt området, og gjennkokset på innsiden. Ja lyden følger turtallet, og hører det mest når turtallet går ned. hører det veldig godt, spesielt fra utsiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 16, 2009 Det kan godt være at kjedestrammeren til kammene er gåen den ligger bakerst på toppen! Pakkningen til strammeren er kjent for å sprekke! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 16, 2009 (endret) Jeg var ute og trykktestet motoren nå, og det er ingen lekasjer, så da kan det utelukkes... Jeg sjekket feilkodene i vag-com og de vanlige lå der 17963 og 17964 (for høyt og for lavt turbotrykk) Jeg byttet pakningen under kjedestrammeren i vinter pga oljelekasje, men det er jo mulig at den er gåen... Vil kjedestrammeren gi en rakkle lyd eller en javn lyd? Jeg lurer litt på om ulyden kan sitte i noe remhjul eller noe. Jeg innbiller med at det var en liten forskjell når jeg skrudde aircondition av og på... Jeg har også tatt motorvask før lyden kom om det kan ha noe og si... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 17, 2009 Jeg har noe lignende ulyd i min 1,8T APU. Som du sier Kjell så blir det en forskjell på denne ulyden i bilen min når jeg skrur aircondition av og på. Lurer innmari på hva denne lyden er... Trodde kanskje det var klima vifta, men den går helt fint uten ulyd når motor ikke er i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 17, 2009 AC kompressoren gir motoren på min 1.8T AEB en litt raklete lyd og forårsaker noe risting. Veldig tydelig forskjell med klima av/på. Ikke usannsynlig at kompressoren er sliten hos dere også. Det forklarer dog ikke oljetapet da... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 18, 2009 Kompressoren min ser ganske ny ut. (Blankt remhjul). Vet ikke helt når evt. denne er byttet, siden jeg nettopp har kjøpt bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 18, 2009 Nå har jeg bestilt meg ny turbo på Ebay, så jeg får se hvordan det blir når den kommer... Jeg får bare krysse fingrene og håpe det blir bra da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 18, 2009 Fant du en original? hvor mye måtte du gi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 18, 2009 Jeg fikk den for 300$ på auksjon på Ebay flaks for meg / uflaks for selger 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 18, 2009 : eek :det kan da ikke være originalt? hvor mye kom det på med frakt og moms? har du link? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 18, 2009 Det sto at den var orginal (Link) jeg har ikke bestemt meg for frakt enda, min bror bor i USA og skal hjem om tre uker så jeg lurer på om han skal ta den med, eller om jeg skal sende den rett hjem... Om du ser i linken over så har han flere ute på auksjon så det er bare og følge med auksjonene og by den siste halvtimen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 18, 2009 (endret) Kan ikke anbefale denne selgeren på ebay da han sendte meg 2 turboer og begge lakk vann... Endte opp med og kjøpe en fabrikk ny fra GIK turbo... Bilen går MYE bedre med den nye turboen, men tryket forsvinner fremdeles... ARGH..... Edit: Kan legge til at jeg fikk fikset turbotrykket ved og bytte N75 til en ny orginal etter at turbo var byttet... Men turbo var utvilsomt gåen den og 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...