Montering av Westfalia avtagbart hengerfeste Audi S6 (C4)

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig klar over at det allerede finnes en how-to for A6 4B avant, men jeg lurer på hvordan noen av disse brakettene skal monteres. Samt litt vedr. hva jeg skal gjøre med det klipte ledningsnettet.

 

Braketter:

 

EDIT: Har funnet en bruksanvisning i PDF-format, og har identifisert de delene jeg lurte på. Det ser derimot ut at jeg mangler diverse andre småting...

feste_1.jpg

feste_2.jpg

monteringstegning.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kontakter (disse antar jeg originalt stod i lyktene) og så ledningene som antagligvis har fortsatt frem i bilen.

kontakt_1.jpg

kontakt_2.jpg

ledninger.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedlagte bilder viser kontaktene koblet i 100'n med hengerfeste.

 

For meg ser det ut til at de "originale" kontaktene lik de i posten over er fra lednignsnettet, mens de øvrige i biltema-style, er de som går til kontakten på hengerfestet.

kontakt_audi100_venstre_2.jpg

kontakt_audi100_høyre_1.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehh, det er litt uklart hva du egentlig spør om, helt konkret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt forstå forvirringen, det ble faktisk en god del klarere når jeg omsider fant monteringsanvisning (PDF) både for selve festet (hvor illustrasjonstegningen kommer fra) og for det elektriske.

 

 

Spm/problem 1:

Mangler jeg deler? Du kan jo forsåvidt ta en titt på tegningen, og sammenligne med de 5 delene jeg har, ser ut til at iallfall del nr. 7 mangler.

 

 

Spm/problem 2:

 

Ledningsnettet som henger igjen på kontakten på festet har de endene som er avbildet i post nr. 2. Bør jeg da bare "splitte" opp dette og koble meg på med kabelsko, eller er det noe vits i å prøve å skjøte ledningsnettet med det som er i bilen fra før?

 

(Bildene i post nr 3. er fra 100'en som har hengerfeste, og her er det tydelig ettermontert uten org. ledningsnett.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spm/problem 1:

Mangler jeg deler? Du kan jo forsåvidt ta en titt på tegningen, og sammenligne med de 5 delene jeg har, ser ut til at iallfall del nr. 7 mangler.

 

 

Spm/problem 2:

 

Ledningsnettet som henger igjen på kontakten på festet har de endene som er avbildet i post nr. 2. Bør jeg da bare "splitte" opp dette og koble meg på med kabelsko, eller er det noe vits i å prøve å skjøte ledningsnettet med det som er i bilen fra før?

 

(Bildene i post nr 3. er fra 100'en som har hengerfeste, og her er det tydelig ettermontert uten org. ledningsnett.)

 

1:

Du har de lange jernene som er for å bygge riktig høyde inni rammevangen, og du har vinkeljernene. Det du evt måtte mangle av skruer har du når du demonterer støtfanger og festene. Del nr 7 er bare en stor skive.

 

2: Hvis du forsøker å skjøte deg inn på ledningsnettet oppnår du bare at det ser rotete ut og det er større fare for dårlig kontakt med tiden. Orginal-sett skal kobles inn på "Biltema" metoden, det er det de ekstra stikkene på baklyktene er til.

 

Grei skuring å montere dette. Det vanskeligste første gangen er å vite hvordan løsne fanger på sidene, det er vel å bende ut og ned i overkant av fanger. Legg hanske mellom skrutrekker for ikke å skade lakk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, da skjønner jeg litt mer her.

 

Da satser jeg på å kappe litt mer i lednignsnettet, og antar jeg kan benytte lederene fra org. kontaktene avbildet over.

 

Tipper det er noe ala festene på framfanger på 100'n, den har jeg plukket av noen ganger nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn da er festet montert.

 

Jeg er litt usikker på om dette ble gjort riktig, og med riktige skruer (og antall).

 

De lange jernene tredde jeg bare inn, uten å skru de til selve festet (det var slik jeg ser det eneste mulighet, pga. en tapp på ene siden på jernene).

 

Deretter skjøv jeg inn festet, skrudde fangeren på festet og skjøv hele enheten inn slik at skrue-hullene i bagasjerommet kom til syne og fangeren fluktet sånn nogenlunde med bakskjermene (ser nå at jeg må justere en mm fram/bak på hver side).

 

Avstandsstykkene plasserte jeg i bagasjerommet på hver side, og satte i boltene (de korte fremst, og de lange bakerst).

 

Og her kommer selve usikkerhetsmomentet, har disse avstandsstykkene til hensikt å være med og holde igjen festet? Ser for meg at de kan tjene denne hensikten dersom jeg skyver de så langt fram som mulig (mot boltene) og deretter bygger mellom noe bakover mot karosseriet?

 

Det elektriske gikk veldig greit. Koblet alt utenom +12V (x2) det tar jeg samtidig som jeg skal legge kabler til forsterker. Det eneste jeg er litt usikker på her er funksjonen for tåkelys, originalt er det en liten styreenhet som kobler ut tåkelyset på bilen når dette aktiveres med tilhenger på. Er det for å hindre at det trekker for mye strøm?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta bilde av avstandsstykkene, da vel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jeg gjøre i morra. De står som på tegningen over (merket grønt), inne i bagasjerommet. Men det er en liten glippe på kanskje 3mm mellom de og bakveggen på karosseriet.

 

Ser også på tegningen at det går en bolt (nr 10) helt i enden. Her var det ikke borret opp noe hull, og jeg vil tro at brakket (7) har gjenger. Spørs om det ikke må borres litt hvis dette skal bli solid.

 

EDIT:

 

*kremt* leste gjennom anvisningen litt nøye, og her står det jo klart å tydelig at det følger med en papp-mal, for posisjonen til hullene som skal borres. Og det nevnes at det er en gummipropp i rammevangen som skal vekk.

 

Da har jeg noe å finne på i morra også :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På orginalmontert feste så går det ledninger helt fram i sikringsboksen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og du må ha 'forsterket' blinkerrelé, (eller egne reléer for ikke å tulle med autocheck'en) Biltema har passende.

(Mikkel: Kabelhelvetet vi dro ut ligger i en stoor kveil på arbeidsbenken i garasjen ennå.. :P)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det elektriske skal jeg alltids få til, er mest bekymret for at feste, fanger og tilhenger skal bli stående igjen mens bilen drar av sted :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager OT, men hvor fikk du tak i de 'nye' boltene på bildet? De jeg har er helt spist opp.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De "nye" boltene var med i forsendelsen fra Ola's Bil :)

 

Hvis man ikke vil bryte og stappe skrujern mellom bakskjerm og fanger, kan man alltids bare klemme inn og hekte av festene fra innsiden:

 

fester_innside_stotfanger.jpg

 

Slik ble kabelrotet på venstre side:

 

kabling_og_brakett.jpg

 

Plassering av samtlige tre fester, og en provisorisk kraftig skrue med relativt flatt hode benyttet som avstandsstykke, for å minimere sjansen for at det hele vandrer i skruehullene:

 

hengerfeste_4.jpg

 

Undersiden av rammevangen etter fjerning av gummipropp:

hengerfeste_6a.jpg

 

Og et bilde til med en hjemmesnekret stålbit pluss en låsemutter (gadd ikke sette på skive her):

hengerfeste_6.jpg

 

Hele herligheten i avmontert/oppvippet tilstand:

hengerfeste_8.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vedlagte bilder viser kontaktene koblet i 100'n med hengerfeste.

 

For meg ser det ut til at de "originale" kontaktene lik de i posten over er fra lednignsnettet, mens de øvrige i biltema-style, er de som går til kontakten på hengerfestet.

 

Hvilke farger er hva på disse bildene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det husker jeg ikke, men baklys/brems vs. blink skal du se ut i fra hvilke av "banene" går mot baklys/blink, resten prøver du deg frem til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet dette er en gammel tråd, men greit og holde ting samlet.

 

Mitt spørsmål er hvor man trekker kabelen fra kontakten og opp til lyset? Er liksom ikke noe åpenbar plass og trekke denne. Bilen min har ikke originalt hengerfeste montert fra fabrikk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det jeg tok av det plastdekslet bak rundt "baklukelåskroken" og fikk kabelen gjennom der.

under der på et vis.

 

Edit: På første side ser du et bilde av en sort kabel med tape på, som forsvinner ut og inn i bakfangeren gjennom et hull.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en stor gummipropp i venstre innerskjerm, over eksosanlegget. Der kan du lage et hull og dra inn kabel, Pass på å tette godt, tipper det finnes passende gjennomføring. Da dukker den opp under 'gulvet' i rommet i innerskjermen.

Jeg dro originalkabelen helt frem og koblet meg innpå kablene til brems og baklys under releet for lampeovervåkning, så slipper jeg ulyder fra lampetesten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.