Anbefalte innlegg

BILEN ER 80% FRISKMELDT!

Det vibrerer fortsatt fra 30-60km/t. Redigerer dette innlegget slik at det er up to date med dagens symtomer og hva som er gjort.

Det som er gjort med bilen for å forsøke å fjerne vibrasjonene er følgende:

1. Byttet oppheng på mellomaksel

2. Byttet fremre CV-ledd på mellomaksel

3. Byttet bremseslanger foran

4. Byttet deffekt hjullager HF.

Symtomene er temmelig identiske på vinter/sommerfelger.

Ristingen er uavhengig av hvilket gear bilen står i, eller om clutchen er inn/ut. Det er kun hastigheten som påvirker dette.

Tidligere antatte årsaker:

Bulk/kast på felg HF, når dette har skjedd kan ikke jeg begripe. Det blir nok ny felg.

Vedr. bytte av mellomakseloppheng:

Verkstedet påstår at de merket av hvordan akslingen stod før demontering, og ikke minst før de delte den foran U-leddet. Men jeg begynner å tro at dette er sprøyt.

En mekaniker jeg snakket med tidligere var veldig bestemt på at dette ikke hadde noen betydning hvordan man satte sammen dette ???!

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=163218

Det kan være en veeeldig svak antydning til vibrasjoner i det på venstre side også, men det kan like gjerne være de flotte veiene våre.

Andre ulyder:

I tillegg har jeg fremdeles litt skrumle/knurre-lyd når jeg gir på og bakdiffen "setter seg", som om mellomakslingen eller noe tar borti karosseriet. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram for å finne ut av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ny oppdatering her.

Etter mye venting har jeg fått byttet oppheng feste på bakdiff, OG skiftet ut den dårlige felgen. Resultatet ble MYE mindre vibrasjon/dirring ved pådrag.

Ristingen på rattet er fremdeles til stede. Verkstedet mente at dette kunne komme av mye slakke i framdiffen/kassa. Ny tråd opprettes vedr. dette :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er det omsider en ny update her, ettersom vibrasjonene gradvis har blitt værre og mer markant, så tyder det på at det er et hjullager foran som synger på siste verset. Da satser jeg på at det blir med dette...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, faktisk ikke de bolero-felgene som står på nå, men sommerfelgene ble avbalansert... Merker godt at det ganger og romler når jeg svinger (mest merkbart mot venstre).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Hva kostet det deg å bytt opphengslager på mellomakselen.

Har og S6 med noe konstant viberering i 80/90 km. føles som det kommer under/ bakfra. hører avogtil noe klunking ved

pådrag på ujevnt underlag. Det slår opp i dørken. Regner med det er opphengslageret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selve lageret bestilte jeg selv fra 034, tror de skrev 3,5t på jobben inkl. bytte av bremseslanger foran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den klunkelyden hadde jeg også ved brått gasspådrag, eller i mindre humper. Det ble mer eller mindre borte etter jeg byttet bakdiff-opphenget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får sjekke det også.

Skulle ha vært en guide på forumet for hvilke foringer man kan mistenke er dårlig utfra forskjellige ulyder, og

hvordan man fremkaller slakken med et kubein e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er 98% friskmeldt. Oppdatert i først post.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tydelig at de hjullagra NBS selger ikke holder da, ble montert nye på begge sider foran.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du skulle sett hvordan det så ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at bilen ble frisk da... :) Noen nye planer ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, tror nok jeg må justere det til 90-95% frisk, syns egentlig at det vibrerer litt igjen nå (kun mellom 30-50km/t)... så det er ikke utenkelig at venstre hjullager fremme også er noe redusert.

Planer for våren er å fikse litt kosmetiske ting som f.eks slipe ned/lakkere:

- Panser

- Bagasjelokk

- Fanger bak

- Baksjermer (kun flekke ut litt på hjørnet på ene siden)

Og så skal jeg fikse den irriterende gnisselyden i rattet, som for øvrig forsvinner hvis jeg presser litt ned på midtdelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har bilen vært hos Møller i Molde (Bj. Rødseth), og fått justert mellomaksel med spesialverktøy.

Verkstedet som byttet opphenget hadde snudd dette 180 grader feil slik at akslingen stod feil sidelengs, ganske mye.

I tillegg påviste de høydekast i (en eller flere, glemte å spørre) dekk, så ristingen ble dessverre ikke bra. Vanskelig å si om det ble litt bedre eller ei. : mad :

I forkant av dette klarte jeg også å treffe et hull med ene forhjulet for et par dager siden, det var ikke kjempesmell, men kanskje nok til at den ene framfelgen har fått seg en bulk. (byttet en i fjor pga. det samme).

Det eneste positive med dette var at skrapelyd ved pådrag nå er borte. :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.