Feil med TDI motor, Feilkode 17958

Anbefalte innlegg

Bilen det handler om : Vw Bora 1,9Tdi pd 116hk.

 

Case :

Ved langt pådrag tyngre gir (3-4-5-6) så setter bilen seg i nødmodus, når dette skjer har jeg feilkode 17958 som jeg leste ut av vagcom. Hvis jeg slår av og på tenning så funker motoren igjen til den kutter igjen ved pådrag.

 

Feilkoden i følge Rosstech Wikipedia :

17958/P1550/005456 - Boost Pressure Controle Valve (N75): Control Deviation

Possible Symptoms

Irregular behaviour

Reduced power output

Limp mode

 

Possible Causes

Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected, blocked or leaking

Charger Pressure Control defective

Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

Turbocharger defective

 

Possible Solutions

Check Hoses/Pipes to/between Components

Check Charge Pressure Control

Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

Check turbocharger

 

sjekket litt i motorrommet, fant ut att det var en stor sprekk i den siste innsugslangen, byttet dette uten hell.

Var på albjerk for å sjekke ut hvor mye N75 ventilen kosta osv, han bak disken mente att en magnetomkoblingsbryter ofte gikk på disse Tdi motorene. Så jeg gikk for den da den kosta 1/3 av den ventilen jeg lurte på (men var skeptisk til den n75 ventilen da flere på andre forum har byttet denne uten hell ved samme feil)

Verdt ett forsøk, bytta denne men feilen er der fortsatt..

 

Gidder ikke å kjøpe en N75 ventil bare for å sjekke å bruke 7-800kr på det..

 

Noen som vil låne bort en ventil så jeg får sjekket om det er denne?

Er det noen andre her som har hatt samme feil å fikset denne med hell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samma saken i dag selv. Så for meg en lengre forskning på ventiler. Det var vakumslangen som går over i ett t-kryss på min, der hadde en ende hoppa av ved N75 ventilen. Skjedd før for min del, så nå er alle slangene sikra med strips og det som var dårlig ble bytta.

Bare sånn til info hvis du blir frista: De plastslangene (minste dimmen) er styggdyre på møller. Hvis ikke duden på delelageret hadde røyka gamle plukklister så kosta det 240kr/m.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gummislangene som har vevd tøy rundt?

kjøpte sånn på bilextra jeg,, var ikke så drøy pris der :)

 

men har gått igjennom litt slanger og slikt men finner ikkeno som har hoppet av..

 

noen som kan fortelle meg hvem av ventilene på bilde som er N75 ventilen ?

 

Byttet nedre ventil uten hell, Den som står som NR11.

dsfkhøhkhdgsf.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men hvordan gikk bilen med denne slangen helt hoppet av ?

 

var det slik att du bare resetta`n så funka bilen igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Passat 100hk tdi,der va slangen av(en av tøy slangA),bilen gikk ikke helt som den skulle(tipper 70% effekt) gikk elendig etter pådrag,funka igjen etter restart.(70% igjen).

Satte slangen på og den gikk som en kule(som den skulle)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aha, ja har merka att bilen har gått som en dass ganske lenge,, i morgen skal jeg være detektiv etter jobb å finne ut om det er flere slanger som lekker.. :) kommer tilbake med mer info..

 

Del gjerne flere erfaringer her om dere andre har noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne feilen fikk jeg på passaten.

Men det kommer sikkert litt ann på hvilken av di små slangene som som er av/lekker kanskje.

 

17964/P1556 - Charge Pressure Control: Negative Deviation

Possible Symptoms

 

* Reduced power output

* Limp mode

 

Possible Causes

 

* Boost Pressure too Low

* Hoses/Pipes incorrect connected, disconnected or leaking

* Charger Pressure Control defective

o VNT (variable nozzle turbo): nozzles stuck

* Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective

 

Possible Solutions

 

* Check Hoses/Pipes to/between Components

* Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)

* Check / Clean / Replace Charge Pressure Control

o Check / Clean mechanism for variable nozzles

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

allerede bytta ett par av dem, skulle gjerne ha testet en N75 ventil da jeg har merka att effekten har pulsert før,,

 

før jeg eventuellt kjøper en .. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har en slange som går ned på turbo. Følger du denne opp igjen så kjem du til N75 ventilen. Blir vel nr 10 på bildet ditt trur eg.

 

Hadde samme problem også, med meg var det vakumklokka på turboen som var lekkasje i. Enkelt å teste ved å koble frå slange som kjem frå turbo på N75 ventilen å suge/blåse i den å sjå kva som skjer.

 

Men er mange mulig årsaker til denne feilen. Blant anna:

N75

Lekkasje i vakum systemet

Koks i turbo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva kan jeg gjøre hvis det f.eks er koks i turbo da?

 

Høres ut som en omfattende jobb.. baki,neddi,bortgjemt baki der.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hva kan jeg gjøre hvis det f.eks er koks i turbo da?

 

Høres ut som en omfattende jobb.. baki,neddi,bortgjemt baki der.. hehe

 

Ingen enkel jobb. Møller kaller vel en turbo med koks defekt og må byttast. Eg sjølv hadde den ut og åpna den og renset alt når eg kjøpte bilen min. Har vel kjørt snart 50 000km siden eg gjorde det og turbo er fin enda.

 

Og ja, baki,neddi, bortgjemt baki der beskriver det VELDIG godt! :)

 

Ganske enkelt så er det berre å sjekke alt anna som er mulig først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Les siste innlegget mitt i denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=25921

Denne feilen kan du også få ved feilkoden du har.

 

 

Sjekket dette på min idag, ingen feil som du hadde her :/

 

 

 

Kan ikke forstå hva som er galt nå, bilen lader 2550millibar, altså 1,5 bars ladetrykk når den funker fint, holder seg fint og stabilt på 1,5bars ladetrykk helt til den kutter å får denne feilen.

Leser også av 310nm under pådrag, 160nm når den har gått i nødmodus :P

 

turbotrykket kommer jo med engang og. . kan liksom ikke forstå att N75ventilen ikke skulle funke?

 

sjekket også over flere slanger og slikt, , finner ikkeno lekkasjer med det blotte øyet.. kan jo selvsagt være lekkasje på IC eller noe annet, men da må jeg ta en trykktest i nærmeste fremtid.

 

: klø : help.. anyone!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

luftmassemåler kansje? eller er jeg helt på jordet nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, det kan jo hende .. hmm

 

har litt lyst til å prøve en luftmassemåler og N75 ventil.. noen som tør å låne bort til meg? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør den lille "bomba" som sitter i trykksystemet?

 

Den er på fremkant på motoren,, liten grønn rund beholder. mistanke om lekkasje på slangen til den..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør den lille "bomba" som sitter i trykksystemet?

 

Den er på fremkant på motoren,, liten grønn rund beholder. mistanke om lekkasje på slangen til den..

 

er ikke det vakuum pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikkje vakumpumpa nei. Den "lagrer" vakum der eller korleis forklare det. Er også nokre tilbakeslagsventiler her og der (kvit og svart) som skal hindre at vakumsystemet skal tømme seg.

 

Vakumet kjem frå en slange i mellom topp og bremsekraftforsterkar syns eg å huske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vakium må jo komme fra en vakium pumpe, da diesel ikke har mulighet til å lage vakium selv? eller er jeg helt på jordet nå..

 

men da er det en tank da, prøvde å bare ta bort slangen og blende ved Tkrysset den er koblet på.. uten hell

 

bare en ting å gjøre snart da,, kjøpe den N75 ventilen,.!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakumet kjem frå der slange nr 44 på skissa di er kobla til. Denne driver både EGR systemet og turbostyringa.

 

Men har du prøvd som eg sa tidligare å sjekke om klokka som styrer VNT systemet på turbo er tett? Koble slange av på N75 og blåse/suge i slangen. Du skal då høre at arma på klokka skal gå inn og ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ossen kan denne være tett om jeg får 1,5 bars ladetrykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med meg var det slik at der va litt lekkasje og slikt den ikkje alltid åpna trykket skikkelig. Men er enig med deg at når du får såpass med trykk så burde ikkje det vere den som er gale i dette tilfellet.

 

Spørs nok da om du må til å prøve annen N75 ja. Eg har en liggande, men du er nok litt for langt vekk berre for å teste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ossen kan denne være tett om jeg får 1,5 bars ladetrykk?

 

tett i forbindelse utett= dårlig med ladetrykk vil jeg tro..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men samtidig som jeg har det ladetrykket så virker det ikke som bilen går helt som den skal.

så jeg begynner mer og mer lure om det er N75 ventilen.. skal ringe albjerk i morgen og høre på pris på den.

kjøper den om den koster under 500.. hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tett i forbindelse utett= dårlig med ladetrykk vil jeg tro..

 

den forsto jeg ikke mye av :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.