Feil med TDI motor, Feilkode 17958

Anbefalte innlegg

Vel nå har jeg gått over alle slanger, Demontert - sjekket for feil og montert igjenn. Skrudd til slangeklemmer ekstra godt, gikk over alle vakuum slanger og småslanger, byttet 2 stk.

 

Men fortsatt er feilen der..

Eneste jeg mangler å gjøre nå, er å teste en N75 ventil eller bytte turboen..

Noen her som kan bruke 10 minutter av sin tid å låne bort n75 ventilen sin?

 

NR 9, på tegningen. Motorkode: AJM, AUY, ATD.

hvis du vil hjelpe så kan jeg sjekke hvilken ventil du har, som kanskje kan passe.

asdfgjhsfb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket at VNT-aktuatoren holder på vakuumet? Det gjorde ikke min, og jeg hadde lignende problemer.. Riktignok 110 hk og ikke PD, men jeg tror reguleringssystemet til turboen skal være noenlunde likt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okay!

 

Da har jeg vært ute å testet litt, VNT mekanismen fungerer helt fint, ingen ujevne bevegelser på den. men så prøvde jeg å suge på slangen til aktualtoren. der fikk jeg ikke holdt vakium. jeg kunne bare sugde inn, og holdt. så merka jeg vakiumet ble borte i løpet av 1 sekund.

rimelig sikker på att min er defekt og, skal selv prøve å bare bytte denne slangen med en ny nå, da jeg har litt slange liggende.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den slangen fikk jeg ikke av aktulatoren må nesten under bilen for å få gjort det siden det sitter en slangeklemme på den slangen.. men slangen ned dit er helt fin, med ingen rifter eller skader så jeg renger med att jeg finner ut det samme som deg eyvind!

 

tipper det blir å bestille fra TDIparts :) håper virkelig det er den som er gåen :D da kommer det takkekort til deg Eyvind

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får håpe det er det som er problemet for oss begge ja, jeg har ihvertfall aldri vært borti at en slik vakuumklokke er noe annet enn defekt når den ikke holder vakuum.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat samme som eg skreiv til deg Haavard, eg endte opp med å kjøpe ny turbo for å ta av klokka då en ikkje fekk kjøpt denne løst.

 

Var sjølvsagt før eg fekk vite at den faktisk er mulig å få tak i løst. Men har i det minste en reserveturbo når eg engong trenger den ;)

 

Må nesten under bilen ja. Er mulig å få til oven ifrå, men vanskelig når du ikkje veit heilt korleis ting ser ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ops.. da må jeg lære meg å lese tydeligere, hehe

mente å lese att du bare hadde byttet turbo jeg.. :)

 

du skal få ett takkekort du og vis det er det som er feil ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da TDIparts ikke hadde delen lenger på lager, så ble det litt ebay søking. og det lønte seg!

 

Fant VNT actuator til VNT15 turboen, som jeg har. til 41 dollar, kosta 10Dollar for frakt til utlandet.. total 51dollar ~ 306kr ifølge paypal..

 

nesten momsfritt detta!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger to slike plomberingsplater ja.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg ikke fått bytta aktulatoren enda men nå oppfører motoren seg anderledes,

 

Igår var jeg i moss en tur, kjørte bilen i ca 45 minutt før jeg nådde moss, turboen var en anelse tregere enn den pleier å ha vært, turboen starta liksom ikke før 2000RPM.

men fra 2000 og oppover så funka den helt ok.

 

Men når jeg skulle hjem igjen på kvelde etter den hadde stått fra 1500 til 2300 så vil ikke turboen lade NOEN ting.

 

Sjekket :

vandring på VNT staget -OK

om aktulatoren oppfører seg likt som før, ved sug/blås i slange - Likt som før, den holder ikke på vakium og jeg hører den lekker slik som før..

slange fra N75 og ned til turboen - ok

Feilkoder i VAG-COM - Etter langt pådrag får jeg feilkode 17958, før det lange pådraget - Ingen.

Nå går det ikke å "resette" feilen ved å slå av og på tenninga..

Tok ut LMM kabelen og da fikk jeg opp feilmelding i VAGCOM om att kabelen var brudt. Ellers får jeg verdier i VAGCOM når jeg kjører - Så jeg konkluderte med att denne er OK.

 

 

Noen som tror hva det kan være nå, Kan f.eks n75 ventilen bli ødelagt?

Noen måte å sjekke om N75 ventilen er ødelagt i vagcom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel nå er ihvertfall ny N75 ventil bestil fra Ebay, 3 dagers frakt med UPS..

500 kroner er litt billigere enn fra møller.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må skifte aktuatoren. Når du suger i den, skal den stå. Den skal ikke gå tilbake når du har sugd vakum.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, den er på vei fra usa, men den har fungert ca 50% helt til nå, veit ikke om det er den som gjør att jeg ikke får turbotrykk i det hele tatt etter att bilen sto 7 timer før jeg dro hjem igjen.. som beskrevet i inlegg 35.

 

merkelig att den bare skal bli helt ødelagt når den sto stille i 7 timer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting kan ryke om det ikke er i bruk også det. Om den ikke klarer og holde på vakum, så kan du ta deg .. på at den er gåen, og at det er den som er problemet. Har ikke lest alle innleggene, men ser du skriver 1,55 bar i ladetrykk, denne er vel chippet da regner jeg med? Om ikke, så lader den for høyt. Skal vel ikke lade mer enn 1,35 i original stand mener jeg. Har du logget trykket imot requested trykk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min fungerte veldig periodisk på slutten før den slutta heilt å fungere. Kunne kjøre lenge uten at der var liv i det heile tatt og nokre gonger fungerte den heilt fint ei stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha:) da får jeg bare vente til jeg får delene.. takk for info karer :)

 

Får cruise bruksbilen til fattern en stund fremover ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting kan ryke om det ikke er i bruk også det. Om den ikke klarer og holde på vakum, så kan du ta deg .. på at den er gåen, og at det er den som er problemet. Har ikke lest alle innleggene, men ser du skriver 1,55 bar i ladetrykk, denne er vel chippet da regner jeg med? Om ikke, så lader den for høyt. Skal vel ikke lade mer enn 1,35 i original stand mener jeg. Har du logget trykket imot requested trykk?

 

?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei har ikke logget trykket mot requested trykk men den målte rundt 1,5 bar når den funka for en stund siden, bilen er ikke chippet. mulig jeg leste av på feil, da det er 4 steder man kan lese av det på.

 

 

men requested trykk er på rundt 1,1 bar når jeg sjekka sist, og da fikk jeg rundt 0,1.

 

men jeg veit att den er gåen isak. vis du leser alle postene så ser du att jeg har allerede bestilt denne delen for lenge sia ;) men bare så rart at den funka til moss, og etter 7 timer så er den helt død.

så jeg tipper N75 ventilen har tatt kvelden og da jeg har hatt litt pulserende turbotrykk før, også.

 

men jeg kommer med tilbakemelding når jeg har fått bytta diverse deler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel Idag fikk jeg delen!

 

Så jeg dro bort til bilen min idag, jekka den opp og la meg under. skrudde av 2 mutterer, Dro av en slange. vips var den ute.

Inn med ny, like mye "vips" ;)

Så bytta jeg N75 ventilen og det var jo lekende lett.

Og Tok ett oljeskift.

 

Så !

Starta jeg motoren, lot den bli varm, tok meg en tur!

Aldri kjent ett så bra drag i denne bilen på lenge;) tømmer 3-4-5 gir uten att bilen går i nødmodus!

 

Takk til alle dere som hjalp meg!

Her er det noen bilder av Ny VS Gammel, Sjekk "pinnen" som er helt løs, som kan beveges i alle mulige retninger :

Bilde630.jpg

Bilde628.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter en tur til oslo i helga så kom problemet tilbake.

Etter litt feilsøking idag så hadde vist mutteren som "låser" justeringsmekanismen på VNT Staget løsnet, slik at det ble helt feiljustert.

 

Når jeg monterte den nye så hadde jeg gjort slik at det var helt likt som den gamle, men det får jeg ikke til nå lengre.

 

Kjapt spørsmål :

Hvordan skal jeg stille inn Vnt mekanismen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel tråd dette, men har akkurat samme problem. Har byttet n75 uten virkning. Hvordan funket bilen etter at du fikk stilt inn VNT'n? Er vel dette jeg må fikse og tenker jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

off.. det husker jeg ikke helt. men jeg stilte den først ganske stramt - da gikk den rett i nødmodus.

Så stilte jeg vel egentlig bare slakkere og slakkere til trykket kom jevnt. Stiller man for stramt kommer trykket dritfort og ender med nødmodus.

 

Jeg byttet Aktulatoren da - da den forrige var det høl i. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! Søkte den opp på ebay i går og fikk bestilt den. Sto at det var vnt til garret turbo for vw/audi tdi. Så får en se om det fungerer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.