Skiftet olje å motoren tikker mer..

Anbefalte innlegg

Før jeg skiftet olje var det litt antydning ved oppstart av kald motor, etter at jeg skiftet olje ble mye verre syns jeg. Før så har det kommet bort ved olje skift på biler jeg har hatt. Det er første gangen prøver shell helix ultra 5w-40 på en bil som er så gammel.

 

Noen som vet noe???? eller har erfaringer???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Vegard!

 

Jeg har bestandig kjørt på castrol slx, brukte det på S4 jeg hadde og det var aldrig noe problem med "tikking" på den.

Dette er en veldig tynn olje, 0W30.

Jeg mener å ha hørt at tikking kommer av utette hydrauliske ventil løftere.

 

Omega har mange typer oljetilsetning, kanskje noe av de produktene er til hjelp. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E det helsyntetisk olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fully synthetic oil 5w-40 står det på flaska.

 

Syns bare det er rart at det skal begynne å tikke etter oljeskift

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt mange VW/Audi biler, og shell olje er den desidert værste oljen du kan kjøre på disse (og andre etter min mening). Bruk som Kay Andre sier Castrol helsyntetisk. Da forsvinner tikkingen garantert over tid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan trykt anbefale Valvoline sin helsyntetisk olje også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken type castrol olje skal jeg kjøpe da. SLX, TXT, RS eller GTX familien som det står på castrol norge sin side. http://www.catrol.no

 

Var på tanken til å ta innvendi motor vask å, men sendi om det skulle hjelpe når det kommer etter oljeskift. Har det noe å si hvilken olje det er kjørt på tidligere... Om det er kjørt på syntetisk olje tidligere vet jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken type castrol olje skal jeg kjøpe da. SLX, TXT, RS eller GTX familien som det står på castrol norge sin side. http://www.catrol.no

 

Var på tanken til å ta innvendi motor vask å, men sendi om det skulle hjelpe når det kommer etter oljeskift. Har det noe å si hvilken olje det er kjørt på tidligere... Om det er kjørt på syntetisk olje tidligere vet jeg ikke.

 

 

SLX 0W-30 og TXT 5w-40 er begge helsyntetiske.

På en sånn motor som du har er SLX det beste, den er desidert best til å lede bort varme, og har de beste rensende egenskapene.

Men før du bytter olje kan du kjøre invendig motorrens, det hjelper garantert!

Se hva omega har og tilby Omega

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helsyntetisk Valvoline er det eneste som duger på vag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører Castrol TSW 10w-60 på min s4 2,2tq 92mod.

om vinteren oxo ser ut te å fungere bra..

er av og til bittelittegrann tikking under start (varighet ca 1 sek) men så hører man ikke mere til den tikkinga.

 

lurte på å prøve noe sånn innvendi motor rens , tar lang tid før den nye olja blir sort men etter 15000km så blir den ganske sort.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører Castrol TSW 10w-60 på min s4 2,2tq 92mod.

om vinteren oxo ser ut te å fungere bra..

er av og til bittelittegrann tikking under start (varighet ca 1 sek) men så hører man ikke mere til den tikkinga.

 

lurte på å prøve noe sånn innvendi motor rens , tar lang tid før den nye olja blir sort men etter 15000km så blir den ganske sort.

 

Denne tikkingen du snakker om er ventilløfterne som venter på oljetrykket. Den er vanskelig å få bort. De som er plaget med mye tikking er de som bruker olje som tetter igjen disse tynne kanalene som løfter disse. Fortsett med castrol, det er det beste du får. Generelt gjelder det å holde seg til merker som konsentrerer seg om smøremidler. Disse er spesialister på feltet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Vegard!

 

Jeg har bestandig kjørt på castrol slx, brukte det på S4 jeg hadde og det var aldrig noe problem med "tikking" på den.

Dette er en veldig tynn olje, 0W30.

Jeg mener å ha hørt at tikking kommer av utette hydrauliske ventil løftere.

 

Omega har mange typer oljetilsetning, kanskje noe av de produktene er til hjelp. :)

 

Du mener sikkert "tette", og det er riktig ! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

SLX 0W-30 og TXT 5w-40 er begge helsyntetiske.

På en sånn motor som du har er SLX det beste, den er desidert best til å lede bort varme, og har de beste rensende egenskapene.

Men før du bytter olje kan du kjøre invendig motorrens, det hjelper garantert!

Se hva omega har og tilby Omega

 

Hvem selger castrol SLX 0w-30 i orkdal?? omega må æ sikkert bestill fra den adressa som ble lagt til tidligere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem selger castrol SLX 0w-30 i orkdal?? omega må æ sikkert bestill fra den adressa som ble lagt til tidligere.

 

På Orkanger er det Vormstad Bil (nabo til FAM Autolakk) som forhandler Castrol.

De har invendig motor rens som heter FORTE, fungerer også veldig bra.

Tror de har endel Omegaprodukter der også, men Shell Fannrem vet jeg har.

Syrstadeng Bil har også Castolutsalg. : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Castrol TWS motorsport på alle bilene mine og merker stor forskjell fra andre oljer! Bruk Castrol mener jeg. Bruker da Castrol RS om vinteren da TWS ikke egner seg noe særlig under 10 blå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt Castrol TWS motorsport på alle bilene mine og merker stor forskjell fra andre oljer! Bruk Castrol mener jeg. Bruker da Castrol RS om vinteren da TWS ikke egner seg noe særlig under 10 blå

 

 

blir aldri så kaldt her . ska iallefall mye til hehe ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjører Castrol TSW 10w-60 på min s4 2,2tq 92mod.

om vinteren oxo ser ut te å fungere bra..

er av og til bittelittegrann tikking under start (varighet ca 1 sek) men så hører man ikke mere til den tikkinga.

 

lurte på å prøve noe sånn innvendi motor rens , tar lang tid før den nye olja blir sort men etter 15000km så blir den ganske sort.

 

Henger meg på her, jeg bruker også denne typen og det funker finfint... Den er litt dyr men billig investering om mann er glad i bilen sin. : ja :

 

Mvh Magnus

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne tikkingen du snakker om er ventilløfterne som venter på oljetrykket. Den er vanskelig å få bort. De som er plaget med mye tikking er de som bruker olje som tetter igjen disse tynne kanalene som løfter disse. Fortsett med castrol, det er det beste du får. Generelt gjelder det å holde seg til merker som konsentrerer seg om smøremidler. Disse er spesialister på feltet.

 

Har du tikking ved oppstart så prøv å bytt enveisventilen som sitter i oljegalleriet til toppen. Denne ventilen har som oppgave å holde oljen inne i løfterne etter at du stanser motoren. Du finner den bak en av oljetrykksgiverne(den med en gjengeovergang). Du skrur ut giveren og overgangen og så kommer du til med en torx nøkkel for å få ut ventilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er det nok like mange erfaringer på som biler.. Jeg har prøvd med både helix og Castrol, men på min '92 med 230'km er det bare Mobil1 5-50 som sørger for tikkefri start. Vel å merke kun når det er 'nok olje på motoren.. Nå for tiden, når det er på tide å bytte olje, tikker den ved oppstart hver gang! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før jeg skiftet olje var det litt antydning ved oppstart av kald motor, etter at jeg skiftet olje ble mye verre syns jeg. Før så har det kommet bort ved olje skift på biler jeg har hatt. Det er første gangen prøver shell helix ultra 5w-40 på en bil som er så gammel.

 

Noen som vet noe???? eller har erfaringer???

 

 

Som sakt MANGE ganger før ESSO ULTRON, eneste som har fått mine vw/audi med hyd. ventil løftere til å slutte å tikke....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk skiftet olje lørdag, var på es-tuning å fikk tak i Castrol TWS motorsport 10w-60. Dyr men skulle være det beste. Byttet ojle-filter å tømte oljekjøler så håper det blir bra. Når jeg tappet av shell oljen var den tynn som vann, alt for tynn for en slik motor.

Har ikke kjørt no etter olje skiftet enno, så kan ikke si noe om utfallet:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det eneste jeg med sikkerhet vet er at Shell sin olje IKKE kan være spesielt bra. Gjorde akkurat den tabben at jeg satte bilen inn på service, og når den kom tilbake med Shell olje, så tikka den. (hvilket den ikke gjorde før service/oljeskift...)

Har samme problem på konebilen også (A80 1.8S), men der er det Statoil olje...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan bare si en ting jeg Har jobbet ved norges største audi forhandler og der brukte vi ultra oljen til shell, og alle gamle audier og wv tikket flyttet etter 5 år og begynte på et mye mindre værksted med samme produkter men med castrol slx på alle biler ingen tikking. skru opp to motorer som har gått 200 000km med vær av de to forskjelige oljene så kan jeg love deg du ser forskjel, den med shell olje ser ut som en olje sump inni mens den med castol ser ny ut,

 

så jeg bruker bare castrol på alle mine biler, tar av meg hatten for den olja, bruk enten slx elller txt olja dems og på gromme trubo motoreer har dem en annen men denne husker jeg ikke akuratt navnet på nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal bli arti å se resultate når jeg har fått kjørt noen mil. Bruker ikke bilen så mye sjø, men får væl ta en tur snart:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

så jeg bruker bare castrol på alle mine biler, tar av meg hatten for den olja, bruk enten slx elller txt olja dems og på gromme trubo motoreer har dem en annen men denne husker jeg ikke akuratt navnet på nå.

 

På min ble jeg kun anbefalt tws motorsport, det på grunn av tykkelse, effekt å ikke minst alder på disse motorene. Det er sikkert mange meininger om oljetyper også, men har ikke hørt noe negativt om castrol:):)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.