Skiftet olje å motoren tikker mer..

Anbefalte innlegg

jeg leverte inn bilen min hos den lokale vw audi forhandler\verksted for å bytte reg reim og olje+filter.

 

spurte kass olje dei brukte og fikk som svar at det var shell.

sa da at den dritten skal jeg ikke ha på min bil så deg tar med olje selv viss det var greit.

og det var det ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart de ikke tar det til seg å skifter olje merke når det så mange som klager...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2.3 10V sluttet å tikke når jeg hadde på billig-olje fra felleskjøpet :D

 

Tikket med shell helix ultra eller hva den het...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo enkelte amerikanere/Ford som har fått motorhavari ved bruk av Shell...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde A6en min på service for noen mnd siden og den begynte å bråke mer etter servicen. I følget verkstedet har de ikke byttet olje merke, men siden den nye oljen de fylte på var helt ren, så ville bilen tikke... Tikkinga har faktisk bare blitt værre etter som jeg har brukt bilen. Motoren høres veldig tydelig.

 

Før så solgte de Mobil1, nå selger de Shell i butikken, men det de brukte på verkstedet var visst fortsatt mobil1...

 

Hvilken olje vil dere anbefale til en 1.8T som har gått 35 000km?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruk alt annet enn shell....

Og til opplysning kan jeg jo si at den oljen man får kjøpt på felleskjøpet er akkurat den samme som statoil selger i gullfargede dunker....(dyrt!)

Fikk vite det da jeg jobbet i FK transport, og vi brukte bare felleskjøpets egen olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ergo oljen jeg bruker er god som gull :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Esso Ultron er super på gamle femmere ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet QMI innvendig motorvask sammen med QMI motorbehandling. Første bilen var en Audi 100 V6 med 174.000KM på baken. Det var en betydelig merkbar forskjell i gangen på bilen og motorstøyen etter behandlingen. Jevnere gange og så og si "metall-lydløs". Oljen jeg brukte sammen med PTFE behandlingen var Castrol GTX Magnatec 5W/40.

 

Det er mange meninger for og imot teflon i oljen, så jeg skal ikke si at dette må du prøve. Det eneste jeg kan si er at jeg skal benytte meg av disse produktene på alle mine fremtidige biler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som gjør meg skeptisk til slik teflonbehandling, er at reklamen sier at den legger ett teflonlag på de bevegelige delene, og de blir glatte. Og stemmer sikkert med at det blir mindre metalllyd osv.

Men, i tillegg til å smøre, er den nest viktigste oppgaven til olje å kjøle. Og dersom det ligger teflon på metallet, vil nødvendigvis kjøleegenskapene bli dårligre, siden teflon vil fungere som en isolator.

 

Og hvis oljen smører godt nok, dvs det ikke er kontakt metall/metall, ser jeg ikke behovet for en teflonbehandling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette teflonbelegget legger seg mellom kontaktflatene på metallet. Hinnen er 1-2 mikron tykk. I mellom to glideflater vil det i tillegg være en hinne med smøreolje. Mindre friksjon = mindre varmeutvikling. Hinnen med teflon vil bare dannes der metall møter metall, så kjøleegenskapene til smøreoljen vil opprettholdes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problem jeg også, kjørte med Catrol før når jeg kjøpte bilen og den var på tide å bytte ut, så nå kjører jeg med Esso Ultra fullsyntetisk 5-40. Har tikking nå. Men i følge han jeg skiftet hos sa at som regel begynner den tikkingen pga. at man skifter fra en type til en ny. Så som regel etter andre oljeskift med samme olje så forsvinner tikkingen. Kan det stemme? har ikke tatt noen ny oljeskift ennå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mon tro hva som skal på 10Ven min på 260 000km.

Alltid brukt Castrol GTX lightec jeg : klø :

Men fortsatt litt tikking ved oppstart...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

min bil tikker også, men det er på varm motor. når jeg har den på tomgang å ruser den, tikker den sinnsykt. Og slik jeg kan forstå det kan det forhindres ved å bytte olje, til castrol? bilen (B4)har bare gått 104000 og har hatt alle sine servicer på audi verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som gjør meg skeptisk til slik teflonbehandling, er at reklamen sier at den legger ett teflonlag på de bevegelige delene, og de blir glatte. Og stemmer sikkert med at det blir mindre metalllyd osv.

Men, i tillegg til å smøre, er den nest viktigste oppgaven til olje å kjøle. Og dersom det ligger teflon på metallet, vil nødvendigvis kjøleegenskapene bli dårligre, siden teflon vil fungere som en isolator.

 

: bh : QMI PTFE isolerer ikke!!!

Et tynt lag med PTFE leder varme bedre enn rustfritt stål. Derfor brukes PTFE i varmeveksler og også på stekepanner.

MED VENNLIG HILSEN

QMI SCANDINAVIA

Thor Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange gode oljer på maredet, men de "beste" passer ikke på alle

motorer.

Bruker man for tynn olje på eldre VAG med hydrauliske ventilløftere vil det nok tikke.

Man får lavere oljetrykk og oljen renner bort fra løfterene når motoren er stoppet.

 

Har testet dette selv på noen Golf 2 GTI'er jeg har hatt. Prøvde en "flott"

syntetisk olje en gang. Tikket....

Fikk deretter flere tips om at VALVOLINE TURBO V5 var tingen. Det var det.

Dette er en organisk olje og noe tykkere en de andre. Selges hos Bilxtra.

 

Har prøvd "billig" olja fra ESSO og Felleskjøpet. Funker fint dem også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så på en audifemmer er 15w40 tingen?

...og varmkjøre motoren endel før bruk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peis på med felleskjøpets 5W-40 du Ola, tikker ikke her lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke castrol-olja jævlig dyr da?

 

Hva er poenget med å fylle dyr olje når ei billig olje gir deg like mange problemfrie 100.000'er av km mange år fremover :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da vi nok får endel rabatt i trondheim :D...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TSW 10w-60 som jeg bruker koster vel i utgangspunktet rundt 7-800 kr for 4 liter men jeg betaler i overkant av 400 kr for 4 liter så jeg har litt rabatt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke castrol-olja jævlig dyr da?

 

Hva er poenget med å fylle dyr olje når ei billig olje gir deg like mange problemfrie 100.000'er av km mange år fremover :)

 

ha kjør en 50-60 mil no etter oljen ble skifta te castrol å tikkinga e bort:):)jippi:):)

 

Dyrt er det kanskje, 200,- for litern når jeg kjøpte castrol tsw motorsport.

Den fungerte slik jeg ville å da driter jeg i om det koster meg 1000-2000,- i året å skift olje. Kjørere så mange km så det blir som regel med ett oljeskift eller to. Har brukt å skifte etter 7500-10000km jeg da. Kjører jo ikke mer enn 10000 km i året.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

men er det slik at det er lurere å bruke helsyntetisk olje i stede for mineralolje for å få bort tikkingen da? Jeg prøvde med mineralolje for den var tykkere, da tenkte jeg at kansje tikking forsvant men det var ikke noe forandring..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TSW 10w-60 som jeg bruker koster vel i utgangspunktet rundt 7-800 kr for 4 liter men jeg betaler i overkant av 400 kr for 4 liter så jeg har litt rabatt.

 

400,- = fire nye løftere, halvveis til null tikking på 8v

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.