Skiftet olje å motoren tikker mer..

Anbefalte innlegg

400,- = fire nye løftere, halvveis til null tikking på 8v

 

 

???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm nå begynner jeg å bli litt skeptisk... var og handlet oljefilter i dag, og hadde veldig dårlig tid, selgeren på forhandleren spurte om jeg trengte olje og jeg sa ja... spurte om hva han anbefalte på min bil og det ble Shell Helix Ultra 5W-40 dårlig tid som jeg hadde og dum som jeg var så kjøpte jeg olja.. siden det var møller og vag verksted tenkte jeg at det var trygt.

 

bilen er en 1.8l med 236 000km på telleren.. forrige eier har fyllt ymse mineral oljer på bilen. har ikke noe spesielt med tikking nå,nesten ingenting, men 2-3ganger i mnd når det først tikker så "klakker" det på en måte i ett par sekunder.

 

har ikke akkurat verdens største lommebok for øyeblikket.

Men denne tikkinga, viss den oppstår, er den da skadelig for motoren?

 

og hvorfor i helv... forhandler møller denne olja viss den er så ræva dårlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm nå begynner jeg å bli litt skeptisk... var og handlet oljefilter i dag, og hadde veldig dårlig tid, selgeren på forhandleren spurte om jeg trengte olje og jeg sa ja... spurte om hva han anbefalte på min bil og det ble Shell Helix Ultra 5W-40 dårlig tid som jeg hadde og dum som jeg var så kjøpte jeg olja.. siden det var møller og vag verksted tenkte jeg at det var trygt.

 

bilen er en 1.8l med 236 000km på telleren.. forrige eier har fyllt ymse mineral oljer på bilen. har ikke noe spesielt med tikking nå,nesten ingenting, men 2-3ganger i mnd når det først tikker så "klakker" det på en måte i ett par sekunder.

 

har ikke akkurat verdens største lommebok for øyeblikket.

Men denne tikkinga, viss den oppstår, er den da skadelig for motoren?

 

og hvorfor i helv... forhandler møller denne olja viss den er så ræva dårlig?

 

Si at du vill bytte inn oljen da vel, lov det.

 

På passatn (1,8) som jeg har tikket det litt også med shell men bruker nå esso (fullsyntetisk) olje på den å er kjæmpe fornøyt med null tikking:) Den er også billiger enn Shell Helix Ultra. Passatn har gått sånn ca 210.000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

de har vel bare denne typen olje hos vag deleverkstedet... får høre med den i morra når jeg handler pakning til bånnpluggen. vil ikke gå ned til mineral eller del synt nå. bilen må få god pleie :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Castrol TSW 10w-60 som jeg bruker koster vel i utgangspunktet rundt 7-800 kr for 4 liter men jeg betaler i overkant av 400 kr for 4 liter så jeg har litt rabatt.

 

Skaffer du litt til meg også da?? : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags olje annbefaler dere til min bil, audi 80 2.0l 98 mod. Har vært på Møller på service men når jeg fikk den igjen så tikket den værre enn noen gang før. :confused: F**kings shell oljen. Takker for eventuelle svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da var shell helix ultra fylt på bilen.. virker fremdeles fint, ingen høyere "slitelyder" fra motor eller tikking... så se hvordan det går fremover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har testet QMI innvendig motorvask sammen med QMI motorbehandling. Første bilen var en Audi 100 V6 med 174.000KM på baken. Det var en betydelig merkbar forskjell i gangen på bilen og motorstøyen etter behandlingen. Jevnere gange og så og si "metall-lydløs". Oljen jeg brukte sammen med PTFE behandlingen var Castrol GTX Magnatec 5W/40.

 

Det er mange meninger for og imot teflon i oljen, så jeg skal ikke si at dette må du prøve. Det eneste jeg kan si er at jeg skal benytte meg av disse produktene på alle mine fremtidige biler.

 

Jeg har QMI-behandlet alle mine biler, og bare kjørt med mobil1, og aldri hatt problemer med oljen! Dette har gamlingen sagt til meg og han har heller aldri hatt noen problemer! I Guiness rekordbok, blir QMI blitt kåret til verdens glatteste væske, og beskrevet som våt is mot våt is. QMI er og blir ett genialt produkt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så med andre ord, Mobil 1 er best for min stakkars motor.!??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange gode oljer på maredet, men de "beste" passer ikke på alle

motorer.

Bruker man for tynn olje på eldre VAG med hydrauliske ventilløftere vil det nok tikke.

Man får lavere oljetrykk og oljen renner bort fra løfterene når motoren er stoppet.

 

Har testet dette selv på noen Golf 2 GTI'er jeg har hatt. Prøvde en "flott"

syntetisk olje en gang. Tikket....

Fikk deretter flere tips om at VALVOLINE TURBO V5 var tingen. Det var det.

Dette er en organisk olje og noe tykkere en de andre. Selges hos Bilxtra.

 

Har prøvd "billig" olja fra ESSO og Felleskjøpet. Funker fint dem også.

 

Klikking av ventilløftere er et stadig tilbakevendene problem. Ford har begynt med en tynnere olje ( 5w20 ) for å løse problemet på enkelte modeler.

 

Vi legger merke til at tikkingen på tykk mineral olje holder seg en stund etter oppstart. Etter hvert som mineraloljen blir varm så går det over til å være tynnflytene som vann. Da stopper ventiltikkingen opp vanligvis.

 

Et annet problem er skittpartikler eller avleiringer i ventilløfterne. Dette må fjernes.

 

Da anbefales et innvendig motorvask og et teflonbelegg som holder overflaten ren.

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

Thor Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klikking av ventilløftere er et stadig tilbakevendene problem. Ford har begynt med en tynnere olje ( 5w20 ) for å løse problemet på enkelte modeler.

 

Vi legger merke til at tikkingen på tykk mineral olje holder seg en stund etter oppstart. Etter hvert som mineraloljen blir varm så går det over til å være tynnflytene som vann. Da stopper ventiltikkingen opp vanligvis.

 

Et annet problem er skittpartikler eller avleiringer i ventilløfterne. Dette må fjernes.

 

Da anbefales et innvendig motorvask og et teflonbelegg som holder overflaten ren.

Med vennlig hilsen

QMI SCANDINAVIA

Thor Johansen

 

Jeg har mest sannsynlig skitt og/eller avleiringer inni motoren min. Har kjørt to innvendig motorvasker og det ble bedre, men ikke helt bra. Den endelige løsningen er å bytte ventilløftere som koster ca 300kr pr stk på Møller o.l.

 

Slitte/møkkete ventilløftere er ikke farlig, bare plagsomt ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mest sannsynlig skitt og/eller avleiringer inni motoren min. Har kjørt to innvendig motorvasker og det ble bedre, men ikke helt bra. Den endelige løsningen er å bytte ventilløftere som koster ca 300kr pr stk på Møller o.l.

 

Slitte/møkkete ventilløftere er ikke farlig, bare plagsomt ;)

 

Som en gratis prøve og nyttig test, vil jeg foreslå å gå over til Royal Purple olje 5W30. se: http://www.royalpurple.com Denne oljen renser bedre enn noen annen olje og er helsyntetisk. Har du behandlet motoren med QMI?

Ring meg på 32877077 eller bruk e-mail på thorjoh@online.no for din adresse.

Med vennlig hilsen

Thor Johansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mest sannsynlig skitt og/eller avleiringer inni motoren min. Har kjørt to innvendig motorvasker og det ble bedre, men ikke helt bra. Den endelige løsningen er å bytte ventilløftere som koster ca 300kr pr stk på Møller o.l.

 

Slitte/møkkete ventilløftere er ikke farlig, bare plagsomt ;)

 

det vil si at det er 10stk du har kjøpt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen her med erfaring med Motuls olje?

Tenkte da på Motul 300V helsynt.

Bilen går mest i temperaturer fra +15c og nedover mot -30c.

Audi 2,2l RS2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Bilen min skal snart inn på service, har hørt mye negativt om shell oljen som de fyller som standar. Hvordan er det med longlife(annen olje?)?

 

Det var endel forskjellige Castrol oljer på castrol.no. Hvilken anbefaler dere til -10 til +20? Bilen er en 2002 Golf 1.8T

 

mvh, J.H.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det vil si at det er 10stk du har kjøpt?

 

Nei. Har ikke byttet løftere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

Bilen min skal snart inn på service, har hørt mye negativt om shell oljen som de fyller som standar. Hvordan er det med longlife(annen olje?)?

 

Det var endel forskjellige Castrol oljer på castrol.no. Hvilken anbefaler dere til -10 til +20? Bilen er en 2002 Golf 1.8T

 

mvh, J.H.

 

Det er væl mest på gamle biler som trenger tykkere olje du trenger castrol eller annen type tykk olje.

Kjøre service fra 2000-2004 på min Golf GTi 99 mod uten noen problemer, det var hos møller med shell olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremdeles fornøyd med Shell Helix Ultra 5w-40. Ingen problemer enda : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.