#1 Skrevet August 27, 2009 Hei, Skal ha service på A6'n til uka og bytte olje. Gjør dette normalt selv, men da det er komplett servicehefte på denne leverer jeg den MEN, det er slik en 1års service på denne, men jeg vil bytte hyppigere. Er det fler som gjør dette, og hvilken olje bruker dere på denne motoren? Bør vel bruke den de bytter på service? Gjelder en A6 2.5 tdiq 99 mod gått 200000. Og i samme spm så har jeg hørt at noen tilsetter 2-takts olje i dieselen på vinterstid grunnet vinterdieselen ikke er helt kurant, Er dette tilfelle? I så tilfelle, hvilken olje bruker dere? Blandingsforhold? Takker for svar på forhånd Mvh Chris 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 27, 2009 Olje finnes det mange meninger om her inne. Jeg bruker helsyntetisk 5W-50 Biltema, og skifter hver 5-6000km, sammen med oljefilteret. Heller rimelig og ofte enn sjelden og dyrt. Bruk motorvarmer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2009 Olje finnes det mange meninger om her inne. Jeg bruker helsyntetisk 5W-50 Biltema, og skifter hver 5-6000km, sammen med oljefilteret. Heller rimelig og ofte enn sjelden og dyrt. Bruk motorvarmer. Det var en slik intervall jeg tenkte ja Har webasto, men denne varmer kanskje ikke motor, da dette er en dieselbrenner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2009 Mann kjøre vel ikke en flott a6 med 2.5tdi motor og kjører på biltema olje??? for å spare 200kr... nei det gjør mann ikke... webasto n er sikkert en varmer av typen termotop c og er en vann varmer, som da varmer motoren. men det har da ingen ting med vinter diesel å gjøre.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 30, 2009 (endret) En kamerat her på forumet ble anbefalt Agip Ekstra HTS på 2,5TDI. Selges billig gjennom tilbudstråden her på forumet. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=79163&highlight=agip Kjører forøvrig på samme olje selv på S6PLUS 4,2 V8 Forøvrig samma prisen som biltema olja som Steinar snakker om her. Skal ikke snakke dårlig om biltema olja, da jeg har brukt denne selv og den har virka grei. Men når jeg får agip olja til samma pris så blir valget mitt enkelt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2009 (endret) Mann kjøre vel ikke en flott a6 med 2.5tdi motor og kjører på biltema olje??? for å spare 200kr... nei det gjør mann ikke....... Hehe, som jeg sa: Olje finnes det mange meninger om her inne. Og derfor ga jeg ingen bastant anbefaling men fortalte hva jeg kjører på, implisitt at Biltemaoljen er like grei som mye annet. Trådstarter er trolig ute etter å redusere slitasjen i sin motor og da er de viktigste tiltakene å: - skifte den ofte nok - unngå kaldstarter - ikke å legge masse ekstra penger i hendene til noen som beregner seg større avanser på oljeprodukter (for da skifter man den ikke ofte nok, man kvier seg for kostnadene og tror dessuten at den varer lengre) Det er "desverre" mindre sammenheng mellom slitasje i motoren og prisen på oljen enn mange tror, så lenge man feks ikke kjører på mineralsk og for tynn olje Agip som Thorvald anbefaler er trolig heller ikke noe dårlig valg, men den er jo litt tynnere i varm tilstand siden den kun er 5W-40. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 30, 2009 Det er dette jeg er ute etter : Trådstarter er trolig ute etter å redusere slitasjen i sin motor og da er de viktigste tiltakene å: - skifte den ofte nok - unngå kaldstarter - ikke å legge masse ekstra penger i hendene til noen som beregner seg større avanser på oljeprodukter (for da skifter man den ikke ofte nok, man kvier seg for kostnadene og tror dessuten at den varer lengre) . Men så er det det "vinterdiesel". Er ute etter erfaringer og grunner da jeg ikke er så veldig vant med diesel motorer, og at jeg kan kjøre en tikkende "bombe" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 30, 2009 Har ingen erfaringer med oljeblanding i diesel, selv om det sikkert er smart for å motvirke slitasje i pumpe og for å få en god følelse. Men når det gjelder din motor så er det mekaniske av langt bedre kvalitet enn det elektriske, så det er meget stor sannsynlighet for at pumpa må skiftes lenge før den er mekanisk slitt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 31, 2009 Har ingen erfaringer med oljeblanding i diesel, selv om det sikkert er smart for å motvirke slitasje i pumpe og for å få en god følelse. Men når det gjelder din motor så er det mekaniske av langt bedre kvalitet enn det elektriske, så det er meget stor sannsynlighet for at pumpa må skiftes lenge før den er mekanisk slitt. Takker for svar, det er altså det elektriske i pumpen som ryker ? Hva er det som ryker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 31, 2009 Hva er det som ryker? Aner ikke, men det er i hvertfall dette som skiftes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 31, 2009 Aner ikke, men det er i hvertfall dette som skiftes.[ATTACH]130776[/ATTACH] Å sinnsykt mye da! Håper det ikke skjer da alt på bilen er byttet, men ikke pumpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...