#1 Skrevet August 28, 2009 Idag etter å ha kjørt til jobb oppdaget jeg at venstre front hjul dvs bremseskiva og felgen var varm, da skjønte jeg med en gang det er noe med bremsen. Men er det noen som vet hva det kan være og om det er noe alvorlig? Og hvis det ikke er noe så alvorlig, er det noe jeg kan fikse selv? Og tusen takk til alle for gode tilbake mld på mine andre tråder!!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 28, 2009 Det skal være VELDIG varmt før det er noe som helst å tenke på, vil nå jeg påstå. Allerede etter en forsiktig nedbremsing fra 50 er skivene sikkert 200 grader. Og siden aluminium har veldig bra varmeledningsegenskaper, blir felgen lett varmet opp av bremseskiva. Helt normalt. Men klart, hvis du ikke har bremset, og det fortsatt er varmt, så kan det jo hende at klossene ligger litt innpå på det ene hjulet. Isåfall kan du sikkert bare ta de ut og smøre opp glideflatene mot calipperen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 28, 2009 Om det ikke ryker eller skiva gløder, og at du ikke merker noe spesielt til det under vanlig kjøring er nok alt som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 28, 2009 Det blir varmt uten å bremse, bare vanlig kjøring. Og bremseskiva er VARM og felgen og, pluss at jeg kjenner litt motstandved kjøring. Helte noen droper på skiva og vannet kan vi si "kokte over", men da skal jeg ta av hjulet og se. Er det vanskelig å ta ut klossene på en Audi A3?Hørte det er litt anderledes der enn på andre biler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 28, 2009 At det koker ved dråper mot skiva høres helt korrekt ut. Det som er mer vesentlig, er å kjenne på forskjell fra ene sida til andre (Samme aksling) Dersom venstre er betydelig varmere enn høyre, er det nok noe treghet i calipper jeg ville gjetta på. Mitt tips er å sjekke bevegligheten til calipperen først, og pusse/smøre opp der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 28, 2009 Venstre i forhold til høyere er glovarm, helt vannvitig! Skal gjøre det, håper jeg finner en til som kan hjelpe til. Blir litt vanskelig å sjekke bremsene alene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 28, 2009 Venstre i forhold til høyere er glovarm, helt vannvitig!Skal gjøre det, håper jeg finner en til som kan hjelpe til. Blir litt vanskelig å sjekke bremsene alene... Helt sikker en glider eller stempel på calipperen som sitter fast. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 29, 2009 hadde helt likt problem på min gamle bil. garantert glideboltene/flatene som er treg. Ta av og smør!=) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 30, 2009 Bremseskivene blir jo uansett varme, men felgen bør ikke få høye temperaturer uten at det er aktiv kjøring. Hva med hjullager? Det vil jo også føre til varme felger. Hvis du jekker opp bilen og tar i overkant og underkant av hjulet og prøver å vippe på det, skal du ikke kjenne noe slak. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 30, 2009 Min erfaring er at slik varmgang oftere kommer av treghet inni calipperen enn utvendig i glidebolter/glideflater. Hjullagre pleier vel å lage lyder før de blir varme. Dette kan fikses ved å overhale calipper. Kjøp repsett med innvendig pakning og støvpakning. Løsne bremseslangen mens valipper sitter på (men stram til for å unngå lekkasje), ta av calipperen fra klosser/skive, pump bremser til stempelet faller ut, av med bremseslange (tettes med elektrikertape). Puss stempel med meget fint sandpapir, ut med gamle pakninger, rengjør skikkelig, inn med nye pakninger som smøres med calipperfett, på med calipper og nye klosser begge sider, lufte bremser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 31, 2009 Min erfaring er at slik varmgang oftere kommer av treghet inni calipperen enn utvendig i glidebolter/glideflater. Hjullagre pleier vel å lage lyder før de blir varme. Dette kan fikses ved å overhale calipper. Kjøp repsett med innvendig pakning og støvpakning. Løsne bremseslangen mens valipper sitter på (men stram til for å unngå lekkasje), ta av calipperen fra klosser/skive, pump bremser til stempelet faller ut, av med bremseslange (tettes med elektrikertape). Puss stempel med meget fint sandpapir, ut med gamle pakninger, rengjør skikkelig, inn med nye pakninger som smøres med calipperfett, på med calipper og nye klosser begge sider, lufte bremser. Med andre ord, litt arbeid må det bli. Men hvorfor ikke, kan prøve på det. Er bare gøy å mekke litt... Tusen takk for svar, forhåpentligvis kommer det tilå funke. Også enting til, sånn calipper maling man for kjøpt på bilrekvisita, er de noe bra? Holder de lenge før de sprekker? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 31, 2009 Calipermaling er bra og holder ofte lenge hvis det gjøres riktig, men du kommer langt med blank hammerite også! (Veldig mange her som bruker det..) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 31, 2009 vanling Hammerite? Blir den ikke påvirket av varmen etter bremsingogsånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...