#1 Skrevet August 28, 2009 Hei. Motoren røyk fælt og jeg satt i gang med overhaling av motoren i min Golf IV 2000 mod. Den har gått ca. 200 000 km, så det jeg tenkte var at toppen hadde gjort sitt. Har skrudd av toppen og den er ferdig overhalt nå. Bytter også reg.reim , dynamoreim, vannpumpe (den lekte), nye ventiltetninger og diverse annet han som overhalte toppen byttet. Var noen flere deler også. Bytter også plugger,nye toppbolter, luftfilter, pollenfilter, ny olje + filter, ny kjølevæske. tror ikke jeg har glemt noe nå. Det jeg er redd for er at problemet kan ligge i sylinderene? Utrolig surt om jeg har lagt så mye arbeid og penger i dette, og problemet kommer tilbake. Er det toppen som oftest er problemet på disse motorene? Er litt engstelig over å skru sammen alt nå, for så å finne ut at jeg må av igjen med ting. Vennligst kun svar fra de som virkelig vet hva de snakker om -Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 29, 2009 Det spørs hva du mener med ryking. Ryker bilen hvitt, blått. Er det hvitt så kan det være toppakning , sprekk i toppen , sprekk i kjølekanalene i blokka. Ryker det blått kan det være ventiltetningene eller stempelring. Har du målt om det har blitt ovalitet på sylindre og stempel. Toppen bør trykktestes hvis det er mye hvitrøyk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 29, 2009 Er vel ikke toppen som er problemet oftest, men at topper går føyken pga av dårlig strammere til reimen mellom kamakslene har vel flere vært borti.. Er vel også disse motorene som sliter litt med skjørtebank? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 29, 2009 Det spørs hva du mener med ryking. Ryker bilen hvitt, blått. Er det hvitt så kan det være toppakning , sprekk i toppen , sprekk i kjølekanalene i blokka. Ryker det blått kan det være ventiltetningene eller stempelring. Har du målt om det har blitt ovalitet på sylindre og stempel. Toppen bør trykktestes hvis det er mye hvitrøyk. Hvit røyk. Ryker konstand litt, og virker som det samler seg opp en del når jeg kjører i nedoverbakke.. altså ikke gir gass.. og når jeg gir på igjen så spytter den ut. toppen er 100% testet av fagmann så den er dønn strøken nå. Planet og alt. Derfor jeg nå er redd for at det skal være noe med sylinderene. Ser på innsiden at det er litt ujevnt.. men ikke så mye. Vil jo koste meg mye å begynne å bytte deler der, råder etc. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 29, 2009 Er vel ikke toppen som er problemet oftest, men at topper går føyken pga av dårlig strammere til reimen mellom kamakslene har vel flere vært borti.. Er vel også disse motorene som sliter litt med skjørtebank? Toppen har ikke gått føyken ennå, men var totalt kokset hjul og reimer blir uansett byttet nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...