Valg av dekkdim til vinterdekk

Anbefalte innlegg

Trenger nye vinterdekk og felger og lurte på hva jeg burde velge av dimensjon?

Kjører 235/40-18 på RS6 felger om sommeren og dette ser meget bra ut :), vurderer derfor å kjøpe samme felger og dimensjon på vinterdekkene.

Eller blir 235 for bredt til vinterdekk?, bor i oslo så det er jo ikke polar forhold mesteparten av vinteren.

Har aldri kjørt med vinterdekk større enn 15" før så innspill med + og - sidene ved valg av stoore vinterdekk mottas med takk :).

 

Vurderer ellers 225/45-17, men det vil jo ikke se like bra ut som 18".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordel med brede vinterhjul

- Godt grep på fast underlag (inkludert tørr is og fast snø)

- Bedre å se på!!

 

Ulemper med brede/lavprofil vinterhjul

- redusert grep på bløtt underlag (inkludert våt is, slaps og løs snø)

- ELENDIG på ujevn overflate mtp komfort. (spesielt mot iskanter og kjettingspor i is som vi kan se mye av på vinterhalvåret) Som om det ikke rister nok med 65 profil også?!

- pris

 

Hadde jeg stått i din situasjon hadde jeg nok helst vurdert 215 i 17" (blir nok 45 eller 50 profil, usikker på hva som er "riktig" mtp rulleomkrets)

Dette da jeg ikke ønsker å sitte på nålepute pga reduserte kjøreegenskaper på vinterstid. Spørsmålet er litt om man vil ha kjøreglede, eller synes det aller viktigste er hvordan andre ser bilen.

I min egen situasjon, hvor jeg kjører mest utenfor storbysentrum, blir også 17" for hardt. Har 15" i dag, men kjøper nok 16" pakke når jeg skal ha nye vinterhjul neste gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil kjører du?

 

Som nevnt over, en del fordeler med brede dekk, men ofte er smalt best. :)

Om du kjører A6, som er en ganske tung bil.. Kan du fint gå for 225/45/17 -dette er også et mye brukt og dermed rimelig dekk. Alternativt 225/40/18

 

205 og 215 kan jo brukes på 17" -blir vel ukurrant på 18" (?)

Har man først bruk for piggdekk, kan et smalere dekk anbefales.

-i og med at det trengs litt marktrykk for å få piggene litt nedi isen.

 

Om man skal ha piggfritt, er det ofte greit med litt breiere, i min erfaring

-Kjører man mye på asfalt våt/tørr, ishinne og lett snø er det helt fint å ha litt ekstra bredde... Men alt med måte.

 

Kjører selv tung S6 med 235/45/17 piggfritt -Kan hende jeg går for 225 neste gang.

Forrige bil var A4 B6, der hadde jeg 205/50/17 pigg, dette var etter min mening meget bra til denne bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er snakk om en A4 B6 TQ.

Blir vel kanskje 225/45-17 piggfrie som vil være best da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forrige bil var A4 B6, der hadde jeg 205/50/17 pigg, dette var etter min mening meget bra til denne bilen.

 

ja, 225 går greit..men; Som nevnt over, med den dimmen var det ikke nå krøll...

men nå over 225 blir for mye...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er vinterføret i Oslo, hovedsaklig? Våte og bare veier, eller er det mye salt-sørpe? Ved mye sørpe/slaps-føre, vil du ha stor gevinst av å gå for 205 kontra 225. Ta det med i vurderingen, så tror jeg nok du blir fornøyd med valget til slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel i hovedsak ganske tørre veier. Søkte litt på de forskjellige dimensjonene og det virker som om det er lettere å få tak i 225/45-17 enn 205/45-17, skal jeg over i 205 bredde er de fleste 16" dekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.