#1 Skrevet August 30, 2009 Har fått et problem med min TDI (110 hk). Om jeg kjører normalt går den som normalt, men om jeg f.eks. drar den ut helt på girene kommer den til litt over 3000 rpm, så begynner den å kutte og fuske og det ryker svart, motorlyden forandrer seg (går litt hardere) og den klarer ikke å dra noe høyere. Etter dette er den i nødprogram helt til tenningen er av/på (går veldig dårlig), så er det samme historien om igjen. Helt original motor unntatt utkoblet EGR. Vet at det kan være mye rart, men noen som har opplevd akkurat dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet August 30, 2009 vet om at det var et liknende problem på en 2.5 tdi. Den kutta og mista halvparten av effekten når jeg dro den over 3000 der og.når jeg tok tenning av og på så ble det bra igjen til man dro en over 3k igjen. let etter luftlekkasjer du:) slange som har falt av eller noe.. både på suge og trykksiden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet August 30, 2009 har samme problem med bilen min, sjekk ut denne tråden : http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=164562 har ikke funnet ut av det enda 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet August 30, 2009 Hadde samme problemet med S4'en. Da var det Y stykket ved Gasspjeldet som hadde sprukket helt inntil slangeklemmen! Let ette lekkasjer du så finner du sikkert utav det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet August 30, 2009 Jeg lette litt, og jeg tror jeg kanskje har funnet problemet. Sjekket at VNT-mekanismen beveget seg relativt fritt, noe den gjorde. Sjekket så VNT-aktuatoren ("vakuumklokken" ved turboen) og den holdt IKKE på trykket - det var umulig å få den til å bevege seg noe særlig, og den bare gled tilbake igjen til utgangspunktet når jeg prøvde å holde vakuum der. Virker som det er den som har lagt på røret.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet August 30, 2009 Her er et bilde av den trolige synderen: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet August 30, 2009 du demonterte denne og sjekket? hvordan utførte du vakuumtest? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet August 30, 2009 Ikke demontert nei, lot den sitte på, men den sitter festet til staget på turboen med et lite klips. Man kan igrunn teste både med og uten staget her festet til turboen. Følg slangen opp til N75-ventilen og koble den fra der. Selv med å suge i slangen skal du få litt bevegelse i aktuatoren, og den skal holde vakuumet man klarer å suge der. Det gjorde ikke min, så da koblet jeg fra slangen for å se om den var sprukket, og det var den ikke, om jeg holdt over andre enden holdt den vakuum helt fint. Prøvde en annen slange på aktuatoren for sikkerhets skyld, og da var det akkurat som med "originalslangen". Før du gjør dette kan det være lurt å sjekke ut evt. igjensotet VNT ved å prøve å skyve på staget slik at du beveger VNT-mekanimen inni turboen, det skal være litt motstand ene veien, klarer nok ikke å dytte den hele veien med bare fingeren, men den skal være bevegelig og ikke gå i "rykk og napp". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 30, 2009 okay! Takk for tipset, muligens dette som er galt med min og da *krysser fingra* 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 30, 2009 Kan jo håpe. Til min koster en slik aktuator $99 fra USA, vet ikke om det er samme på din, men er den å få er prisen sikkert omtrent den samme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 30, 2009 okay da veit jeg det. Har du handlet din enda? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 30, 2009 Ikke handlet noe ennå nei, bruker bilen så lite til daglig at jeg kan godt vente litt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 30, 2009 Hvor i USA finner man denne aktuatoren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet August 30, 2009 Den finnes på http://www.tdiparts.com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...